Mircea Capatina este unul dintre antreprenorii romani care a avut si are curaj. Lansat in urma cu mai bine de zece ani alaturi de doi colegi sibieni, Smart Bill a reusit sa se dezvolte, nu fara emotii sau mii de ore de munca, inclusiv pe timp de recesiune. Am stat de vorba cu Mircea Capatina pe marginea unor intrebari inedite, din care aflam cat de mult ii place sa riste si in ce conditii, cine este rolemodel-ul sau, dar si cum isi motiveaza colegii.

Wall-Street.ro: Cat de ridicat este apetitul tau pentru risc si in functie de ce factori iti place sa risti?
Mircea Capatina: Noi am pornit de la zero absolut, direct dupa facultate, sau, in cazul Ioanei, din timpul facultatii, cu zero finante si zero experienta de munca, de experienta de business nici nu mai vorbim. Am crescut incet si nesigur timp de vreo 5-6 ani. Cu un astfel de set-up, riscurile sunt destul de mici, atat pentru ca nu ai prea multe de riscat cat si pentru ca nu iti permiti sa risti prea mult din punct de vedere financiar.

Chiar daca in timp businessul a crescut, nu ne-a crescut insa si apetitul pentru risc. Cand te-ai chinuit ani buni sa ajungi undeva cat de cat stabil nu vrei sa risti prea mult, cu atat mai mult cu cat era vorba deja de o echipa si o misiune pe care am insuflat-o acestor oameni, nu mai era doar despre noi, fondatorii.

Totusi, pariul nostru de 1 milion de euro (investitia de la Catalyst Romania si Gecad Ventures) a fost, in primul rand, pentru a reinventa piata softurilor de contabilitate, iar un astfel de pas este cu siguranta un risc. Reinventarea unei piete stabile, cu jucatori consacrati si propunerea unui model complet nou, atat tehnologic cat si de business este un act de curaj. Pe langa ca vorbim de trecerea contabilitatii in online, care va aduce avantaje majore atat contabililor cat si clientilor, Smart Bill CONTA va fi si 100% gratuit pentru firmele de contabilitate, care reprezinta mare parte din piata softurilor vechi.

W-S.ro: Cine este rolemodel-ul tau? De ce?
MC: Principala problema a oamenilor in general cred ca este faptul ca ne lasam prea mult coplesiti de emotii si ne este foarte greu sa ramanem rationali. De aici o gramada de greseli, frustrari, neintelegeri. In business este extrem de important sa ramai cerebral, insa vad adesea ca deciziile sunt luate mai mult pe baza emotiilor decat rational si asta duce la o multime de esecuri.

In ce ar trebui sa...
Citeste si: In ce ar trebui sa investeasca ownerii de magazine online de fashion

Radu Georgescu este un om pe care il admir din mai multe motive, dar cel mai mult ma inspira capacitatea lui de a fi foarte cerebral, iar el reuseste acest lucru si fara a-si pierde latura umana. In plus, Radu este probabil cel mai modest om pe care il cunosc raportat la realizarile lui.

W-S.ro: Ce incentives/factori motivatori functioneaza cel mai bine pentru angajati, in prezent? Dar comparat cu acum cativa ani?
MC: Mie imi displace cuvantul “angajat” deoarece implica o separare, un noi si voi, iar un businesss este un joc de echipa si chiar daca exista capitani, echipa trebuie sa fie un tot, nu e loc de noi si voi.

Cred ca este foarte important ca echipa sa creada in misiunea companiei, iar acest lucru depinde si de natura business-ului, dar si de fondatori. Atitudinea si implicarea fondatorilor, atat in raport cu clientii, cat si cu echipa reprezinta factori extrem de importanti pentru motivarea sau demotivarea colegilor.

Din fericire, la Smart Bill am reusit sa construim o misiune importanta: de la un mic program de facturare care se straduia sa mearga mai departe, acum Smart Bill inseamna o companie care are planuri sa aduca imbunatatiri in intregul mediu de afaceri din Romania. Chiar aspiram sa facem un lucru maret. Si aceasta motiveaza si echipa, desigur.

Ionut Farcas, VTEX: In 2-3...
Citeste si: VTEX: In 3 ani vor aparea tool-uri care vor schimba marketingul online

O conditie necesara, dar insuficienta, este motivarea financinara. Personal, cred ca este mai importanta latura umana, emotionala, decat cea materiala deoarece cu bani poti atrage oameni, dar nu ii poti pastra motivati pe termen mediu-lung.

W-S.ro: Cat timp poate functiona business-ul fara top 3 oameni din companie, in opinia ta? Ce provocari ar fi?
MC: Un business care inca este in faza antreprenoriala (de constructie si departe de a fi matur), asa cum este Smart Bill, merge mult inspre nou, in necunoscut. Intr-un astfel de business antreprenorii, fondatorii, au un rol critic.

Insa cred ca Smart Bill ar functiona bine cel putin pe termen mediu in lipsa celor 3 fondatori pentru ca avem o echipa bine pusa la punct, matura, insa ritmul de crestere ar fi mai lent. Am mare incredere in echipa noastra, cred ca e cel mai important lucru pe care l-am realizat.

In companiile mature, unde este mai putin despre a construi ceva nou si mai mult despre pastrarea unei directii, managementul joaca un rol esential, cand manageri cu experienta iau lucrul deja facut si il fac sa mearga si mai bine mai departe.

Click-wrap agreements sau...
Citeste si: Click-wrap agreements sau incheierea contractelor online

W-S.ro: Ce ai schimba in business si cat de rapid ai putea sa te adaptezi daca forta de munca ar costa, subit, doar 50% din costurile de acum? Cum ai profita/ce ai face?
MC: Primul gand: am putea mari (si mai mult) costul de achizitie a unui client, fapt ce ar duce la o crestere si mai accelerata a companiei. Defect profesional, spune, zambind, Mircea.

Cel mai probabil am investi in dezvoltarea rapida a proiectelor pe care ni le-am propus pentru urmatorii 3 ani. Am putea lansa si dezvolta facilitati care inca nu exista nici la cele mai mari programe de profil din lume, care valoreza miliarde de dolari. Am face asta, in primul rand marind echipa, dar am fi foarte atenti la acest aspect, daca nu esti chibzuit e usor sa pierzi calitatea in favoarea cantitatii.

WS.ro: Ce cuvant (unul singur!) ati dori sa fie asociat brandului SmartBill, in mintea clientilor ?
MC: Smart. Si… extrem de usor de folosit (zambeste).

W-S.ro: Daca ar trebui sa pleci pentru 1 an de zile si ai putea lasa o singura fraza angajatilor, dupa care sa se ghideze acel an, ce ai scrie?
MC
: Smart Bill a fost si trebuie sa fie 100% despre si pentru clienti, in misiunea de a deveni cel mai bun prieten al antreprenorilor romani.

W-S.ro: Ce pondere din timpul tau alocat muncii este flexibil? Sau, daca preferi, cat din timpul tau este nealocat unor activitati anume? Incerci sa faci ceva anume cu acel timp “nealocat”?
MC: In 15-20% din timp ma rup si incerc sa fiu creativ. In acele momente caut liniste pentru a-mi putea stimula ideile si pentru a le aduce intr-o forma cat de cat concreta.

W-S.ro: Cum definesti succesul?
MC: Nu m-am gandit prea mult la asta si nici nu ma preocupa. De fapt, a inceput sa ma irite termenul de “antreprenor de success”, simt ca a devenit un cliseu. Daca ar trebui sa dau o definitie, succesul personal ar fi foarte mult legat de linistea interioara si gradul de multumire cu sine(le), iar succesul unui business ar fi legat de dimensiune, echipa si impact in societate.


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Succese »



Citeste si
Peste 16.000 de selleri activi in eMAG Marketplace, crestere de 52%