China, una dintre cele mai puternice forte economice la nivel global, pregateste constructia unei retele uriase de cale ferata, nu mai putin de 30.000 de kilometri de sine si infrastructura necesara transportului feroviar urmand sa fie inaugurate in urmatorii cinci ani, asta in timp ce in Romania pana si reabilitarea unui segment de cale ferata ajunge sa aiba costuri si de doua ori mai mari decat reusesc asiaticii, asta in conditiile in care vorbim de retele de transport vechi de zeci, chiar sute de ani care trebuie modernizate pe plan local.

Autoritatile de transport din China au cerut guvernului sa finanteze un program de investitii de 584 de miliarde de dolari pentru urmatorii cinci ani, arata surse apropiate situatiei, citate de Bloomberg.

Potrivit autoritatilor din China, bugetul ar permite statului asiatic sa construiasca nu mai putin de 30.000 de kilometri de cale ferata, asta in conditiile in care in intervalul 2011-2015 chinezii au alocat fonduri de circa 550 de miliarde de dolari.

Potrivit datelor disponibile in prezent, tinta autoritatilor chineze este de a crea retele de mare viteza intre orasele cu o populatie de peste 200.000 de locuitori, lucru care ar presupune si productia unui numar de circa 50 de trenuri supersonice si constructia a 5.000 de kilometri de cale ferata de mare viteza. Prioritare acestui proiect ambitios vor fi zonele putenic dezvoltate economic, asa cum este cazul capitalei Beijing, Tianjin si a oraselor din Provincia Hebei, precum si regiunii din delta raului Yangtze sau delta raului Pearl.

Alte sase linii ferate ar urma sa fie construite in zonele mai putin dezvoltate din centrul si vestul tarii. Pe langa costul constructiei liniilor de cale ferata, alte 120 de miliarde de dolari ar urma sa fie cheltuiti pe partea de cercetare-dezvoltare, noi garnituri de tren, dar si echiparea tuturor trenurilor cu aer conditionat.

Chinezii detin in momentul de fata o retea de 120.000 km de cale ferata, aproape jumatate din aceasta fiind complet electrica, fiind pe locul secund in top ca lungime dupa SUA, care detine peste 225.000 km.

Cum arata situatia din Romania: costuri duble doar pentru reabilitarea liniilor de cale ferata

Potrivit unui calcul wall-street.ro, constructia unui singur kilometru de cale ferata, dar si a intregii infrastructuri necesare pentru cei 30.000 km planificati in China, ar costa circa 19 milioane de dolari, asta in conditiile in care doar reabilitarea unei portiuni de 200 de kilometri de cale ferata in Vestul Romaniei, costa 35 de milioane de euro pe kilometru, o diferenta uriasa analizand simplul fapt ca aceasta investitie a statului roman vizeaza exclusiv reabilitarea si adaptarea acestuia la standarde care pot oferi o viteza de deplasare de pana la 160 de km/h.

Reteaua feroviara din Romania este structurata in infrastructura interoperabila si neinteroperabila. Infrastructura feroviara interoperabila este cea care se poate conecta la infrastructura feroviara transeuropeana, fiind administrata in concordanta cu prevederile privind accesul liber al operatorilor feroviari si dezvoltata in conformitate cu normele tehnice de interoperabilitate adoptate pe plan European.

Reteaua de cai ferate din Romania are o lungime totala de 20.077 km de linii, fiind a saptea retea ca marime din Uniunea Europeana. Liniile sunt conectate prin 20.070 aparate de cale echivalente. Reteaua cuprinde 17.945 de poduri si podete, 176 de tuneluri si 11,473 km terasamente

Infrastructura feroviara din Romania este un dezastru, in tara noastra existand un deficit vizibil de transport pe caile ferate. De la trenuri care circula pe portiuni de kilometri buni cu viteza melcului pana la zone importante ale tarii in care nici nu exista acoperire de cale ferata, tara noastra are nevoie de o schimbare urgenta, asta in conditiile in care suntem printre codasii Europei cand vine vorba de circulatia cu trenul.

La ei trenurile vor circula doar cu energie eoliana, la noi doua treimi merg inca pe diesel si polueaza mediul inconjurator

Are o suprafata de aproape sase ori mai mica decat a Romaniei si o populatie care se apropie de cea a tarii noastre, dar puterea financiara a populatiei situeaza Olanda in primele 30 de state ale lumii, cu un PIB per Capita de peste 48.000 de dolari.

Autoritatile din Olanda si-au propus un obiectiv foarte ambitios, acela de a permite intregului sistem de transport feroviar sa functioneze exclusiv pe baza energiei eoliene pana in anul 2018.

Olanda, tara in care trenurile vor circula doar cu energie eoliana

Olanda, tara in care trenurile vor circula doar cu energie eoliana

Citeste si:

Obiectivul nu este deloc greu de realizat, asta deoarece deja mai bine de jumatate din intreaga retea de transport feroviar, circa 2.890 de kilometri, functioneaza prin intermediul energiei solare, restul de jumatate fiind in plin proces de dezvoltare, estimarile aratand ca in urmatorii trei ani acest lucru va fi posibil.

“Transportul este responsabil pentru 20% din emisiile de dioxid de carbon (CO2) la nivelul Olandei si daca vrem sa pastram trendul de a ne deplasa este important sa facem demersuri in acest sens. Contractul aflat in derulare va oferi posibilitatea tuturor cetatenilor olandezi sa circule pe orice distanta fara a afecta mediul inconjurator”, a declarat un manager care s-a ocupat de dezvoltarea a jumatate din reteaua feroviara pe energie solara.

Energia eoliana va proveni atat din Olanda, cat si din Belgia sau regiunea Scandinava, iar intregul sistem de transport va necesita o energie de 1,4 terawatti * ore timp de un an, cam tot atat cat de mare este cererea de energie electrica a orasului Amsterdam.

Daca in Vest transportul cu trenul este o necesitate, iar in unele tari se realizeaza inclusiv pe sine care pot strabate sute de kilometri in numai cateva zeci de minute, la noi acest vis este departe de a se realiza si nu exista nici un orizont de timp in care ne putem astepta sa circulam civilizat.

O statistica sumbra arata ca dintr-un total de peste 11.000 km de cai ferate la nivel local, nici 4.000 de kilometri nu sunt functionali exclusiv pe capacitate electrica, diferenta fiind acoperita, in cea mai mare parte, de linii de transport pe care circula garnituri cu combustibil diesel – extrem de consumatoare si poluatoare mediului inconjurator, dar si de linii pe care nu circula niciun fel de tren.

Si mai ingrijorator este ca in ultimii 25 de ani nici macar un kilometru nou de cale ferata nu a fost construit in Romania, cea mai mare parte a fondurilor Ministerului Transporturilor fiind alocate pentru reabilitari de tronsoane de drum afectate sau pentru diferite lucrari de mentenanta ale transportului pe calea ferata.

Tot la capitolul “Ca la noi la nimeni”, in Romania, viteza medie de transport pe caile ferate din tara este de 45 km/h pentru trenurile de calatori si aproximativ 23 km/h la trenurile de marfa, ceea ce ne plaseaza printre locurile codase din Europa la acest capitol. Desi s-au facut eforturi financiare pentru a mari viteza, cel putin pe sectoarele importante de drum (asa cum este cazul Bucuresti – Brasov sau Bucuresti – Constanta), la nivel national situatia nu este cu nimic mai buna si nici sperantele unor schimbari radicale din sistem si de mentalitate nu exista.

In capitolul care prezinta planurile autoritatilor de transport cu infrastructura de cai ferate, asa numitul Master Plan pe Transport 2014-2020, cea mai mare parte a planurilor nu vizeaza nicidecum dezvoltarea unei retele moderne, eficienta energetic, care sa ofere confort si timp rapid de legatura intre marile orase ale tarii, ci face referire mai ales reducerea cu 40% a retelei considerata “ineficienta” precum si eliminarea unui numar de cateva sute de gari din circuitul actual.

In situatia data, mai este loc de comparatie cu tari dezvoltate din Vest. Asta ca sa nu mai punem la socoteala si planurile tarilor dezvoltate din Asia, asa cum este cazul Japoniei sau Chinei?