Primele sticle de Pepsi au inceput sa se vanda in Romania inca din 1965, atunci cand Donald M. Kendall, unul dintre fondatorii gigantului de bauturi racoritoare, a incheiat un prim contract de tip barter in Romania, prin care Pepsi aducea concentrat de cola contra vin romanesc.

Intrarea Pepsi in Romania s-a produs 26 de ani mai tarziu, cand Aviad Meitar, de doar 32 de ani la vremea aceea, a fost desemnat sa se ocupe de fondarea Pepsi intr-o tara care pana atunci fusese "egala cu zero".

Aviad Meitar (foto)
a fost presedintele Quadrant Amroq Bottling Company Limited (QABCL), compania care a detinut in exclusivitate licenta PepsiCo in Romania si Moldova, pana la vanzarea catre PepsiAmericas, cel de-al doilea imbuteliator PepsiCo din lume, in luna iulie 2006. Inainte de infiintarea QABCL a fost responsabil pentru alte investitii ale fondului. Meitar, care a absolvit Universitatea de Drept din Tel Aviv, este in prezent presedintele francizei Pepsi in Bulgaria.

Wall-Street: Era mediul de business de dupa caderea comunismului unul favorabil pentru a incepe o afacere?

Aviad Meitar: Era un mediu destul de “gri”, cum imi place mie sa-l descriu, ii lipsea culoarea din multe puncte de vedere. Afacerile erau foarte mult concentrate pe productie, lipsea marketing-ul, publicitatea. A trebuit sa formam personalul, sa aducem oameni din afara pentru a le oferi training celor de aici.

Initial, au fost cateva dificultati, pentru ca era destul de dificil sa incepi o afacere. Cei mai vechi din bransa inca erau ancorati in ideile vechiului regim si nu erau foarte deschisi noilor-veniti, crezand ca strainii vor sa profite de conditiile dificile. Apoi, oamenii au devenit mai deschisi si si-au dat seama ca este benefica atragerea de investitori, nu numai prin prisma capitalul pe care acestia il furnizeaza, cat si prin cea a expertizei, a cunostintelor pe care acestia le raspandesc. Oamenii au inceput sa simta venirea noastra ca pe o oportunitate.

Wall-Street: Ce v-a determinat sa investiti in Romania?

Aviad Meitar: Prima data, ne-a atras schimbarea regimului, caderea comunismului, pentru ca stiam ca va urma o perioada de dezvoltare. Apoi, ne-am uitat la marimea pietei: Romania este cea de-a doua mare tara a regiunii, dupa Polonia. Un al treilea argument a fost insusi forta brandului pe care il aduceam in tara, am simtit ca este o oportunitate pentru relansarea Pepsi in Romania. Uitandu-ma inapoi, Romania era o propunere de business foarte interesanta.

Wall-Street: Romania s-a confruntat cu o criza economica si spre sfarsitul anilor ’90. Exista similitudini intre criza din anii ’90 si cea actuala?

Aviad Meitar: Am simtit pe propria piele criza din anii aceia pentru ca business-ul nostru a cunoscut la vremea aceea un declin destul de puternic. Dar acea criza a fost una specifica Romaniei, si nu rezultatul influentelor globale, asa cum este acum. Asa ca intr-un fel, aceasta criza este una mai mare, extinsa la nivel regional si global. In anii ’90, economia romaneasca era cu mult mai fragila, iesita de doar cativa ani de sub comunism si inca nu era cu totul stabilizata.

Sunt sigur ca si acum Romania se confrunta cu o situatie dificila si ca sunt multe probleme de rezolvat, insa economia de acum este mult mai dezvoltata si mai stabila. In multe feluri, Romania este acum mai capabila sa infrunte criza, chiar si una la nivel global. Vorbim deci despre doua crize foarte diferite si sunt sigur ca Romania va depasi si aceasta criza cu bine. Nu am nicio indoiala ca se va intampla asta.

Wall-Street: Ati intrat pe piata din Bulgaria acum trei ani. Cum va inspira experienta romaneasca pentru business-ul din tara vecina?

Aviad Meitar: Cred ca este dificil de comparat Romania la inceputul anilor ’90 si Bulgaria lui 2007, an in care a intrat in Uniunea Europeana. Piata bulgara este mult mai matura decat cea a multor tari din anii ’90, iar experienta noastra in Romania ne ajuta sa punem bazele business-ului acolo. Am adus cativa dintre managerii romani pe care ii aveam acolo pentru a ne ajuta cu dezvoltarea business-ului in Bulgaria. Cred ca fiecare piata are elemente care o fac sa fie specifica si care astfel o fac sa fie atractiva pentru investitori.

Wall-Street: Ce masuri credeti ca ar trebui sa ia Guvernul pentru a incuraja investitiile in Romania?

Aviad Meitar: Acum 20 de ani, investitiile veneau intr-o tara de abia iesita din comunism, dar astazi situatia este cu totul alta. Nu stiu ce masuri ar trebui sa ia, pentru ca investitorii de acum vin aici din motive cu totul diferite fata de cele de acum 20 de ani. Cel mai puternic argument e acela ca Romania este o piata foarte importanta, cu o buna localizare in Europa. Potentialul pietei este ridicat, Romania face parte din Uniunea Europeana, din NATO, deci sunt multe motive pentru care un investitor strain ar dori sa vina aici.

Criza de acum se va sfarsi, fie ca este vorba de cateva luni sau de un an. Desigur ca Romania trebuie sa infrunte dificultati de ordin social si politic, care afecteaza situatia economica, dar nu se pune problema ca Romania sa nu iasa din criza. Este mai degraba o chestiune de timp. Cat despre masurile care se iau in prezent, cele legate de scaderile salariilor si pensiilor – sunt masuri cu care romanii trebuie sa se obisnuiasca, pentru ca se intampla peste tot in Europa, chiar in tari mai vechi ale Uniunii Europene, ca Spania, de exemplu.

Criza pune, intr-adevar, o problema de consum, oamenii vor tinde sa consume mai putin sau produse mai ieftine. Scaderea puterii de cumparare afecteaza marcile premium, asa cum este Pepsi, pentru ca afacerile noastre cresc pe timp de expansiune economica.

Wall-Street: Este mai dificil ca o companie sa supravietuiasca actualei crize, in comparatie cu cea a anilor ’90?

Aviad Meitar: Depinde de marimea business-ului, dar sunt mari diferente. De exemplu, referindu-ne la real-estate, pe vremea aceea oamenii de afaceri nu prea se indatorau pentru ca nu prea aveau de unde sa se imprumute. Se platea foarte mult cu cash, deci nu prea se punea problema de faliment pentru ca nu aveau presiunea imprumuturilor.

Astazi insa, riscul este mai mare pentru ca multe business-uri au credite si trebuie sa dea inapoi imprumutul. Deci companiile care au un grad inalt de indatorare si care raporteaza si un declin puternic in vanzari, atunci ele sunt cu mult expuse riscului de a da faliment. Fiecare companie trebuie sa-si reduca datoriile si sa se incerce sa se mentina pe linia de plutire.

Wall-Street: Cum era atunci privita Romania si care este locul ei acum pe "harta Pepsi"?

Aviad Meitar: Imaginea Romaniei era destul de negativa – tot ce auzeam pe atunci legat de Romania era de rau. Pentru Pepsi, Romania era egal cu zero, nu se intampla nimic aici. Mai apoi perceptia companiei-mama asupra Romaniei s-a schimbat radical, in asa masura incat in 2007 afacerea de aici a primit premiul “Imbuteliatorul Anului”, o distinctie acordata la nivel global prin care ii erau recunoscute realizarile. In plus, importanta Romaniei pe harta Pepsi se observa din miscarile din ultimii ani: noi am vandut catre Pepsi Americas, companie care a fuzionat acum trei luni cu PepsiCo, ceea ce inseamna ca acum Pepsi Romania face parte din compania-mama, cea care a creat brandul. Deci Romania este o piata importanta si va deveni si mai importanta pentru grup.

Wall-Street: Povestiti-ne cum a fost prima zi pe care ati petrecut-o in Romania, in iarna lui 1991.

Aviad Meitar: Asa cum am descris-o si in cartea mea (“Aventura incredibila: Cum a depasit Pepsi asteptarile in Romania”/”An Unimaginable Journey: How Pepsi Beat the Odds in Romania”, publicata in 2010 – n. red.), cand am aterizat pe Otopeni erau sub minus 20 de grade, vremea era foarte rece, iar totul arata gri – nicio culoare, nici strazile nu erau bine luminate pentru ca inca se faceau economii. Cand am ajuns in holul Intercontinentalului, hotel despre care ni s-a spus ca este cel mai apropiat de hotelurile occidentale, am vazut un candelabru imens cu foarte multe becuri, insa doar unul dintre o suta functiona.

Prima impresia a fost una deprimanta, cu adevarat gri. Apoi am mers prin oras, unde am vazut magazine goale si oameni stand la coada ca sa cumpere o paine sau o bucata de carne – totul era cu adevarat deprimant. Era o tara saraca, in care puteai simti ca desi regimul fusese dat jos, nu mare lucru se schimbase. Ne-am dat seama ca va urma o perioada de dezvoltare pentru ca nu aveam cum sa mergem mai jos decat atat.

In primii patru-cinci de operare pe piata romaneasca, am vazut cum afacerile noastre cresc intr-un ritm impresionant, uneori raportam cresteri chiar si de 100%, ca mai apoi acestea sa se mai tempereze, in functie de situatia economica. Desigur ca acum evolutia pietei de bauturi racoritoare este puternic impactata de slabirea puterii de cumparare, insa dupa ce criza se va sfarsi, atunci si vanzarile Pepsi se vor insufleti.

Citeste aici mai multe detalii despre cum a adus Meitar celebra marca de racoritoare in Romania.

PepsiCo a finalizat achizitia de 7,8 mld. dolari a Pepsi Bottling Group si PepsiAmericas

PepsiCo a finalizat achizitia de 7,8 mld. dolari a Pepsi Bottling...