Conteaza varsta, experienta sau daunalitatea in stabilirea primei de asigurare RCA? Este mai periculos cel ce dobandeste permisul de conducere la 50 de ani fata de cel ce dobandeste permisul de conducere la 20 de ani? Deloc, dimpotriva!

O prima de asigurare mai mare este o masura, se spune, menita sa "tempereze" tinerii si a fi mai prudenti. Fals! Prima de asigurare trebuie stabilita in raport de experienta (vechimea permisului de conducere) si daunalitatea pe care o provoaca un sofer asiguratorilor si nu in functie de varsta soferului. Avem, de aceea, sistemul bonus-malus.

Sistemul Bonus-Malus a intrat in vigoare de la 1 ianuarie 2010 pentru persoane fizice si de la 1 ianuarie 2012 pentru persoane juridice. Acesta presupune acordarea de reduceri la prima RCA proprietarilor de masini care nu au fost implicate in accidente, sau o majorare a acesteia in cazul celor care au produs unul sau mai multe accidente pe parcursul anului anterior de asigurare. Practic, conform acestui sistem, "pretul" asigurarii va creste sau va scadea in functie de cat de incarcat sau de curat este "cazierul rutier" al soferului. Acest sistem este utilizat de mai mult timp pe scara larga in Europa si SUA.

Utilitate? Partiala. De ce partiala? Pentru ca, prin aceasta masura se "fidelizeaza fortat" asiguratul la un anumit asigurator. Daca asiguratul se muta de la asigurator se pierde si bonusul. Atentie, malusul nu se pierde, asiguratorii "colaborand" intre ei cu privire la "daunasi". Acest sistem, bonus-malus, trebuie aplicat tuturor unitar. Trebuie ca RCA-ul sa fie conditie a valabilitatii continuitatii permisului de conducere si nu a valabilitatii talonului auto. Astfel, RCA-ul pe "posesor de permis" poate crea un asa-zis cazier rutier si astfel cei ce nu savarsesc accidente si daune implicit, vor beneficia de bonus si invers, de malus. Astfel va fi o evidenta reala si bonus-malus va putea fi aplicat de catre toti asiguratorii.

Alegerea asiguratorului RCA, precum la CASCO

Aceasta masura nu este suficienta ci trebuie sa fie completata, obligatoriu, cu o alta masura si anume: Nevinovatul de producerea accidentului sa fie despagubit de propriul lui asigurator RCA, urmand a se face regresul intre asiguratori. Astfel, noi asiguratii vom filtra asiguratorii si ii vom "forta" sa devina buni platitori. Alegerea asiguratorului RCA se va face ca la CASCO si nu ca acum: trebuie sa am un RCA in buzunar. Nu trebuie sa pornim de la cel ce cauzeaza evenimentul rutier?

De la soferul care conduce acel auto, indiferent de varsta? In Romania asigurarea RCA, in acest moment, este obligatorie pentru ca un auto sa fie inmatriculat in circulatie. Cuantumul politei RCA nu mai este stabilit prin lege asiguratorii fiind liberi sa aplice propriul tarif.

Asiguratorul, prin lege nu poate refuza incheierea unei polite de asigurare RCA dar, pentru cel ce produce evenimente si se face vinovat de producerea acestora asiguratorul poate: dubla, tripla sau creste exponential cuantumul primei de asigurare obligatorie RCA in functie de daunalitatea produsa de acel asigurat RCA, crestere care trebuie limitata prin lege.

RCA-ul ca si conditie a continuitatii valabilitatii permisului de conducere va duce la o evidenta va fi mult mai stricta, intrucat asiguratorii vor avea interesul sa gestioneze eficient o baza de date reala in vederea acordarii de bonus soferilor cu daunalitate cat mai mica sau dimpotriva, aplicarea de malus celor ce produc daune in a mari cuantumul primei de asigurare RCA, indiferent de asiguratorul care incheie asigurarea RCA. Taxam soferii dupa varsta, in functie de experienta sau dupa daunalitatea provocata? Scopul sistemului bonus-malus este de a "taxa" soferii in raport de daunalitatea provocata.

RCA pe posesor de permis de conducere

De unde ne putem da seama in prezent daca un posesor de permis a sofat sau nu si a capatat experienta in acest sens? In acest moment nu se poate demonstra. Prin introducerea acestei masuri, se poate observa cu usurinta daca un posesor de permis a condus sau nu, prin existenta unei polite RCA pe posesor de permis de conducere, aferenta posesorului de permis. Se va spune ca aceasta masura este valabila pentru cei ce produc evenimente. De acord, dar cei ce produc evenimente oare nu incalca regulile de circulatie? Oare nu ne intereseaza acest aspect?

Oare cel ce conduce cu 150 km/h nu are sanse mult mai mari sa produca un accident? Cu siguranta, DA. Si atunci, daca produce un eveniment, pe langa plata unei amenzi consistente, a suspendarii permisului de conducere mai afla si de la asigurator ca va trebui sa plateasca o polita RCA de 2,3 ... 5 ori mai mare decat cea normala oare nu-l va determina sa fie mai atent? Cu siguranta, DA.

Aceasta masura va duce si la limitarea inmatricularii autoturismelor, de catre romani, in alte state, in special Bulgaria prin faptul ca, vor trebui sa plateasca asigurarea RCA si-n statul respectiv si in Romania ca o conditie a valabilitatii permisului de conducere. Despre acest aspect am mai scris.

Aceasta masura va avea eficienta si mai mare daca se va introduce si obligativitatea ca cel nevinovat de producerea accidentului sa fie despagubit de propriul asigurator RCA intrucat ne vom gandi de 10 ori, inainte de a incheia polita de asigurare RCA, la ce asigurator o vom incheia si nu ne vom mai duce la asiguratorii care practica cele mai mici tarife. In acest fel vom alege asiguratorul ca si in cazul CASCO.

Romania recunoaste mai greu autoritatea celor care aplica legea si mai trebuie sa se lucreze in ceea ce priveste respectarea legii si a regulilor rutiere. Atunci daca autoritatile nu pot sa-si faca datoria sa lasam privatul sa-si faca datoria. Organizatiile publice sunt focusate pe intrari/inputuri si nu pe rezultate/ outputuri, in acest fel fiind descurajate sa produca rezultate. In sectorul comercial privat exista o regula clara si transparenta: rentabilitatea - profitul actionarilor pe fiecare unitate monetara investita.

Ca urmare, privatul va cauta rentabilitatea si va sanctiona asa cum trebuie soferii cu daunalitate mare, fapt ce va duce in timp si la disciplinarea in trafic. Privatul va avea o evidenta mult, mult mai stricta asupra tuturor evenimentelor, aspect ce va profita si politiei rutiere in cele din urma.

Se va spune ca, asiguratorii de ce mai incaseaza banii pentru RCA? Acestia vor incasa mai putin prin acordarea de bonus celor cu daunalitate mica care implicit sunt mai disciplinati in trafic. Aceasta masura va duce si la reducerea fraudelor. Ma indoiesc ca vor mai fi "amatori" de aranjamente intrucat va fi afectat de cresterea primei RCA dupa "evenimentul aranjat".

Sursa foto: Shutterstock / Accident Auto

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri