Vor disparea jucatori si produse de pe piata

Vor disparea jucatori si produse de pe piata"Masurile luate de autoritati in ultima perioada nu au avantajat deloc piata farmaceutica, dar mai ales producatorii interni, de aceea am luat decizia de a trimite in somaj 50% dintre angajatii nostri (250 de salariati - n. red.) pentru o luna de zile, in decembrie", a declarat Adrian Stroilescu (foto), directorul de dezvoltare din cadrul grupului LaborMed.

Decizia, a explicat Stroilescu, a fost luata in conditiile in care recuperarea greoaie a creantelor de la farmacii si distribuitori a pus o presiune tot mai mare asupra fluxului de lichiditati. “Am construit stocuri suficiente pentru luna decembrie, astfel incat pacientii nu vor fi afectati, si nici salariile angajatilor, dar pe viitor vom renunta la anumite medicamente”, a mai spus directorul de dezvoltare de la LaborMed.

Oficialul producatorului farma a explicat ca actuala criza de pe piata medicamentelor va duce la disparitia atat a unor produse, cat si a unor jucatori, cei mai expusi fiind insa cei autohtoni. “Cresterea termenelor de plata, pana la 240 de zile, nu este deloc benefica si in mod sigur vor disparea produse si jucatori. Multinationalele isi vor balansa pierderile din Romania, dar producatorul roman este mult mai expus. Producatorul roman este cel care plateste taxe in Romania si cel care creeaza locuri de munca”, a explicat Stroilescu. LaborMed a renuntat deja la un numar de 10-15 produse, atat OTC-uri (eliberate fara prescriptie), cat si Rx-uri (eliberate pe baza de reteta). Alte eliminari din portofoliu ar urma sa fie operate pana la sfarsitul anului.

In octombrie, Guvernul a aprobat o ordonanta de urgenta prin care termenele de plata pentru medicamentele compensate si gratuite se vor prelungi pana la 90 de zile, respectiv 180 de zile (de la 60, respectiv 90 de zile). In mod real, si aceste termene se prelungesc in piata, astfel incat producatorii si importatorii de medicamente isi recupereaza banii pe marfa de abia dupa 7-8 luni, timp in care apeleaza de cele mai multe ori la credite pentru a sustine business-urile.

In plus, LaborMed are in vedere nu numai renuntari la produse, ci si disponibilizari, segmentul vizat fiind cel comercial. "Noi nu am mostenit un excedent de personal si intr-o fabrica nu prea avem de unde taia. Cred ca vom umbla la divizia comerciala", a explicat Stroilescu, care nu a oferit detalii. Oficialul LaborMed a subliniat insa ca LaborMed nu are in vedere aplicarea unor masuri radicale precum concedierile, dar ca evolutia ulterioara a companiei este dictata de piata.

“Totul este legat de planul financiar. Nu exista nicio stimulare a consumului de generice (medicamente iesite de sub protectia patentului – n. red.), desi ele sunt cele care aduc economii importante”, a mai spus Adrian Stroilescu. La nivelul anului 2008, desi cota genericelor a inregistrat o scadere pe fondul vechiului sistem de prescriere pe denumirea comerciala, segmentul medicamentelor iesite de sub patent s-a situat la aproximativ 45% din volum pietei farma si a insumat 25% din valoare, adica circa 450 de milioane de euro.

LaborMed produce numai medicamente generice, la fel ca alti fabricanti de traditie precum Antibiotice Iasi sau Terapia (Cluj-Napoca) si se pozitioneaza pe locul al 9-lea in topul celor mai mari companii farma din Romania, cu o cota de 9%.

Cu minus 40% la afaceri, LaborMed isi pastreaza tinta de 60 mil. euro in vanzari

Cu minus 40% la afaceri, LaborMed isi pastreaza tinta de 60 mil. euro in vanzariAfacerile LaborMed au fost impactate negativ de fixarea preturilor la medicamente de catre Ministerul Sanatatii la un nivel minim european, dar si de clawback-ul propus de fostul Ministru Bazac, care taxeaza suplimentar vanzarile producatorilor. Potrivit unor acte normative adoptate de Guvernul Boc la inceputul lunii trecute, producatorii de medicamente care desfac produse pe piata romaneasca vor contribui la finantarea sistemului public de sanatate cu 5% pana la 11% din veniturile realizate in urma vanzarii produselor, incepand cu 1 octombrie.

"Profitul ne este afectat de clawback, pe cand pretul scazut la medicamente ne afecteaza cifra de afaceri, astfel incat per total avem o scadere cu 40% a afacerilor", a mai spus oficialul LaborMed. Stroilescu a mai explicat ca marirea termenelor de plata va insemna gasirea de surse de finantare pentru cele opt luni intarziere, solutia fiind apelarea la credite.

“Avem credite bancare si, in functie de cum vom avea nevoie, le vom accesa. Dar jucatorii au si ei un anumit nivel pana la care pot sustine business-ul. S-a dus vremea cand se rugau bancile de noi sa ne acorde imprumuturi”, a marturisit directorul de la LaborMed.

Cu toate acestea, Stroilescu spune ca obiectivul de 60 de milioane de euro ca vanzari se mentine si este unul realizabil, in ciuda obstacolelor in piata. “Am revizuit cifra de afaceri-tinta pentru anul acesta de cateva ori, insa speram sa ne putem mentine la nivelul de 60 de milioane de euro, atat cat va genera in vanzari portofoliului grupului, dupa achizitiile din vara”, a comentat Stroilescu. Oficialul a mai afirmat ca date fiind schimbarile dese din legislatia in domeniu, singurele estimari care pot fi facute sunt cele legate de volumele de vanzari.

In prezent, LaborMed detine un portofoliu de 200 de produse – medicamente cu prescriptie, fara prescriptie, suplimente si dispozitive medicale. La sfarsitul lunii iulie, LaborMed, una dintre principalele companii de produse farmaceutice generice din Romania, controlat de grupul Advent, a semnat contractul de achizitionare de la actionarii Ozone Laboratories a intregului portofoliu de produse, precum si a brandului Ozone. Portofoliul a generat in 2008 o cifra de afaceri de 44 de milioane de euro. Valoarea tranzactiei nu a fost facuta publica, insa surse din piata sustin ca LaborMed a platit in jur de 20 de milioane de euro pentru preluarea produselor marca Ozone.

La putina vreme dupa preluarea portofoliului Ozone, la inceput de septembrie, LaborMed a anuntat o noua achizitie. Producatorul de medicamente a preluat portofoliul de 12 marci de produse fitoterapeutice de la producatorul clujean PlantExtrakt, pentru a intari portofoliul pe acest segment al Ozone. LaborMed Pharma estimeaza ca cele 12 branduri achizitionate de la producatorul clujean PlantExtrakt vor genera, incepand cu 2010, vanzari de sapte milioane de euro, pe o piata a produselor fitoterapeutice (extracte din plante) evaluata la 120 de milioane de euro.

Produsele PlantExtrakt, impreuna cu cele similare marca Ozone ar avea o pondere de 5% din totalul portofoliului LaborMed. Brandurile preluate de la PlantExtrakt isi vor pastra numele actuale, insa vor fi comercializate sub umbrela Ozone Natural, divizia de produse naturale a Ozone Laboratories.

Solutie de criza: compensarea pierderilor pe plan local prin exporturi

Solutie de criza: compensarea pierderilor pe plan local prin exporturi"In prezent, 90% din vanzarile noastre sunt realizate pe plan local, dar am dori ca in urmatorii trei ani ponderea lor sa creasca pana la 30% din total cifra de afaceri", a declarat Adrian Stroilescu. Pentru 2012, compania si-a propus sa-si creasca de aproape de doua ori si jumatate afacerile, pana la 150 de milioane de euro, bazandu-se in special pe un portofoliu largit si pe eventuale noi achizitii.

"Vrem sa exportam mai mult astfel incat sa balansam riscul din Romania si sper ca pe viitor sa fie stimulat si consumul de generice", a adaugat Stroilescu. In perioada 2010-2011, compania si-a propus sa inceapa exportul de peste sase produse - OTC-uri (medicamente eliberate fara reteta medicala) si Rx-uri (medicamente eliberate cu reteta), in prezent LaborMed avand pregatita documentatia necesara pentru 20 de medicamente.

Pana atunci insa, 2010 va fi un "hop" pentru piata farmaceutica, mai ales ca se anunta a fi unul dificil si mai impredictibil. "Nu stim ce o sa fie anul viitor, suntem in perioada de bugetare, dar credem ca o sa fie unul foarte dificil pentru piata interna. Ne-am propus sa ne consolidam prezenta pe pietele externe in care suntem deja prezenti si sa lansam noi produse", a comentat directorul de dezvoltare de la LaborMed. Stroilescu a adaugat ca nu sunt excluse nici eventuale achizitii.

"Daca vor aparea oportunitati potrivite pentru noi, atunci cu siguranta ca nu le vom ocoli daca vom convinge investitorii sa ne finanteze", a explicat acesta. LaborMed nu exclude, de asemenea, posibilitatea de a elimina din portofoliu noi produse, cele mai expuse fiind Rx-urile. "Ne uitam la alte cateva medicamente la care sa renuntam", a spus Adrian Stroilescu.

In prezent, LaborMed are 500 de angajati, compania avand activitati de dezvoltare de produse, de productie si de distributie a acestora. Vara aceasta, producatorul a achizitionat portofoliul de produse al Ozone Laboratories si al PlantExtrakt (producator clujean de produse fitoterapeutice), numarul total al produselor detinute in prezent ridicandu-se la circa 200.

LaborMed este o companie farmaceutica romaneasca, infiintata in 1991. In 2008, Advent International a devenit actionar majoritar al producatorului, intr-o tranzactie de tip buy-in estimata la 123 de milioane de euro. Advent International este una dintre cele mai mari firme de private equity din lume. In Romania, investitiile Advent au inclus companiile: Dufa, Terapia, Brewery Holdings, Euromedia, Mobifon Connex si Ceramica Iasi.

Aflati ce scrie in reteta de extindere regionala a LaborMed, intr-un interviu acordat Wall-Street de Stephen Stead, seful LaborMed.