Orice limba străină poate fi învățată la fel de ușor sau de greu, în funcție de interesul pe care îl ai, spun specialiștii în domeniu. Și, în contextul actual, în care joburile intră tot mai mult în era digitalizării, precum și a internaționalizării, o limbă nouă străină, adăugată între competențe, poate reprezenta un mare plus în ascensiunea profesională.

Am stat de vorbă cu Delia Dragomir, Cofondator EUCOM Business Language, unul dintre cei mai mari furnizori de cursuri de limbi străine pentru companii (B2B) din România, cu o vechime de aproape două decenii, care ne-a vorbit despre tendințele în domeniu, despre importanța pe care o acordă organizațiile acestui beneficiu pentru angajați și despre necesitatea cunoașterii unei limbi străine, în evoluția carierei unui angajat.

Wall-Street.ro: Care sunt cele mai populare limbi străine căutate de români?

Delia Dragomir: În topul celor mai căutate limbi străine se află engleza, franceza, germana, italiana și spaniola, însă am avut cursanți și pentru limbile: arabă, neerlandeză, suedeză, norvegiană, rusă, portugheză, greacă, turcă, ebraică, daneză, maghiară, cehă, slovacă, slovenă, finlandeză, poloneză, croată, ucraineană.

De asemenea, organizăm și cursuri de limba română și ne bucurăm să vedem o cerere crescută: tot mai mulți expați sunt interesați de limba, dar mai ales de cultură noastră. Programele de limba română sunt din ce în ce mai solicitate, chiar și acum, în pandemie. Acesta este un semn foarte bun de adaptabilitate și de deschidere pe care o manifestă oamenii veniți să lucreze în România. Ei văd România ca pe casa lor, tocmai de aceea sunt atât de interesați să învețe limba și cultura. Vor să se integreze, să ne înțeleagă, să se poată înțelege cu colegii, să le arate respect și să li se adreseze în limba maternă.

Wall-Street.ro: În ultimii ani, ați simțit schimbări privind alegerile românilor atunci când aleg să învețe o limbă străină?

Delia Dragomir: Nu chiar. De ani de zile pentru noi topul este același. Există mici oscilații între franceză și germană. Și cum ziceam, limba română este tot mai căutată.

Wall-Street.ro: Cât costă cursurile?

Delia Dragomir: Pentru că noi lucrăm pe programe personalizate și adaptate fiecărei companii, tarifele diferă în funcție de obiectivele partenerilor noștri. Nu lucrăm după o grilă standard, pentru că nici partenerii noștri nu au nevoi standard. Înainte de a demara orice curs, realizăm un audit inițial că să putem crea cel mai potrivit program pentru fiecare partener.

Wall-Street.ro: Din experiența voastră, care sunt limbile cel mai ușor de învățat?

Delia Dragomir: Orice limbă străină poate fi învățată la fel de ușor sau de greu, în funcție de interesul pe care îl ai, și de gradul de implicare. Dacă este să ne uităm la mediul online și la materialele care există, limba engleză se învață cel mai ușor, pentru că în orice mediu interacționezi cu ea. Este și limba cea mai vorbită în majoritatea companiilor, motiv pentru care materialele și resursele sunt cele mai generoase în această limbă. Oricum, cel mai bine înveți atunci când ai cât mai mult contact cu limba străină, atât în viața profesională, cât și în cea personală, și când îți exersezi toate cele patru abilități: vorbit, scris, citit, ascultat. Când ești curios și vrei să afli cât mai multe despre o limbă străină, despre cultura și obiceiurile popoarelor vorbitoare de limba pe care o studiezi.

Wall-Street.ro: Care au fost provocările voastre în timpul izolării? Cum le-ați depășit? Cum estimați că va fi 2020 versus anii trecuți, din punct de vedere al numărului de clienți?

Delia Dragomir: Provocarea a constat în determinarea partenerilor noștri să accepte cursurile online, pentru că face-to-face nu mai era posibil. Acel moment a fost unul de o mobilizare fantastică, în care toată echipa a fost în contact cu toți partenerii, am făcut sesiuni demo, am învățat platforme noi, pentru că la mulți dintre clienții noștri există problema accesului la diferite platforme, fiind companii cu o structura informatică foarte bine pusă la punct, nu pot avea acces pe orice platformă, și atunci am fost noi nevoiți să le învățăm pe toate și să le setăm alături de partenerii noștri.

Astfel am ajuns să susținem cursuri în: Teams, Zoom, Webex, GoToMeeting, Skype. Acel moment a fost impresionant pentru că în 2 zile, am reușit să transferăm întreaga activitate a noastră în online. Provocator a fost și să demonstrăm că toate cursurile noastre se pot desfășura în condiții optime și în online. Lumea nu este încă obișnuită cu ideea digitalizarii, încă se dorește că un cursant să se poată întâlni în sală, face-to-face cu trainerul alocat. Și atunci am participat la webinarii, la cursuri online, ca să înțelegem și noi cât mai multe despre lumea digitală. Țin minte că a fost un maraton intern, de a participa cât mai multe evenimente online, fiecare dintre noi a participat la cât de multe a putut.

2020 versus anii trecuți: În 2019, cifra noastră de afaceri a depășit valoarea de 1,5 milioane de euro și am avut aproximativ 8.600 de cursanți, pentru 2020 prefer să nu fac previzuni. Pot să va spun că există mișcare în piață, printre partenerii noștri sunt companii care au au pus în stand by pentru o perioadă programele lingvistice, o parte dintre ei, le-a reluat deja, odată cu ridicarea lockdown-ului, au fost și companii care în plin lockdown au demarat cursuri. Ca idee, în perioada martie-iulie am semnat 17 contracte noi. Ceea ce ne-a făcut să observăm că oamenii sunt în continuare interesați de dezvoltarea lor și a colegilor, de educație și că viața merge mai departe, depinde de noi în ce direcție.

Wall-Street.ro: Care sunt categoriile de angajați pentru care companiile investesc cu precădere în dezvoltarea lor?

Delia Dragomir: Avem cursanți din toate categoriile, cu precădere sunt cei din middle și top management, dar avem numeroase cursuri și pentru juniori. Cei mai mari clienți ai noștri sunt din zona BPO, business shared services, și pentru ei componența lingvistică este foarte importantă. Dacă nu cunoști limba la un nivel avansat nu îți poți desfășura activitatea. Însă cu toțîi știm că pe lângă skill-urile lingvistice, sunt căutate și alte skill-uri la un angajat, și atunci trebuie să le pui în balanță, în funcție de importanță și de pregătirea oamenilor pe care îi găsești în piață. Astfel se ajunge la organizarea cursurilor de limbi străine în companii.

Wall-Street.ro: Care este profilul angajatului care își adaugă astfel de competențe?

Delia Dragomir: Este angajatul curios, este angajatul interesat de propria lui dezvoltare, este angajatul care înțelege că învățarea unei limbi străine îi va aduce satisfacții la muncă, dar și în viața personală, este angajatul care dorește să exploreze și să descopere o nouă lume, un alt mod de gândire, noi obiceiuri, este angajatul deschis și empatic, care își dorește să fie înțeles și să îi înțeleagă pe cei de lângă el.

Wall-Street.ro: Ce beneficii poate avea un angajat după ce își adăugă între competențe o limbă străină?

Delia Dragomir: Beneficiile sunt numeroase, plecând de la cele personale, de la creșterea încrederii în forțele proprii, pe care eu, personal, îl consider cel mai valoros, la beneficii profesionale de tipul promovări, bonusări. Când spun promovări, mă gândesc și la faptul că am avut cursanți care după ce au finalizat cursurile noastre și și-au îmbunătățit componenta lingvistică au fost promovați internațional, au ajuns să lucreze ca expați în sediul central al companiei din care făceau parte. Am avut și feedback-uri de genul, „Vă mulțumesc, am reușit să susțin o conversație cu CEO-ul meu” sau „M-am descurcat foarte bine la prezentarea de board pe care am avut-o” sau „Fiind în delegație, seara la cină, nu am mai trăit momente stânjenitoare, am putut participa activ la conversație.”

Wall-Street.ro: Cum te ajută o limbă străină la angajare și în parcursul profesional?

Delia Dragomir: În primul rând, îți crește încrederea în tine, îți demonstrezi că indiferent de vârsta pe care o ai, de poziția pe care o ocupi, de parcursul pe care l-ai avut, ești capabil să înveți ceva nou în fiecare zi, atât timp cât îți și dorești acest lucru, firește. Și spun în fiecare zi, pentru că o limba străină așa se învață, fiind în contact zilnic cu ea. Nu poți să înveți o limbă străină doar în sesiunile pe care le ai cu trainerul, nu este suficient, este mult prea complex totul că să fie suficient.

Tocmai din acest motiv, de mai bine de un an, noi am dezvoltat programul de Agile Learning, un program cu interacțiune umană, adică trainerul și componenta digitală, adică platforma partenerilor noștri de la goFluent. Iar programul constă într-un mix de sesiuni face-to-face cu trainerul și acces nelimitat de pe orice device (telefon, laptop, tabletă) în platformă.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alice Gheorghe
Alice Gheorghe scrie pe domeniul Resurselor Umane (HR) si are o experienta de aproximativ sapte ani in presa scrisa. Pe Wall-Street.ro veti regasi sub semnatura ei stiri, reportaje si interviuri despre subiecte care variaza de la salarii, somaj la recrutare si tendinte in piata muncii.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri