Antreprenorul Dan Popa este dovada vie a faptului că viața te poate purta pe drumuri pe care nu te aștepți. Deși este medic de profesie, nu s-a cramponat la acest domeniu mai ales că nevoia și curiozitatea l-au împins să încerce și să se implice în mai multe industrii. În 2013, după ce a venit pe lume fetița sa Leea, s-a oprit la ceea ce pare că i-a adus cea mai multă liniște sufletească: antreprenoriatul.

Din 2017 s-a dedicat cu totul afacerii lui de suflet, Leea Toys, prin care și-a însușit rolul de a crea piese de mobilier multifuncționale, care pot fi transformate în masă, balansoar și tobogan. Dar până să ajungă aici, drumul a fost lung.

Cum „i-a furat” antreprenoriatul atenția de la medicină

Dan Popa are acum 50 de ani și spune că încă din adolescență i-a plăcut să-și organizeze timpul, dar și bugetul de unul singur, ca să poată să nu depindă de alții. A găsit întotdeauna modalități de a face bani, dar nu oricum, ci prin metode inventive care să-i aducă satisfacții pe termen lung. Desigur, lucrurile nu au mers mereu ca la carte. Anii euforici, dar tulburi de după Revoluția din `89 l-a prins pe Dan făcând de toate: de la dezmembrat mașini vechi, editat broșuri sau vândut formulare de emigrare pentru Canada.

„Am fost și taximetrist o vreme. După absolvirea facultății de medicină, m-am trezit în fața dezastrului din sistemul medical, cu un salariu echivalent cu 50 de euro pe lună, începând un rezidențiat de medicină de familie fără niciun orizont interesant”, își amintește Dan Popa.

Nu a rezonat cu medicina, așa că a făcut tranziția către domeniul farma unde a avansat rapid în carieră. Timp de șapte ani a fost Country Manager în cadrul unei companii cu activități în comerț, în domeniul farma și al suplimentelor alimentare, poziție care la finalul zilei îi aduce numeroase satisafacții. Cu toate acestea, în paralel, Dan a s-a implicat mereu în diverse proiecte personale de afaceri, care nu aveau nicio legătură cu domeniul în care activa.

În anii 2000, m-am ocupat de un proiect în domeniul cultural, editând o revistă locală despre evenimente în Timișoara și producând piese de mobilier artistic și picturi decorative. Proiectul nu a fost niciodată profitabil, dar am învățat enorm. Nu am să uit niciodată întâlnirea cu un afacerist italian căruia îi plăceau foarte mult produsele noastre, intermediată prin Camera de Comerț, care m-a întrebat la un moment dat `Care sunt obiectivele voastre?`și nu am știut să-i răspund. Eu eram îndrăgostit de ceea ce făceam, uitasem scopul. A fost prima mare lecție.

- Dan Popa, fondator și CEO Leea Toys -

Tot el este și cel care a operat franciza Drum Café în România. Anii au trecut, iar în 2013, Dan Popa a devenit tată, timp în care mezinul familiei „i-a furat” toată atenția.

„Am descoperit un domeniu cu totul nou, parentingul și creșterea și dezvoltarea copilului. Din nou am descoperit foarte multe de făcut și îmbunătățit. Mână în mână cu ideile din capul meu, am început să construiesc obiecte pentru copil. Așa s-a născut Leea Toys. În 2017 îmi aducea suficient venit ca să pot să renunț treptat la evenimente”.

„Eram tot timpul plin de rumeguș”

Procesul Leea Toys a fost unul de lungă durată. De la idee la primul prototip a trecut jumătate de an, apoi încă jumătate de an până la îmbunătățirea prototipului, moment în care Dan a hotărât sa investească într-un atelier și să înființeze o firmă. Toate acestea, într-un stres continuu, dar și într-un entuziasm fără margini.

Îmi cheltuiam toți banii fără să știu exact ce o să se întâmple. Învățam `the hard way` ce înseamnă producția, de la zero. Eram tot timpul plin de rumeguș.

- Dan Popa, fondator Leea Toys -

Deși produsul final se rezumă la joacă, toată „treaba” a fost luată în serios. Dan Popa a mers la cursuri de design pentru a se perfecționa continuu. În primul atelier a investit 50.000 de euro, apoi 70.000 în cel de-al doilea și 150.000 de euro în al treilea.

„Banii se duc în utilaje și amenajare, iar spațiile sunt închiriate. Asta în ce privește capacitățile de producție. În ce privește munca de cercetare, pot să estimez în jur de 50.000 de euro pe parcursul a cinci-șase ani. Aici includ materialul consumat pe sute și sute de încercări și modele/prototipuri, munca echipei de suport (CNC-ist, finisori)”, povestește antreprenorul.

Din toate produsele de tip mobilier, unul dintre ele este cel mai vândut este, de departe (Turnul Leea), pe care îl puteți vedea mai jos.

Cum s-a resimțit pandemia asupra business-ului

La Leea Toys lucrează acum 10 angajați care au avut de infruntat, un an pandemic plin de provocări. Efectele crizei internaționale din transporturi s-au resimțit din plin și asupra afacerii fondate de Dan Popa.

„Curieratul și el a mers mai prost în anumite perioade. Acum ne confruntăm cu o criză a materiilor prime. Economic vorbind nu am fost afectat în 2020, dar se pare ca 2021 va fi un an greu pentru noi toți. Deja se resimte în vânzări peste tot, în criza transporturilor internaționale și în criza globală de materii prime”, spune antreprenorul.

Cum ar trebuie să privească părinții universul ludic al copiilor

Dan Popa spune că atunci când părinții cumpără jucării copiilor, important este să înțeleagă în ce fel îl va ajuta respectiva jucărie în dezvoltarea sa și cum va înțelege lumea prin folosirea acesteia.

Jucăriile îi permit copilului să își mobileze o lume a lui în care exersează și învață. Iar calitatea, felul și numărul lor vor influența dezvoltarea sa pe toate planurile. Prea multe jucării vor inunda copilul. Prea puține îl vor priva de posibilități. Prea multă fantezie îl va îndepărta de realitate. Prea multă realitate îl va face mai puțin dispus să viseze. Un părinte ar trebui să se gândească la toate astea. Și mai mult, să însoțească copilul în procesul jocului, cu orice ocazie, dar să nu acapareze jocul, să lase copilul să descopere și să faciliteze către cele mai potrivite scenarii.

- Dan Popa, fondator Leea Toys -

Compania a primit două distincții la iF Design Award, ediția 2021, în categoria Design de Produse/ Design pentru Copii, pentru ambele piese de mobilier cu care a concurat: LeoLeo și Turnul Leea. Competiția de design este una din cele mai mari din lume, care premiază concepte, produse și servicii, în categorii dedicate design-ului industrial, arhitectural, R&D, fotografie și cinematografie.

„Pentru noi această confirmare este foarte importantă, pentru că putem să o prezentăm clientului din Europa de Vest. Din păcate, faptul că suntem din România influențează foarte mult imaginea noastră. E o mare problemă de încredere, așa că avem nevoie de `garanții`cum este aceasta”, povestește antreprenorul.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Raluca Juncu
Raluca este unul din reprezentanții entuziaști și curioși ai generației Millennials. A studiat Jurnalism la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării la Universitatea din București și a urmat un master în Comunicare și Resurse Umane, în cadrul aceleiași instituții. Timp de doi ani a fost redactor la revista Forbes România și colaborator în cadrul mai multor proiecte editoriale precum Top 500 companii , Top 30 cele mai influente femei, precum și...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Start Up »



Setari Cookie-uri