“Bauturile racoritoare din portofoliul Coca-Cola sunt adesea percepute de consumatori ca fiind produse de o singura companie multinationala (The Coca-Cola Company) localizata in Atlanta, SUA” este concluzia la care au ajuns cei de la Coca-Cola.

In realitate, insa, bauturile Coca-Cola pe care le consumam sunt cat se poate de autohtone. Mai exact, ele ajung pe mesele noastre prin colaborarea dintre doua companii – Coca-Cola HBC Romania si Coca-Cola Romania.

Coca-Cola HBC Romania este imbuteliatorul local francizat al The Coca-Cola Company, compania de la care cumpara siropurile concentrate pentru a fabrica bauturile. Coca-Cola HBC Romania a fost infiintata in 1991 si se ocupa cu imbutelierea si comercializarea celor 14 branduri Coca-Cola pe piata locala in fabricile din Ploiesti, Timisoara si Vatra Dornei.

Coca-Cola HBC Romania detine totodata si 7 depozite. Compania face parte din grupul Coca-Cola Hellenic (Grecia), cel mai mare imbuteliator al produselor The Coca-Cola Company. Imbuteliatorul are in Romania in jur de 1.700 de angajati care lucreaza in productia, vanzarea si distributia bauturilor Coca-Cola. Anul trecut, Coca-Cola HBC Romania a inregistrat afaceri de 410 milioane de euro si un profit de 32 de milioane de euro.

De partea de marketing se ocupa Coca-Cola Romania. Mai exact, compania, filiala a The Coca-Cola Company, are in sarcina implementarea strategiilor de marketing, gestionarea celor 14 marci Coca-Cola in Romania, strategia de ambalare, promovarea la nivelul consumatorilor, publicitatea, relatiile publice si studiile de piata.

Cele doua companii, Coca-Cola HBC Romania si Coca-Cola Romania, formeaza asa-numit “sistem Coca-Cola”. Acest model de organizare nu este singular, ci replicat si in alte tari.

Pentru prima data in cei peste 20 de ani de prezenta pe piata locala, cei de la Coca-Cola au dat publicitatii un studiu care evalueaza impactul sistemului Coca-Cola in economia locala.

Ethan B. Kapstein, profesor de economie din SUA, a coordonat studiul in perioada ianuarie-octombrie 2011 si, pe baza datelor financiare din anul fiscal 2010, a ajuns la concluzia ca “sistemul Coca-Cola” genereaza o valoare adaugata in economia Romaniei de 446 milioane de euro (0,37% din PIB)”. Aceasta valoare adaugata a fost calculata ca o suma dintre salariile populatiei, profituri si taxe.

Citeste si:

"Atunci cand un consumator cumpara o sticla de Coca-Cola in magazin, o parte din ceea ce aceste cheltuieste reprezinta profitul comerciantului, o parte merge la distribuitorul care a transportat produsul de la fabrica la punctul de vanzare, iar o alta parte revine companiei de imbuteliere Coca-Cola HBC Romania. Toate aceste entitati achizitioneaza bunuri si servicii de la furnizori, platesc salarii si impozite, investesc si fac profit", se precizeaza in studiu.

Mai departe, studiul indica totodata ca din valoarea adaugata totala (directa si indirecta), aproximativ 46% (204 mil. euro) este varsat sub forma de taxe si impozite la stat (echivalentul a 0,57% din veniturile fiscale ale statului roman).

O a treia concluzie a studului este aceea ca impactul direct si indirect asupra locurilor de munca este de 17.500 de posturi, reprezentand peste 0,17% din populatia activa. In Romania, sistemul Coca-Cola angajeaza putin peste 1.800 de persoane.

Potrivit studiului, toate aceste cifre (aferente anului fiscal 2010) inseamna ca:

- fiecare euro de valoare adaugata produs de Coca-Cola genereaza alti 8 euro in economia romaneasca;
- fiecarui euro in impozite platit de Coca-Cola i se alatura alti 10 euro din restul economiei, in beneficiul bugetului de stat, bugetelor locale si bugetelor de asigurari sociale;
- fiecare loc de munca la Coca-Cola genereaza indirect alte 9 slujbe in restul economiei.

Studiul a fost platit de Coca-Cola si realizat de Ethan B. Kapstein, partener asociat al firmei de consultanta Steward Redqueen.

Sursa foto: Coca-Cola.