Studiul, ajuns la a doua editie, a fost realizat pe baza analizei articolelor publicate in presa in ultimele 6 luni ale anului 2008, a unui sondaj de opinie in randul jurnalistilor si a specialistilor de PR din top 200 companii cu afaceri in Romania.

Intr-un top al celor mai expuse domenii, pe o scara de la 1 la 5 (unde 1 este minim iar 5 este maxim), piata imobiliara conduce cu un indicator de 4.64, fiind urmata de industria auto cu 4.42, industria bancara cu 4.25, piata pensiilor private cu 4.19, piata asigurarilor de viata cu 4.11, industria materialelor de constructii cu 3.97 si retailul cu 3.

Fata de ierarhia anului trecut, se remarca intrarea industriei auto in top 3 al domeniilor expuse, cu o dublare a scorului de expunere de la 2,69 in 2008 la 4,42 in 2009. Ca tendinta generala, majoritatea industriilor analizate - cu exceptia mai multor categorii din industria farmaceutica si medicala, FMCG si industria telecom care se dovedesc cele mai stabile in 2009 - se remarca prin cresteri ale scorurilor de expunere la crize mediatice.

Domeniu Scor expunere la crize de comunicare 2009 Scor expunere la crize de comunicare 2008
Piata imobiliara 4,64 3,6
Industria producatoare de masini 4,42 2,69
Industria bancara 4,25 3,69
Piata de asigurari (pensii) 4,19 3,5
Piata asigurarilor de viata 4,11 3
Industria materialelor de constructii 3,97 N/A
Retailul 3 2,95
Piata serviciilor medicale 2,88 3,41
Producatorii de energie non-regenerabila 2,88 N/A
Piata de telecomunicatii 2,77 2,72
Piata de cosmetice si produse de ingrijire 2,72 2,28
Industria alimentara 2,53 3,69
Industria farmaceutica 2,5 3,02
Producatorii de energie regenerabila 2,3 N/A
Industria alcoolului si vinului 2,22 2,74
Industria bauturilor (soft drinks, ape minerale) 2,16 2,83

Studiul include si o analiza a impactului pe care criza economica il imprima asupra comunicarii companiilor, investigand, pe baza raspunsurilor specialistilor in comunicare din top 200 companii din Romania, in ce masura strategiile de PR au suferit schimbari. Astfel, aproape jumatate din specialistii de PR participanti la studiu (45%) au declarat ca in ultimele 6 luni s-au confruntat cu o situatie de criza de comunicare, insa doar 38,7% considera ca planurile de comunicare ale companiei din care fac parte au fost afectate de atitudinea presei fata de companiile respective.

In actualul context, 74% din participantii la studiu au declarat ca folosesc presa ca pe o sursa de informatii despre competitie, piata, economie si macroeconomie, care ii ajuta mai departe sa ofere consultanta strategica pentru management si realizarea sau ajustarea planului de comunicare. Companiile mari din Romania declara ca sunt pregatite sa faca fata unor crize de comunicare, 74% dintre specialistii chestionati declarand ca au un kit de comunicare in situatie de criza, iar 45% spunand ca au participat la un training de comunicare de criza in ultimele 6 luni. 64,5% dintre specialistii de PR considera ca rolul PR-ului in luarea deciziilor de management a crescut in ultimele 6 luni, confirmand tendinta acestei profesii de a se consacra drept disciplina indispensabila in managementul unei afaceri. Perioada de criza a adus cu sine modificari si in ceea ce priveste comunicarea interna – cel mai frecvent (in peste 70% dintre cazuri) fiind intalnita o crestere medie si mare a importantei acesteia.

In ceea ce priveste bugetele de comunicare, tendinta remarcata pentru anul 2009 este aceea de mentinere si crestere sau diversificare inspre mediile cu potential inca ne-explorat. Astfel, 25% dintre specialisti declara ca bugetul de comunicare s-a mentinut neschimbat fata de 2008, in timp ce 15% au declarat ca bugetul de PR pentru 2009 a crescut, sau bugetul s-a orientat catre comunicare interna (15%), online (16%) si media neconventionala (18%).

In 2009, 73% dintre specialistii de PR din top 200 companii cu afaceri in Romania au declarat ca isi vor directiona eforturile pentru a obtine o mai mare vizibilitate in presa, in timp ce 23% declara ca se vor concentra pe masuri de natura sa ii protejeze fata de presa.

Crizele Anului este un studiu realizat de Rogalski Grigoriu Public Relations in fiecare an, care isi propune sa identifice si sa analizeze din punct de vedere mediatic situatiile de criza de comunicare la care a asistat mediul de afaceri din Romania in anul precedent si sa ofere specialistilor in relatii publice un instrument valoros pentru anticiparea si gestionarea unor situatii similare pentru anul in curs.

Rogalski Grigoriu Public Relations este agentia specializata in managementul integrat al reputatiei organizatiilor si brandurilor. Portofoliul de clienti ai agentiei include atat organizatii locale, cat si internationale, printre care Audi, Banca Romaneasca, Baneasa Investments, BDG, Boom, Carlsrom Beverages, Cetelem, Deloitte Romania, Franke Romania, Kiwi Finance, New Kopel Sixt, Ocif Group, Petrom, Sony Ericsson Romania, Tuborg Romania.