In ultimii 8 ani, industria turismului din Europa a inregistrat o crestere constanta. Potrivit datelor oficiale, statele membre au atras 560 de milioane de turisti. Asta arata ca turismul dobandeste o importanta tot mai mare pentru cresterea economica, motiv pentru care, sustine ministrul Turismului, Bogdan Trif, este necesara o mai mare vizibilitate a acestui sector pe agenda UE. Pentru a mentine aceasta crestere economica, expertii in turism spun ca fiecare stat ar trebui sa implementeze un management sustenabil, care sa le confera un avantaj competitiv pe termen lung.

"Turismul dobandeste o importanta tot mai mare pentru dezvoltarea si cresterea economica, astfel este necesara o mai mare vizibilitate a acestui sector pe agenda UE. Pentru aceasta, turismul are nevoie de un cadru politic ambitios, iar statele membre trebuie sa intreprinda actiuni specifice menite sa sprijine conservarea si consolidarea patrimoniului Europei si promovarea la nivel mondial a imaginii Europei ca destinatie de excelenta. O abordare strategica si integrata a turismului durabil ar include toate efectele turismului, inclusiv consecintele sociale, care au legatura cu mediul. Principiile universale ale turismului durabil sunt recunoscute pe scara larga si pot fi utilizate ca un cadru global pentru crearea de referinte detaliate si indicatori pentru dezvoltarea durabila a turismului", a declarat ministrul Turismului, Bogdan Trif, in deschiderea conferintei cu tema "Turismul durabil - Politici comune ale statelor membre ale UE".

Foto: Ministerul Turismului

Potrivit oficialului, nu putem vorbi despre turism fara sa tinem cont de impactul digitalizarii asupra acestui sector. "Circulatia turistica in UE este reprezentata in mare parte de turisti din cadrul UE si de o parte mai mica a vizitatorilor din afara UE, ceea ce transforma Europa in cea mai stabila regiune turistica din intreaga lume. Nu putem vorbi despre prezentarea turismului fara a mentiona noile tehnologii care transforma oferta si cererea de servicii turistice, iar adaptarea la noua economie digitala este o necesitate pentru o destinatie care isi doreste sa isi mentina si sa isi imbunatateasca competitivitatea in domeniul turismului" a precizat ministrul.

Bogdan Trif a subliniat importanta rolului strategic al turismului durabil, impactul sau asupra redresarii si cresterii economice, precum si asupra potentialului ridicat al acestei industrii in economia europeana si mondiala.

"O atentie deosebita trebuie acordata promovarii unor actiuni menite sa asigure o mai buna integrare a acestui sector intr-o gama larga de politici ale UE, un turism durabil si responsabil, precum si servicii de inalta calitate care pot constitui un avantaj competitiv pentru intreprinderi si, in special, pentru IMM-uri si, in acelasi timp, in beneficii concrete pentru turisti", a declarat oficialul.

Pentru a raspunde acestui deziderat, Presedintia Romaniei la Consiliul UE si-a propus reactivarea grupului de lucru Crestere si Competitivitate in formatul turism. "Intentionam pregatirea unui set de concluzii ale Consiliului care sa abordeze o serie de aspecte de actualitate precum digitalizarea, sustenabilitatea sectorului, economia colaborativa, sezonalitate, schimbari climatice, supraaglomerarea destinatiilor, aspecte care sa sprijine statele UE in elaborarea strategiilor nationale. Mai mult, prin aceasta initiativa, impreuna cu statele membre dorim sa subliniem necesitatea elaborarii unui document strategic, cu orizont 2030, care sa raspunda provocarilor cu care se confrunta sectorul turismului in acest moment. Concluziile Consiliului vor fi supuse adoptarii in cadrul Consiliului Competitivitate la sfarsitul lunii mai 2019", a adaugat ministrul Turismului.

Potrivit acestuia, la nivelul UE trebuie incurajat dialogul pentru a promova dezvoltarea durabila a turismului si pentru a sprijini dezvoltarea de noi produse si experiente in domeniul turismului durabil, pentru a reduce impactul sezonalitatii si pentru a atrage mai multi vizitatori.

Prezent la conferinta, presedintele ANAT, Nicolae Demetriade, a salutat "intentiile" Ministerului de a dezvolta industria turismului, insa a subliniat nevoia unor masuri concrete, "nu doar declaratii", care sa faca din Romania o tara atractiva pentru turisti.

"Suntem constienti ca eforturile noastre anterioare nu au dat rezultatele pe care ni le-am fi dorit, ca nu am reusit sa ducem turismul la un nivel care sa faca din Romania o destinatie atractiva. Privim cu mult interes si incredere faptul ca impreuna vom reusi sa facem Europa o destinatie mai atractiva si sa contribuim la o viata mai buna pentru europeni. Ministrul Turismului incearca sa ne arata ca este foarte bine intentionat si vrea sa sprijine zona privata din turism, dar vrem sa trecem de la declaratii, in care toti ne dorim lucruri, la realizarea unor pasi importanti pentru cresterea sectorului care poate sa genereze bunastare pentru intreaga Romanie. Este timpul sa trecem si noi, romanii, la masuri ferme de a putea transpune politicile europene si in Romania, pentru a ridica turismul in Romania", a declarat Nicolae Demetriade.

Citeste si: Nicolae Demetriade, ANAT: Vom intelege ce inseamna turismul abia atunci cand vom avea in Romania 10 milioane de turisti

La conferinta organizata de Ministerul Turismului in contextul detinerii de catre Romania a Presedintiei Consiliului UE, Anna Athanasopoulou, reprezentant al Comisiei Europene, a vorbit despre performantele industriei turismului din ultimii ani, dar si despre noile provocari.

"Industria turismului la nivelul UE a inregistrat o crestere constanta in ultimii 8 ani. Si in Romania, datele oficiale are ca turismul creste de la an la an. Statele membre UE au atras 560 de milioane de turisti", a spus Anna Athanasopoulou, sef al unitatii pentru turism, industrii emergente si creative – Directia Generala Piata Interna, Industrie, Antreprenoriat si IMM-uri, DG Grow, Comisia Europeana.

Insa turismul nu inseamna numai performante, ci si provocari. "In ultimii ani, consumatorii au devenit tot mai selectivi, iar cerintele lor in materie de turism sunt tot mai diverse. In paralel, tehnologia evolueaza rapid, iar business-urile din acest sectorul sunt intr-o cursa permanenta pentru a tine pasul cu inovatia", a adaugat oficialul.

In acest context, turismul trebuie sa fie deschis la schimbare, adaptabil si flexibil. "Antreprenorii din turism trebuie sa investeasca in oferte din ce in ce mai diversificate si sa se adapteze la digitalizare. Inteligenta artificiala, big data, tehnologia blockchain, toate fac parte din lumea in care traim si nu putem sa le ignoram", a spus Anna Athanasopoulou.

Sustenabilitatea nu trebuie sa fie o optiune, sustine reprezentanta Comisiei Europene, ci trebuie sa fie o provocare si o oportunitate. "Acesta este si motivul pentru care sustenabilitatea trebuie sa devina o prioritate pentru turism. Nicio crestere economica nu va fi profitabila daca nu este sustenabila pentru o perioada lunga de timp", a precizat aceasta.

Mesajul Comisiei Europene este acela ca sustenabilitatea in turism trebuie gandita ca un avantaj competitiv pe termen lung. "De asemenea, trebuie sa gandim sustenabilitatea si inovatia impreuna. Trebuie sa incepem sa vedem inovatia si tehnologia ca pe niste solutii pentru sustenabilitate in turismul european", a completat Anna Athanasopoulou.

Ce face Europa pentru dezvoltarea turismului sustenabil

La nivelul UE exista mai multe proiecte care sustin cresterea turismului responsabil si durabil. Unul dintre ele se concentreaza pe elaborarea unor certificate si unelte care sa ajute destinatiile sa monitorizeze performanta sustenabilitatii. De exemplu, unitatile de cazare care folosesc mecanisme de reducere a impactului asupra mediului afiseaza ecocertificate si ecoetichete.

De asemenea, UE ajuta business-urile din turism, mai ales pe cele mici si mijlocii, sa aiba acces la fonduri pentru se adapta mai usor la noile tehnologii. Printr-un program implementat in 2014, valabil pana in 2020, antreprenorii din toate tarile UE au acces la un fond de circa 5 miliarde de dolari, bani care ii ajuta sa-si transforme business-urile in unele responsabile si durabile.

Unul dintre cele mai importante proiecte este legat de investitiile in pregatirea profesionala a fortei de munca din turism. "Programele de formare ii invata pe oameni sa-si dezvolte abilitatile necesare intr-un sector care vrea sa devina sustenabil, vorbim aici inclusiv de abilitati "verzi" si digitale", a explicat Anna Athanasopoulou.

"Ne dorim sa facem din Europa o destinatie de vacanta sustenabila. Pentru asta am dezvoltat initiative simbolice, precum Capitala Europeana a Turismului Smart. Adica orase care promoveaza nu doar inovatia, ci si sustenabilitatea, accesibilitatea si valorifica patrimoniul cultural. Anul acesta sarbatorim doua asemenea capitale : Helsinki, in Finlanda si Lion, in Franta. De asemenea, promovam destinati mai putin cunoscute de turisti, pentru a evita supraaglomerarea doar a anumitor orase", a mai spus Anna Athanasopoulou.

Obiectivul UE este acela de a pune sustenabilitatea in centrul intereselor operatorilor din turism. "Facem asta nu doar pentru a avea o crestere economica pe termen lung, dar si pentru ca vrem sa respectam mediul si comunitatile locale, carora trebuie sa le asiguram o viata mai buna. Pentru asta este nevoie de cooperare la toate nivelurile", a conchis reprezentanta Comisiei Europene.

Romania detine Presedintia Consiliului Uniunii Europene, in primul semestru al anului 2019. Prioritatile presedintiei in domeniul turismului vizeaza digitalizarea sectorului, economia colaborativa si dezvoltarea durabila a turismului la nivel european. In acest context, Romania organizeaza alte 2 reuniuni in domeniul turismului, pe perioada detinerii Presedintiei Consiliului Uniunii Europene, intalnirea retelei European Destination Excellence pentru Turism de la Piatra Neamt, ce se va desfasura in perioada 10 - 12 aprilie 2019 si Conferinta ministeriala “Strategia Dunarii – instrument de dezvoltare economica”, care va avea loc la Tulcea, intre 11 si 14 iunie.

Citeste si: Turismul sustenabil si durabil, pe agenda UE. Care sunt noile provocari ale industriei

Sursa foto: Shutterstock.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Turism »



Setari Cookie-uri