Un astfel de exemplu este afacerea americancei Lynne Killey, care si-a deschis un spa si a inceput productia unei game de produse cosmetice naturale chiar din propria casa situata in Pagosa Springs, Colorado. Killey a urmarit, inca de la inceput, un singur scop: acela de a-si consolida si mai mult afacerea de succes, denumita sugestiv Queen Bee Skin Care.

“Cand vorbesc despre afacerea mea, ma refer intotdeauna la persoana a treia. Am facut si un logo, Stella, facturand sub acest nume”, a declarat Killey pentru New York Times.

Vara trecuta, Killey a avut ocazia de a-si prezenta afacerea catorva redactori apartinand unor publicatii de profil. Aceasta le-a marturisit secretul obtinerii produselor cosmetice in propria bucatarie. “Am realizat atunci ca, dimpotriva, acest lucru ar putea reprezenta un avantaj competitiv. Stateam in fata persoanelor pe care trebuia sa le impresionez, iar acestia s-au declarat incantati de faptul ca imi fabric singura produsele in bucatarie”. Acel moment a insemnat pentru Killey si regandirea stategiei de dezvoltare a afacerii.

In Statele Unite, aproximativ 50% din afaceri isi au startul in propria locuinta, ca in cazul lui Lynne Killey. “Locul nu mai conteaza”, sustine Maggie Jackson, autoarea volumului “What’s Happening to Home”, editura Sorin Books, 2002, citata de The New York Times. Jackson considera ca imbinarea vietii personale din intimitatea caminului cu discutiile de afaceri de la capatul firului telefonic demonstreaza abilitatile antreprenorilor de astazi si reprezinta inca un semn al noii generatii din secolul 21. “Nu mai suntem in era industriala, unde exista o delimitare bine definita intre job si casa”, sustine Jackson.

Amploarea afacerilor conduse din interiorul propriului camin, asa numitele “home-based businesses”, a creat un centru de interes pentru public, dar si pentru alti antreprenori si investitori care vaneaza noi oportunitati. StartupNation, un portal de interes pentru micii afaceristi, a initiat un concurs, Home-Based 100, urmarind sa alcatuiasca un top al acestor afaceri in functie de diverse criterii privind performantele financiare, coordonatele ecologice sau ideea afacerii in sine. Comunitatea StartupNation isi propune sa faciliteze interactiunea dintre micile afaceri de apartament, generand sfaturi si practici utile.

“Afacerile de apartament au iesit din anonimat, dar atunci cand se vorbeste de business, oamenii prefera sa vorbeasca in continuare de topul Fortune 500, desi segmentul micilor afaceri realizate de acasa genereaza o piata de miliarde de dolari”, afirma Richard Sloan, cofondator al StartupNation.

Citeste si:

Totusi, afacerile de acest gen promoveaza transparenta informatiilor generate de business, un criteriu care ajuta si la promovarea acestora in exterior. Chris Elam, fondator si coreograf al Misnomer Dance Theater, conduce afacerea din apartamentul sau din Brooklyn. Compania interactioneaza cu publicul larg prin postarea inregistrarilor video continand sedintele “de birou” si pregatirile cursantilor pe blogul lui Elam. Astfel, toti cei interesati pot urmari din spatele cortinei ingredientele conducerii unei companii care promoveaza dansul.

Unele afaceri se nasc din idei inovative, tocmai din dorinta de a satisface anumite nevoi neacoperite de piata, concentrandu-se pe o anumita nisa. Margot J. Toht si-a infiintat propria companie de publishing dupa un episod nefericit in care a incercat, fara succes, sa gaseasca un loc de a-si parca autoturismul in Manhattan.

Astfel a luat nastere o carte despre modalitatile de a gasi parcare in New York. Afacerea insa nu a pornit din metropola New York, ci din insasi casa natala a lui Toht din Larchmont. Aceasta isi dorea pe cat posibil minimizarea costurilor companiei, depozitand cartile in propriul garaj. Cartea “Park it! NYC” a ajuns deja la a doua editie.

Toht declara ca interactiunea imediata cu clientii, flexibilitatea programului si discutiile de afaceri din interiorul casei sale nu trebuie privite ca o lipsa de profesionalism si o invadare a spatiului intim. Atunci cand isi invita echipa sa lucreze la un proiect, totul se desfasoara in jurul mesei din living. Important este, asa cum sustine chiar ea, “crearea unui spatiu separat de zona in care imi petrec timpul liber acasa”.

Indiferent daca optati pentru reducerea drastica a costurilor initiale (cazul lui Toht) sau promovarea originalitatii afacerii (cazul lui Killey), o afacere de succes poate fi usor controlata si din interiorul propriului camin, atat timp cat nu afecteaza, intr-o masura semnificativa, viata personala. Ca avantaj, trecerea de la job la familie se face mai rapid, garantand, in primul rand, o importanta economisire de timp si maxima flexibilitate. In fond, asa cum sustin americanii, “time is money”.