Societatea Romana de Radiodifuziune (SRR) a inregistrat, in anul 2005, un profit net de 1,58 de milioane de lei si o cifra de afaceri de 630 milioane de euro. Aceasta in conditiile in care principalul post, Radio Romania Actualitati, a avut o cota de piata de 21,2%, cea mai mica din ultimii sase ani. Cu toate acestea, raportul Asociatiei pentru Radio-Audienta de anul trecut arata ca radioul public se afla pe locul doi in topul audientei pe tara, dupa Europa FM, care si-a adjudecat peste 2 milioane de ascultatori.

SRR supravietuieste cu taxa radio

Potrivit Raportului anual de activitate al SRR, profitul net pe 2005 este de aproape trei ori mai mic decat cel realizat cu un an inainte, cand institutia a obtinut 4,3 milioane de lei. Principala sursa a veniturilor societatii este taxa radio, care cumuleaza 179,6 milioane lei, de saizeci de ori mai mare decat veniturile din publicitate, din care orice radio privat traieste. Pe de alta parte, veniturile de la buget se compun in cea mai mare parte din sumele alocate pentru plata serviciilor Radiocom, de 126,8 milioane lei, dar si din sumele alocate pentru functionarea postului Radio Romania International, de 554 mii lei.

Cea mai joasa cota de piata din ultimii sase ani

In privinta performantelor de audienta, postul Radio Romania Actualitati a inregistrat, la nivel national, o scadere constanta a rezultatelor, ajungand la cea mai joasa cota de piata din 1999 pana astazi, de 21,2%.

In toamna anului 2004, RRA avea o cota zilnica de piata de 24,7%, numarul zilnic de ascultatori scazand de la 3,5 milioane in toamna anului 2004 la 3 milioane in toamna anului 2005. Si in Bucuresti, postul Radio Romania Actualitati a atins un nivel minim al cotei de piata, de 19,4%, precedenta valoare minima inregistrandu-se in primavara anului 2004, 21,6%. In mediul rural, comparativ cu toamna anului trecut, Radio Romania Actualitati a scazut atat ca numar de ascultatori (de la 1.788.000 la 1.538.000), cat si ca market share (30,2% - 25,3%). Pentru 2006, principalul obiectiv al societatii se refera la consolidarea pozitiei fiecarui post national, regional si international al institutiei.

Citeste si:

Concurenta acerba pentru urban

De cealalta parte a baricadei, posturile private sunt intr-o permanenta lupta pentru cota de piata. Aceasta pentru ca in functie de audienta se incheie si contractele de publicitate.

Astfel, sondajul realizat in perioada 13 aprilie-24 mai a anului trecut de Asociatia pentru Radio-Audienta plaseaza postul public pe primul loc, cu o medie de peste trei milioane de ascultatori zilnic, urmat de reteaua publica de posturi regionale, cu peste 2,9 milioane, si de posturile comerciale Kiss FM si Europa FM, fiecare cu peste doua milioane de ascultatori, in medie, zilnic.

ARA limpezeste undele

Kiss FM e postul comercial cu cei mai multi ascultatori, la mica distanta de Europa FM, dar situatia se inverseaza in privinta cotei de piata: Europa FM are 15,2%, iar Kiss FM 13,8%. Asociatia pentru Radio-Audienta a fost infiintata la inceputul anului 2004, de catre principalele posturi de radio din tara si mai multe agentii de publicitate, cu scopul de a produce date de audienta oficiale, care sa fie recunoscute de piata. Aceasta dupa ce, timp de peste un deceniu, principalele surse erau diverse studii de piata comandate, de obicei, de anumite posturi, dar contestate de celelalte si socotite partinitoare.