Tesla și-a respectat promisiunea, iar începutul lunii decembrie a marcata și începutul livrărilor primului camion al producătorului care a popularizat, în ultimul decenii, mașina electrică. Cu un nume simplist și un aspect nepretențios, Tesla Semi se laudă cu soluții noi pentru reîncărcare ultra-rapidă (peste 1 MW suportat prin curent continuu). PepsiCo a fost deja convins de aceste promisiuni și își așteaptă cele 100 de unități. UPS și Walmart stau la rândul lor la coadă.

Încă din urmă cu două luni aflam că, după cinci ani de așteptare, Tesla Semi va începe să se îndrepte către clienți. În noiembrie, am vorbit despre cerințele pe care le-ar putea avea, în viitor, un parc de reîncărcare pentru tiruri, cu ocazia anunțurilor că Tesla va înmâna primele camioane în cadrul unui eveniment special. În ciuda acelor date, care sugerau că, în circa un deceniu, un astfel de parc ar consuma la fel de multă energie cât un orășel de provincie, Tesla Semi a găsit deja mai mulți clienți mari.

Tesla susține primul său camion cu Superchargere îmbunătățite și Megachargere

Cu ocazia primelor livrări, Tesla a făcut publice și câteva date despre noul camion. Astfel, americanii au spus că Semi va putea fi reîncărcat la superchargere de mare putere, sistemul electric fiind adaptat încărcării la puteri de peste 1 MW. Aceasta nu este, în sine, o premieră, tehnologia de reîncărcare la puteri de peste 1 MW fiind deja în dezvoltare și în cadrul altor companii. În vară, CharIN a prezentat Megawatt Charging System (MCS) care permite reîncărcări la o putere de maximum 3,75 MW, la 3.000 A și 1.250 V.

Noile cabluri de încărcare V4 reduc foarte mult timpii de încărcare, permițând peste 1 MW. Grafic Tesla, via InsideEVs

Pentru a atinge astfel de performanțe la capitolul încărcare, Tesla a debutat pe Semi un nou cablu, denumit V4. Prin comparație cu cablul V2, V4 are 12 fire interioare (șase pe fiecare direcție) și două canale de răcire ceea ce permite o densitate de 14 A/mm2 față de 4 A/mm2 în cazul cablurilor V2. Prin această tehnologie, densitatea ar putea crește până la 35 A/mm2 conform Tesla. Prin fast charging, bateria se va încărca până la 70% în 30 de minute.

Cifrele de Cx pentru Tesla Semi. Captură de ecran din timpul transmisiei live Tesla, via InsideEVs

Practic, vorbim despre o creștere de patru ori a puterii față de ce permite un supercharger ce se conectează la cabluri V3, respectiv o dublare a voltajului. Pentru a susține noile vehicule de mare tonaj, superchargerele existente vor primi update-uri și, se pare, vor avea atât conectoare standardizate (așa-numitele North American Charging Standard, NACS), dar și conectoare pentru cablurile V4 pentru tiruri. În plus, Tesla va începe să monteze și Megachargers, o nouă generație de puncte de încărcare proiectate special pentru camioane. Există, deja, astfel de puncte de încărcare, precum cel de la fabrica PepsiCo din Modesto, California.

Autonomie de până la 800 de kilometri cu remorca plină

Pentru a avea succes, Tesla Semi are nevoie și de o autonomie generoasă, iar Tesla a realizat multiple teste care ar dovedi capacitatea camionului său să parcurgă distanțe de 800 de kilometri cu o singură încărcare. Masa maximă admisă, cu tot cu marfă, ar fi de 37.195 kg, iar doar bateriile ar cântări aproximativ cinci tone pe modelele cu autonomie mare. În plus, americanii se laudă că au studiat foarte mult aerodinamica părții frontale a capului tractor și au ajuns la un Cx de doar 0,36 - la jumătate față de un camion obișnuit Kenworth sau Peterbilt, respectiv mai bun chiar și decât Cx-ul unui Bugatti Chiron.

Cifre cu privire la autonomia Tesla Semi, sursă Tesla, via InsideEVs

Tesla Semi va veni cu trei motoare electrice (inițial, în 2017, Elon Musk anunța că tirurile vor fi echipate cu patru motoare electrice). Două motoare se află pe osia din spate, iar cel de-al treilea pe osia din față pentru mersul pe autostradă. Americanii spun că economiile pentru camionagii ar fi de circa 200.000 de dolari după trei ani de utilizare doar din combustibil. Fiecare camion este garantat pentru un milion de mile sau 1,6 milioane de kilometri - timp în care ar trebui să se ajungă la economii de un sfert de milion de dolari.

Clienți de anvergură pentru Tesla Semi

Printre clienții corporate prezenți la evenimentul de la finele săptămânii trecute s-au numărat PepsiCo, UPS și Walmart. Prețul unei rezervări este de 20.000 dolari, iar un Semi de bază (cu autonomie de 482 kilometri) este 150.000 dolari, cu 30.000 dolari mai puțin decât varianta cu „bătaie lungă”. Aceste prețuri nu iau în calcul pachetul de stimulente de maximum 40.000 dolari pentru achiziția de vehicule de mare tonaj „verzi” propus în vară în SUA.

PepsiCo va primi 100 de camioane, UPS a comandat 125 de unități, iar Walmart 130 de unități. Nu se știe, însă, câte camioane au fost livrate după evenimentul de săptămâna trecută. Conform planului original, camioanele ar fi trebuit să fie livrate încă din 2019, dar diverse întârzieri cauzate și de pandemie au afectat planurile companiei. Nu știm, încă, nici când vom vedea aceste tiruri pe străzi, dar Tesla a testat intensiv prototipurile sale în condiții de trafic real, demonstrând astfel și cifrele de autonomie anunțate. Nu a fost, însă, testată și accelerația 0-97 km/h (0-60 mph) în 20 de secunde, însă asta este mai puțin important în contextul unui vehicul de mare tonaj.

Sursa foto: Tesla, InsideEVs

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Mihai Fira
Mihai Fira este reporter auto Wall-Street.ro din toamna lui 2022. Înainte de a se alătura echipei, Mihai a colaborat cu mai multe publicații din domeniul auto, atât românești cât și străine. El și-a început cariera ca jurnalist în mediul online, ca editor al site-lui Pitstops.ro, cel mai important portal românesc de motorsport din România. Mihai a colaborat și cu BMWBlog.ro, sursa oficială de știri despre producătorul bavarezi, dar și cu...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri