Retailerii ce dețin magazine în centrele comerciale închise au propuneri pentru aceștia din urmă pentru a distribui echitabil costurile generate de pandemia de coronavirus. În ultima săptămână, peste zece centre comerciale au anunțat că vor suspenda plata chiriilor pe perioada stării de urgență și că vor propune noi forme de calcul pentru plata chiriilor după încheierea acesteia. Decizia vine în contextul conștientizării necesității unor astfel de măsuri, după apelul făcut de retailerii non-alimentari în ultimele luni și după organizarea unei dezbaterii publice pe acest subiect între retaileri, centre comerciale și autorități.

Wall-Street.ro și retail.ro au organizat dezbaterea, alături de Organizația Patronală a Retaierilor din România, sub conceptul retailArena Sessions - "Retailul non-alimentar, încotro?". Principalele concluzii, soluții propuse și declarații ale speakerilor le regăsiți mai jos.

Cosmin Savu-Cristescu, secretar executiv al Organizației Patronale a Retailerilor din România (RORETAIL), a explicat situația în care industria de retail non-alimentar se regăsește de la începutul pandemiei de coronavirus. Dacă la începutul lunii martie vânzările au scăzut cu 80%, după decretarea stării de urgență vânzările s-au micșorat cu până la 100%.

„Am fost extrem de afectați. Am petrecut primele săptămâni încercând să stabilizăm situația, să vedem ce putem face pentru a nu merge direct în faliment. Am început să ne uităm la reconstrucție. Am mers pe activități online. Am avut creștere de 300%, probabil, dar nici pe departe cât să acopere închiderile din zona de retail. Am avut multe activități în online și ele au strâns și 20.000 de oameni, online, ceea ce este un lucru foarte interesant. Am încercat să ne adaptăm și să oferim, în primul rând, stakeholderilor noștri, ce putem face: citit povești pentru copii, recomandări de lectură. Am încercat să creștem activitatea online pentru a ne ține în funcțiune și furnizorii. Noi avem peste 1.000 de furnizori, din România, numai. Sunt și ei afectați, dar mai puțin decât noi”, a declarat și Șerban Radu, CEO Cărturești.

După închiderea centrelor comerciale din martie, retailerii au crezut că lucrurile vor intra într-o fază de înghețare pe întreaga durată a stării de urgență și eventual o perioadă ulterioară până când vor reveni ușor la normal. Lucrurile nu au stat întocmai așa, după cum a explicat secretarul RORETAIL, iar dacă o parte a centrelor comerciale a acționat proactiv și a suspendat plata chiriei pe întreaga perioadă a stării de urgență, o altă parte a operatorilor a făcut exact opusul și au notificat în continuare facturi, atât pentru chirii, cât și pentru costuri.

„După ordonanță de închidere a mall-urilor, ne trezim într-o situația, cel puțin, ciudată. Avem mulțimea A, a mall-urilor și mulțimea B, a magazinelor din mall-uri. Ambele mulțimi au fost închise de ordonanță, ambele mulțimi sunt în imposibilitate de a-și îndeplini obligațiile una față de cealaltă. Mall-ul nu mai pune la dispoziția chiriașului folosința utilă și liniștită a spațiului pentru activități comerciale, așa cum scrie în contract. Chiriașul nu își mai poate îndeplini obligațiile de plată, pentru că are zero încasări. Cu toate acestea, unele mall-uri vin și spun că nu este forță majoră și poți să îți vizitezi spațiul din mall cu o cerere prealabilă. Ca atare, suntem bombardați cu facturi, pentru chirii, costuri de servicii, la valoare integrală, deși, activitatea comercială prevăzută explcit în contract nu mai există. A fost oprită prin lege de către ordonanța militară nr. 2. Asta e situația în care ne găsim acum”, a explicat Adrian Câzu, director Benvenuti, în cadrul conferinței online retailArenaSessions - "Retailul non-alimentar, încotro?".

Ștefan Mandachi, CEO Spartan, a declarat chiar că unele centrele comerciale au majorat chiria pentru restaurantele pe care le deține și i-au cerut să plătească pentru lunile în care spațiile sunt închise. Antreprenorul a spus că nu va plăti chiria pentru spațiile pe care le deținele în centrele comerciale care s-au închis, începând cu 22 martie și până la finalizarea stării de urgență.

„În raportul cu mall-urile, parcă trăiesc un paradox. Nu găsesc nicio explicație pentru care prigoana vine, în primul rând, din partea mall-urilor. Nu cred că nu există o minte limpede acolo care să deslușească gravitatea problemei. Noi, nu numai că am primit notificări să plătim chiriile, dar am primit notificări că s-au majorat chiriile în luna aprilie”, a declarat Mandachi.

Tatian Diaconu, manager general al Ceetrus, a declarat în premieră, la retailArenaSessions, că nu va percepe chirii de la retaileri în perioada stării de urgență declarată de autorități, iar perioada de tranziție, în care chiriile vor fi reduse, va dura până la finalul anului. Tatian Diaconu a făcut apel la solidaritate și parteneriat în această perioadă.

„Măsurile economice pe care noi le-am adoptat, ulterior închiderii centrelor comerciale sunt următoarele: în primul rând, chiriile s-au anulat începând cu ziua în care s-a declarat stare de urgență. Practic, toți partenerii noștri din toate centrele comerciale din România, nu ne datorează chirii începând cu ziua în care centrele comerciale s-au închis. A doua măsură, pe cale de consecință, toate cheltuielile de marketing au fost anulate. În al treilea rând, am încercat să reducem acest cuantum de cheltuieli comune, la nivel național, undeva la 50%, față de ce reprezentau ele înainte de această pandemie. Acum încercăm, împreună cu partenerii din retail, să vedem în ce modalitate vom deschide, atunci când acest lucru va fi posibil”, a spus Tatian Diaconu.

RORETAIL a propus la începutul lunii aprilie un dialog asupra unui moratoriul general pentru întreaga industrie, document care a ridicat semne de întrebare. “Motiv pentru care încă de la lansare am rugat Consiliul Concurenței să analizeze această inițiativă și să ne transmită un punct de vedere - putem merge pe o astfel de idee, putem face o dezbatere cu retailerii și centrele comerciale?”, spune Savu-Cristescu.

Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței, prezent la dezbatere, a declarat că CC este deschis în a analiza astfel de propuneri și că autoritățile române trebuie să propună un set de măsuri pentru sectoarele economice cele mai afectate de criza generată de pandemia de Coronavirus: retail, HoReCa și turism.

„Efortul statului s-a dus, până acum, în spirjinirea uniformă a sectoarelor din economie, în special pentru menținerea locurilor de muncă. Ideea este ca atunci când ne revenim din criză să fie ușoară reluarea activității. După cum s-a anunțat, o să mai fie măsuri suplimentare pentru firme mari și pe partea de reluare a activității. Cred că pentru anumite sectoare trebuie să venim cu măsuri speciale, pentru cele mai rău lovite decât restul economiei: retail, HoReCa și turism. Sper că vom putea veni și cu ceva măsuri de sprijin. Acestea nu vor compensa decât în mică măsură pierderile suferite”, a declarat Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței.

Pe de altă parte, Liviu Rogojinaru, secretar de stat în cadrul Ministerului Economiei, prezent de asemenea în cadru conferinței online retailArena Session, a transmis retailerilor care sunt presați de mall-uri să plătească chiriile, deși au magazinele închise în perioada stării de urgență, soluția de a apela la instanțele de judecată, menționând că nu crede că situația va fi lămurită printr-o lege în Parlament.

„Statul nu are voie să se bage în mediul privat. Această lacună legislativă se poate repara într-un singur mod constructiv, luat legătura cu o parte politică, pentru a face o inițiativă legistivă, apoi un proiect de lege, care să fie trecut prin Parlament”, a declarat Liviu Rogojinaru în cadrul conferinței organizată de wall-street.ro și Retail.ro.

Propunerile din moratoriul general al RORETAIL se referă la trei perioade de timp: cea de suspendare, de reluare a activității comerciale și cea de revenire la normal. Retailerii vor, atâta vreme cât nu au încasări să nu plătească chirie, imediat după reluarea activității centrelor comerciale să se aplice principiul proporționalității și să se încaseze o chirie procentuală, după care lucrurile să revină la normal din primavară anului viitor.

Carmen Ravon, head of retail leasing în cadrul CBRE România, a declarat că pandemia de coronavirus a suprins ambele părți. "Cine se gândea, la începutul lunii ianuarie, când ne făceam cu toții bugetele, că în martie centrele comerciale vor mai rămâne cu 10-12% magazine deschise? În luna martie, deși a fost una slabă în ceea ce privește vânzările, majoritatea chiriilor au fost plătite, dar în aprilie rata de colecție a chiriilor și taxelor este între 10 și 20% în luna aprilie. Se așteaptă ca și luna mai să fie la fel de slabă din punct de vedere al încasărilor. În continuare, avem o dată incertă pentru redeschiderea centrelor comerciale și nu știm ce se va întâmpla de atunci încolo. Noi sperăm că 2021 va fi la fel ca înainte, dar dacă nu avem un vaccin și un al doilea val de îmbolnăviri în toamnă, probabil că nu va fi așa".

“Suntem pe sloganul zero chirie în pandemie, aceasta este poziția noastra. Chiria procentuală era folosită în perioadele de vârft pentru a se mai lua o căciula din vânzările retailerilor - am putea să transformăm acest mecanism pe care oricum îl avem în contracte până ieșim din perioada de fake restart. Iar din primavara anului viitor sau de când avem un vaccin, iar lumea se va întoarce la shopping, să ne apropriem de valorile nominale. Dacă am aplica propunerile din moratoriu, cel mai probabil mare parte din industrie va supraviețui, dacă nu, avem nevoie disperată de intervenția statului. Daca nu se întâmplă niciuna, nici cealaltă, cel mai probabil vom fi spectatorii unui declin, poate chiar colaps al industriei’, a mai spus Cosmin Savu-Cristescu.

Conferința retailArena Sessions - "Retailul non-alimentar, încotro?" a fost organizată de retail.ro și wall-street.ro în parteneriat cu Organizația Patronală a Retailerilor din România (RORETAIL) și Predețeanu & Partners. retailArena Sessions este un concept de conferință online axat pe principalele provocări ale industriei în contextul pandemiei de coronavirus dezvoltat de retailArena, unul dintre cele mai importante evenimente de business dedicate industriei de retail.

Sursa foto: Pixabay

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Andra Imbrea
Andra Imbrea s-a alaturat echipei Wall-Street in 2015. A studiat jurnalismul si economia, pe care incearca sa le imbine in cadrul materialelor sale despre industria de fashion, retail&FMCG si Media&Advertising. Iubitoare de pisici, carti si festivaluri de muzica.   

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri