Dezbatere cu sefii din leasing: CAND si CUM isi va reveni piata?
Dupa un prim trimestru in care piata autohtona de leasing a scazut cu 32% pana la 242,7 milioane de euro, Wall-Street a vorbit cu managerii companiilor pentru a vedea asteptarile lor in ceea ce priveste volumul total al finantarilor acordate de intreaga industrie la finele lui 2010, dar si despre problemele cu care societatile de leasing se confrunta in continuare pe fondul crizei.
- Dupa evolutia din primul trimestru, cum credeti ca va incheia piata de leasing anul 2010? Dar compania pe care o conduceti?
- Ce s-a schimbat in modul de operare pe piata de leasing in primul trimestru fata de sfarsitul anului trecut?
- Cum au evoluat anul trecut dobanzile? Asteptati cresteri ale ratelor de dobanda in 2010?
- Cum s-a schimbat comportamentul clientului de leasing pe timp de criza?
- Care este, in prezent, situatia bunurilor reposedate?
- Care sunt principalele probleme ale companiilor de leasing din punct de vedere fiscal? Dar legislativ?
- Problemelele cu care va confruntati din punct de vedere macroeconomic in 2010.
- Cand vedeti o revenire a industriei de leasing si in ce context economic credeti ca este posibil acest lucru?
- Ce credeti ca va determina redresarea economica a Romaniei?
2 Ce s-a schimbat in modul de operare pe piata de leasing in primul trimestru fata de sfarsitul anului trecut?
Dan Constantinescu
managing director - CSO, UniCredit Leasing
Putem spune ca in primul trimestru al anului 2010 se continua tendinta inregistrata in cursul anului 2009.
Partenerii societatilor de leasing, atat furnizorii, cat si utilizatorii, cauta solutii disperate pentru cresterea volumului de incasari ce le-ar permite achitarea datoriilor si depasirea perioadei de criza.
Astfel, ei devin sensibili elementelor frauduloase si risca sa incheie tranzactii cu un puternic caracter penal. Concret, furnizorii traditionali accepta sa intermedieze tranzactii cu bunuri ce figureaza doar in acte si a caror existenta efectiva nu o verifica.
In plus, acorda facilitati financiare utilizatorilor prin compensarea discountului negociat cu avansul solicitat de societatea de leasing, aspect ce nu este cunoscut si nu poate fi cunoscut de societatea de leasing, fiind astfel viciata decizia de aprobare.
Pe de alta parte, in cazul utilizatorilor, acestia uita ca nu sunt proprietari ai bunurilor ce le au in folosinta, instrainandu-le catre terti.
Un alt element ce a perturbat activitatea societatilor de leasing in primul trimestru al acestui an a fost decizia societatilor de asigurare de a individualiza, in cazul vehiculelor, bunul inregistrat pe politele de asigurare nu numai pe baza seriei de sasiu, dar si pe baza seriei documentului de proprietate (Cartea de Identitate a Vehiculului).
Desi aceasta este o decizie normala, timpul scurt de implementare si lipsa unei logistici comune au creat dificultati brokerilor de asigurari afiliati societatilor de leasing dar si importatorilor si dealerilor auto.
Partenerii societatilor de leasing, atat furnizorii, cat si utilizatorii, cauta solutii disperate pentru cresterea volumului de incasari ce le-ar permite achitarea datoriilor si depasirea perioadei de criza.
Astfel, ei devin sensibili elementelor frauduloase si risca sa incheie tranzactii cu un puternic caracter penal. Concret, furnizorii traditionali accepta sa intermedieze tranzactii cu bunuri ce figureaza doar in acte si a caror existenta efectiva nu o verifica.
In plus, acorda facilitati financiare utilizatorilor prin compensarea discountului negociat cu avansul solicitat de societatea de leasing, aspect ce nu este cunoscut si nu poate fi cunoscut de societatea de leasing, fiind astfel viciata decizia de aprobare.
Pe de alta parte, in cazul utilizatorilor, acestia uita ca nu sunt proprietari ai bunurilor ce le au in folosinta, instrainandu-le catre terti.
Un alt element ce a perturbat activitatea societatilor de leasing in primul trimestru al acestui an a fost decizia societatilor de asigurare de a individualiza, in cazul vehiculelor, bunul inregistrat pe politele de asigurare nu numai pe baza seriei de sasiu, dar si pe baza seriei documentului de proprietate (Cartea de Identitate a Vehiculului).
Desi aceasta este o decizie normala, timpul scurt de implementare si lipsa unei logistici comune au creat dificultati brokerilor de asigurari afiliati societatilor de leasing dar si importatorilor si dealerilor auto.
Bas Hoekstra
director general, ING Lease Romania
Asa cum spuneam, in primul trimestru din 2010 am avut mai multa activitate decat la sfarsitul anului trecut. Din pacate, nu putem vorbi inca de un trend pozitiv in actualul mediu politic, economic si legislativ instabil din Romania.
Companiile care finanteaza, cat si cele cliente ale acestora sunt ezitante, in prezent, in ceea ce priveste investitiile de anvergura.
Companiile care finanteaza, cat si cele cliente ale acestora sunt ezitante, in prezent, in ceea ce priveste investitiile de anvergura.
Kurt Leitner
CEO, Porsche Finance Group
De-a lungul primului trimestru nu am observat noi tendinte.
Felix Daniliuc
director general, Raiffeisen Leasing
Raiffeisen Leasing este pregatita sa finanteze afaceri viabile, care au viziune si perspective, care sunt gandite in baza unui plan de afaceri bine realizat.
Companiile nu-si mai pot permite un al doilea an 2009. Ele trebuie sa-si reinventeze afacerile, sa gaseasca metode noi de dezvoltare. Anul 2010 este important pentru perspectivele de continuitate a afacerilor in anii 2011 si 2012.
Companiile nu-si mai pot permite un al doilea an 2009. Ele trebuie sa-si reinventeze afacerile, sa gaseasca metode noi de dezvoltare. Anul 2010 este important pentru perspectivele de continuitate a afacerilor in anii 2011 si 2012.
Liviu Serban
director general, VB Leasing
Noile tendinte, daca le putem spune asa, sunt reorientarea catre piata de obiecte second hand si urmarirea segmentelor de nisa din piata care prezinta inca potential.
Razvan Diaconescu
director general, Impuls Leasing
Piata din Romania este in continuare in asteptare, firmele de leasing au continuat si anul acesta sa abordeze cererile clientilor de finantare cu precautie. Mediul economic si social nu vor conduce anul acesta, credem noi, la cresterea pietei de leasing.