Managerul nu a oferit detalii exacte despre evolutia financiara a retailerului in 2012, insa a precizat ca anul trecut nu si-a marit cifra de afaceri fata de cele 165 de milioane de euro din 2011, avand in vedere reducerea cu 27 de magazine, pana la 105 unitati. Pe de alta parte, anul trecut pierderile Domo s-au diminuat fata de cele 6,5 milioane de euro raportate in 2011.

O crestere de 8-9% sau chiar 14-15% anul acesta

Pentru anul acesta, Dragos Dinu isi doreste ca retailerul sa treaca pe profit si sa isi majoreze cifra de afaceri cu 8-9% sau chiar 14-15%.

“Trendul legat de profitabilitate este pozitiv, dar trecerea pe profit depinde de impactul procesului de restructurare inceput in 2012 si de masurile luate in prima parte din acest an. Eu imi doresc sa trecem pe profit in 2013. Speram ca piata va ramane comparabila cu anul trecut. Insa este foarte greu de estimat care va fi evolutia businessului, pentru ca este o industrie foarte debalansata in a doua parte a anului din cauza actiunilor de gen Black Friday si a vanzarilor de sarbatori. Poti sa iti pui o crestere de vanzari de 20% si sa fii departe de trend in septembrie, dar pana la finalul anului sa iti atingi targetul. Eu nu am vazut asta in prea multe industrii, poate doar la sampanie. Mi-as dori sa fie Black Friday in fiecare zi. Pana la urma, trebuie sa gasim modalitati prin care sa ne aducem clientii aproape”, spune Dinu.

El a adaugat ca sunt clienti care inca din august, septembrie isi amana achizitiile pentru a beneficia de reducerile de Black Friday din noiembrie, in timp ce altii cumpara cu ocazia acestui eveniment produsele pe care inainte le cumparau de Craciun.

Black Friday ar putea avea un efect invers si pervers asupra pietei IT

“Jucam dupa regulile pietei. Sunt convins ca Black Friday va avea anul acesta un impact mult mai mare si in alte industrii, iar asta s-ar putea sa aiba un efect invers si pervers asupra pietei IT, pentru ca, daca retailerii incep sa foloseasca metoda, bugetele vor fi impartite intre mai multe industrii”, afirma Dragos Dinu, un manager care a lucrat timp de 14 ani pentru A&D Pharma, cel mai mare grup de pe piata locala de medicamente, si care din toamna anului trecut a intrat in Consiliul de Administratie al Domo.

Din luna februarie, Dinu este si director general al companiei, el inlocuindu-l la conducerea retelei de 98 de magazine pe Lorand Szarvadi, cofondator si presedintele CA al Domo.

Dinu, CEO Domo: Mi-am dorit sa revin in retail. Daca credeam in reincarnare, ramaneam in farma

Dinu, CEO Domo: Mi-am dorit sa revin in retail. Daca credeam in...

Schimbarea CEO-ului a venit dupa sase ani in care Domo a trecut prin trei schimbari de actionariat, ultima fiind in urma cu cateva luni, cand fondul de investitii Domtech din Liechtenstein a devenit actionarul principal al companiei, cu 99,99% din actiuni.

Tranzactia cu fondul de investitii din Liechtenstein nu a fost inchisa inca

“Tranzactia nu a fost inca inchisa, probabil este o chestiune de saptamani pana cand va fi inchisa. Dar vor fi niste anunturi in curand, persoanele din spatele vehiculului de investitii vor fi comunicate. Ceea ce s-a intamplat in ultimii ani in companie este legat si de toate dificultatile acesta de actionariat. Eu i-am cunoscut pe ultimii doi actionari. Este foarte greu ca o organizatie care trece prin schimbari succesive de actionariat sa se concentreze. De fapt, si pentru management este foarte greu pentru ca trebuie sa devina cameleonic in functie de ideile noului actionariat”, explica Dinu.

Domo a terminat anul trecut cu 105 magazine, in prezent are 98, iar seful companiei estimeaza ca retailerul va finaliza anul cu 95 de unitati. In 2012, compania a inchis 27 de magazine si a relocat opt unitati. De asemenea, in martie au avut loc doua relocari: una la Sfantu Gheorghe si una la Miercurea Ciuc.

Cel mai complicat este sa negociem cu proprietarii de centre comerciale

“Traficul migreaza. Nu este o piata matura in care sa spui ca artera Calea Victoriei este nemodificata de 50 de ani, ea se modifica in fiecare zi, nu poti sa spui ca mall-urile sunt de succes, pentru ca nu toate sunt de succes. Relocarile au fost pentru a obtine suprafete mai mari sau trafic mai bun, sunt foarte rare relocarile pentru spatii mai mici. Acum cel mai complicat este sa negociem cu proprietarii de centre comerciale pentru ca unii dintre ei si-au construit centrele cu contracte de la banci si au diferite grade de flexibilitate. Cand spun ca negocierile sunt dificile ma refer la tot: la chirie, suprafete, locul din interiorul centrului comercial, la activitatile de marketing ale centrului comercial. Unii proprietari inteleg si ne sustin si am obtinut contracte de reduceri, insa unii, in general cei care au probleme, sunt blocati. Asta e paradoxul momentului”, explica Dinu.

Printre deschiderile de magazine planuite pentru acest an, se numara o unitate care va fi inaugurata la finalul anului in Bucuresti, in parcul comercial care este construit de fondul de investitii sud-african NEPI pe fosta platforma Vulcan. De asemenea, urmeaza o relocare si cateva inchideri in luna mai.

Compania are o suprafata comerciala de aproximativ 70.000 de metri patrati, in jur de doua treimi din aceasta fiind in centre comerciale.

“Pe termen mediu vrem o acoperire geografica mai buna, pentru ca sunt orase pe care nu le acoperim. Orase precum Suceava, Caransebes, care sunt dintre cele mai mari. Dar cu ce dimensiune de magazine vom vedea caz cu caz, in functie de potential, de concurentii nostri, de dinamica economica a zonei. Pentru ca in momentul in care vezi ca Oltchim Ramnicu Valcea intra in insolventa, te intrebi cum va evolua piata de retail local. Suprafata pe care o ai in momentul asta este prea mare? Probabil ca da”, afirma Dinu.

Un magazin Domo de dimensiuni mici are in jur de 200-500 de metri patrati, unul mediu este de aproximativ 500-800 metri, iar cele mari ajung chiar pana la 2.000 de metri patrati.

“Unitatile de 2.000 de metri sunt tot mai putine”, mai spune seful Domo.

Au lansat o companie pentru vanzarile de online. Se numeste Digistore si e condusa de Lorand Szarvadi

O astfel de unitate foarte mare este cea detinuta de retailer in centrul comercial Baneasa Shopping City, acest magazin devenind din acest an primul showroom al Domo.ro.

Citeste si:

“Magazinul din Baneasa a devenit showroom pentru compania de online si probabil vor urma si altele. Insa, in cazul nostru, se poate spune ca toata reteaua este un showroom”, declara managerul.

Pentru activitatea de online a grupului Domo, desfasurata prin site-ul Domo.ro, a fost creata la inceputul acestui an compania DigiStore, care este condusa Lorand Szarvadi, fondator si fost director general al Domo. De asemenea, Szarvadi este presedintele Consiliului de Administratie al Domo.

In prezent, vanzarile pe internet inseamna peste 10% din cifra de afaceri a companiei.

“Zona de online ar putea creste anul acesta cel putin proportional cu vanzarile din reteaua de magazine. Dar, cu siguranta businessul de online este mai dinamic decat retailul traditional care mai are de facut niste inchideri, relocari. In online, nu exista limite fizice, ci doar limite de pozitionare, de marketing”.

DigiStore are in jur de 50 de angajati, in timp ce pentru intreagul grup Domo lucreaza putin peste 1.000 de oameni, un numar care va ramane aproximativ constant pana la finalul anului.

Investitii de 1 milion de euro pentru anul acesta. Suma s-ar putea dubla

Compania are un buget de investii de aproximativ un milion de euro pentru deschiderile de magazine din acest an, insa in prezent sunt negocieri pentru cateva locatii, iar daca acestea se incheie, suma s-ar putea dubla.

Produsele cu cele mai mare aport in vanzarile Domo sunt categoriile de “produse albe” (electrocasnice) si televizoarele. Seful Domo nu a precizat cat inseamna aceste segmente din cifra de afaceri a companiei din motive de confidentialitate. Pe de alta parte, segmentele cu cele mai mari cresteri ale vanzarilor sunt produsele IT-ul, televizoarele si zona de GSM.

“Pentru zona de produse albe ne asteptam la o crestere de o cifra anul acesta, in timp ce pentru cea de IT de doua cifre”, a mai spus Dragos Dinu.

Romanii au cumparat anul trecut electronice, electrocasnice si IT in valoare de 1,43 miliarde de euro, in plus cu 2,2% fata de 2011, conform companiei de cercetare GfK Romania.

Pe aceasta piata, principalii competitori ai Domo sunt Altex si Flanco in retailul traditional, dar si eMag, cel mai mare retailer online din Romania.