Eliminarea taxelor vamale din momentul integrarii echivaleaza cu momentul adevarului pentru multi producatori autohtoni. Pentru a evita falimentul, unii cauta aliati occidentali. Petitorii europeni sunt insa putini si pretentiosi.

Grigorie Lungulescu nu se teme de concurenta straina. Firma sa, Almera International, are al doilea proiect SAPARD in derulare si contracte ferme cu Metro pentru vanzarea lactatelor produse langa Bacau. “Stam pe picioarele noastre, nu suntem deocamdata interesati sa vindem afacerea sau sa colaboram cu firme straine”, arata Lungulescu, a carei firma a realizat anul trecut o cifra de afaceri de cinci milioane de euro si este lidera pe segmentul produselor lactate ambalate la PET.

Optimismul lui Grigorie Lungulescu nu este impartasit de cei din alte tari care au vazut efectele integrarii. “Untul de productie interna a disparut de pe rafturile magazinelor poloneze imediat dupa aderare. Produsele straine beneficiau de eficienta agriculturii vest-europene si puteau fi vandute la preturi mult mai reduse”, arata Doru Lionachescu, de la casa de investitii Capital Partners. Potrivit acestuia, investitorii potentiali cauta jucatori locali cu tehnologie la standardele UE, mai putin cunoscuti pe piata (implicit mai ieftini) si care au volume de vanzari semnificative. De altfel, Capital Partners evalueaza in acest moment mai multe societati din industria laptelui, in baza unui mandat de achizitie din partea unui investitor important. Potrivit altor surse, si o firma din Austria, de dimensiuni mai mici, vrea sa cumpere in Transilvania un procesator de talie medie.

Unii jucatori de proportii sunt deja aici. Grupul Friesland a intrat pe piata romaneasca in 2001, in urma preluarii operatiunilor detinute de Nutricia Dairy and Drinks. Danone, alt “monstru” european, nu a adoptat modelul olandezilor, de cumparare a mai multor jucatori, ci se va concentra doar pe locatia de langa Bucuresti. “Nu previzionam achizitii sau investitii in alte locatii, ci doar in dezvoltarea fabricii actuale”, arata Jacques Ponty, director general al Danone Balkans (Romania, Bulgaria si regiunea Adriatica). Anul trecut, francezii au realizat in Romania o cifra de afaceri de 70 de milioane de euro, in crestere cu 31% fata de anul precedent. “Cred ca o prima consecinta a integrarii in Uniunea Europeana va fi intrarea pe piata a noi marci si noi produse care vor fi mai ieftine decat in prezent, datorita disparitiei taxelor vamale”, mai arata Jaques Ponty.

Sursa: http://www.capital.ro/index.php?a=23116&shift=1