Stanca Cismaru, 74 de ani, inca se afla la conducerea companiei, iar in momentul in care se va retrage participatia pe care o detine o va lasa unuia din cei doi fii ai sai.

“Noi, cei trei actionari, detinem participatii similare, eu avand cu cateva procente mai mult decat ceilalti. Insa niciodata nu au fost probleme din aceasta privinta pentru ca deciziile le-am luat de comun acord”, spune Cismaru.

Gerocossen a fost curtata in cei 20 de ani de existenta atat de fonduri de investitii, cat si de companii din domenii. Niciunul din petitori nu a facut insa vreo oferta concreta, iar intentiile s-au oprit in faza de tatonare. Insa toti cei interesati doreau sa achizitioneze un pachet majoritar.

“Daca cineva ar veni maine si ar oferi 10 milioane de euro pentru companie, as putea sa ma asez la niste discutii. Cred ca o oferta mai mica de 10 milioane de euro ar fi una incorecta, avand in vedere brandul companiei, cat si investitiile pe care le-am facut in toti acesti ani”, mentioneaza Cismaru.

Investitiile pe care le-a suportat producatorul de cosmetic de la infiintare si pana in prezent se ridica la circa 3,5 milioane de euro. Pe fondul acestei dezvoltari, compania a inregistrat o cifra de afaceri de circa 11 mil. lei in 2009 ( 2,6 mil. euro), in crestere cu 11,1% in lei fata de valoarea de 9,9 mil. lei (2,7 mil. euro) consemnata in 2008.

Gerocossen a reusit sa-si pastreze anul trecut aceeasi marja de profit net ca in 2008, respectiv 13%, in ciuda conditiilor dificile datorate crizei si perioadei de iarna, care a impiedicat oamenii sa iasa la cumparaturi la fel de mult ca in alte ierni.

Pana la o eventuala oferta, Cismaru isi doreste ca Gerocossen sa ajunga la o cifra de afaceri de 10-15 milioane de euro peste cinci ani. Cu sau fara ea la conducere.

“Asa cum este si normal, mi-am facut planul de retragere, dar nu doresc sa il fac public. Cred ca atingerea unei cifre de afaceri de 10-15 milioane de euro in cinci ani de zile poate fi realizabila daca se investeste macar cat s-a investit pana acum”, mentioneaza directorul general al producatorului de cosmetice.

Intr-o piata extrem de concurentiala, evaluata la 500-600 mil. euro, si care este dominata de multinationale precum L’Oreal, Avene Piere/Fabre sau Beiersdorf, cheia supravieturii o reprezinta investiile continue in marketing.

“Fara marketing, esti mort in aceasta industrie. Bineinteles, nu ne putem permitem sa investim la fel de mult ca multinationalele, pe care nu le consideram insa competitorii nostri directi, pentru ca nu avem forta lor financiara, insa alocam anual sume importante”, spune Cismaru.

Anul trecut, compania a alocat 8% din cifra de afaceri in directia marketingului, insa in anumiti ani acest procent poate creste pana la 10%.
Din cauza costurilor ridicate pe care le prezinta publicitatea pe TV, producatorul de cosmetice a ales sa se promoveze puternic la raft, prin diverse oferte, precum si prin lansarea de noi produse.

Principalele canale de vanzare pentru produsele companiei sunt distribuitorii (70%), hipermarketurile (25%) si exporturile (5%) catre tari ca Maroc, Arabia Saudita, Grecia, Spania, Italia si Elvetia.

Capacitatea anuala de productie a companiei s-a ridicat la sfarsitul anului trecut la 2,3 milioane de bucati.

Cismaru si-a propus pentru 2010 o cifra de afaceri cel putin la fel de ridicata ca in 2009, cat si intensificarea exporturilor.

“Chiar daca actuala criza pare mai rea decat cea din 1996-1997, piata de cosmetice, spre deosebire de alte industrii, are mai putin de suferit, deoarece femeile nu renunta la a-si cumpara un ruj, un sampon sau o vopsea de par, indiferent de context”, explica directorul general al companiei.

Totodata, Gerocossen isi doreste ca in viitor sa-si extinda prezenta in farmacii. Compania a evitat pana acum sa intre puternic in farmacii din cauza termenelor foarte lungi de incasare a banilor, care pot depasi chiar si 120 de zile.

“Oricum, spre deosebire de 2008, de exemplu, termenele de incasare se prelungesc, in unele cazuri la 90 de zile, chiar daca contractele sunt semnate pe un termen de 60 de zile”, subliniaza Cismaru.

Producatorul de cosmetice are circa 60 de angajati, dintre care sapte ingineri chimisti.

Salariul pentru un muncitor porneste de la 1.200 de lei brut, la care se adauga tichete de masa, in vreme ce un cercetator poate castiga 2.000-4.000 de lei net lunar.

“Comparativ cu alte domenii, noi nu am acordat niciodata cresteri salariale de 20-30%, ci unele mai moderate. Pana acum cativa ani, acordam si prime trimestriale insa din cauza situatie economice am decis sa renuntam la acestea. Angajatii nostri primesc insa prime cu ocazia sarbatorilor legale, precum si de 1 iunie. Stiti ce mult conteaza pentru un angajat chiar si o prima de 100 de lei?”, mai spune Cismaru.

Pe langa companiile multinationale, competitor locali ai Gerocossen sunt Farmec Cluj, Elmiplant sau Elmi Prodfarm.