Analiza indicatorilor privind densitatea asigurarilor si a gradului de penetrare, publicati de ASF, atat de la finele anului trecut cat si de la jumatatea acestui an, evidentiaza, de asemenea, lipsa unei perspective sustenabile a pietei de asigurari, aflata pe un trend descendent si o tendinta de concentrare a activitatii pe RCA, o asigurare obligatorie care, pana la urma, se vinde singura.

Cine mai cumpara asigurari? Ultimele scandaluri par sa alunge clientii

Cine mai cumpara asigurari? Ultimele scandaluri par sa alunge clientii

Pe langa politicile de reasigurare inadecvate, in urma controalelor ASF, s-au constatat si deficiente privind activele admise sa acopere rezervele tehnice constituite, cauzate de ponderea mare a activelor nelichide (terenuri, constructii, creante s.a.m.d.) in total active admise sa acopere rezervele tehnice brute, cu precadere pentru asigurarile auto, ceea ce a condus la tarife de prima nerealiste practicate de societatile de asigurari, in special in cazul politelor RCA.

Astra Asigurari nu mai avea bani sa plateasca daune la finele lui 2013

Astra Asigurari nu mai avea bani sa plateasca daune la finele lui 2013

Unele societati au practicat de-a lungul timpului o politica de subtarifare, fenomen determinat de "goana" de a atrage clienti pentru a‐si creste cota de piata pe segmentul de RCA, fara a tine seama in calculul tarifelor de prima de profitabilitate. Pe termen mediu aceasta se reflecta in incapacitatea de a face fata obligatiilor viitoare de plata pentru societatile respective, ceea ce condus la obligatia majorarii capitalului, de exemplu, in cazul Astra, Carpatica sau Euroins.

Astra Asigurari, pierderi de 917 MIL. lei in 2013

Astra Asigurari, pierderi de 917 MIL. lei in 2013

Penuria de lichiditate a devenit a boala cronica in piata asigurarilor RCA, dominata preponderent de jucatori oportunisti, pe lantul de servicii ante si post vanzare, de la asiguratori la brokeri si pana la service-uri auto sau avocati specializati, care amagesc victimele accidentelor cu promisiunea obtinerii unor despagubiri fabuloase in urma proceselor cu asiguratorii, contra unor comisioane de invidiat care ajung, de regula, si la 50% din valoarea totala a despagubirilor.

Toate acestea, au "fortat" in cele din urma autoritatea de supraveghere, dupa ani de pasivitate, sa impuna, printre alte masuri de redresare a pietei RCA, un grad de solvabilitate de cel putin 1,3 si un nivel maxim al comisionului acordat intermediarilor pentru vanzarea RCA nu va putea depasi 10% din valoarea primelor de asigurare incasate. Trebuie mentionat faptul ca despagubirile pentru vatamari corporale si deces platite de asiguratori au avansat in prima jumatate a acestui an cu 70% la 277,06 milioane lei fata de perioada similara din 2013, ceea ce reprezinta o pondere 27% din valoarea despagubirilor totale platite de asiguratorii RCA. Mai mult de doua treimi (70%) din despagubirile platite reprezinta daune nepatrimoniale.

Anual, asiguratorii platesc aproximativ 300.000 de dosare de dauna pe RCA, cuantumul despagubirilor situandu-se, in ultimii 3 ani, la o valoare medie anuala de circa 400 milioane de euro. Practic, mai mult de 40% din totalul indemnizatiilor platite de asiguratori in ultimii 3 ani in contul asigurarilor generale se refera la despagubiri aferente politelor RCA.

Razboiul declaratiilor ia avant: cine pe cine acuza?

Daca asiguratorii nu au exprimat un punct de vedere legat de noile reglemen­tari propuse de ASF, bro­­­kerii de asigurare au avut reactii puternice, atat cu privire la diminuarea comisionului la 10% cat si in ceea ce priveste mentionarea acestuia, in ideea de transparenta, pe contractele de asigurare. Printre consecintele noilor reglementari, vazute de brokerii de asigurare, s-ar numara "scaderea gradului de cuprindere in asigurare a parcului auto" si "subminarea unei piete libere", unde "concurenta este cea care determina regulile jocului".

Cu toate acestea realitatea din piata pare sa fi fost cu totul alta in ultimii ani, au declarat surse avizate pentru wall-street.ro. O parte dintre brokerii de asigurari s-au specializat odata cu startul "razboiului preturilor" preponderent sau exclusiv, in principal, pe RCA, la comisioane platite de catre asiguratori care ajungeau si la 20-30% din valoarea primei de asigurare. Desi aceste comisioane ar mai fi scazut in ultima perioada, la sub 20%, potrivit brokerilor, intermediarii au contribuit si ei indirect insa la situatia curenta a pietei de asigurari RCA si au "validat" practicile neloiale ale anumitor asiguratori, care urmareau sa subscrie volume tot mai mari pe acest segment de piata. Vezi exemplul oferit de Gothaer despre «efectul bulgarelui de zapada».

Gothaer: A subscrie RCA aici e similar cu a vinde 1$ pe 99 de centi

Gothaer: A subscrie RCA aici e similar cu a vinde 1$ pe 99 de centi

Misu Negritoiu, presedintele ASF, a prezentat in cadrul unei conferinte de presa, un numar de cinci motive pentru care s-a ajuns la aceasta propunere de limitare a comisioanelor pentru asigurarile RCA, potrivit 1asig.ro:

  • In primul rand, instabilitatea pietei. "Daca va uitati la raportul nostru de analiza vedeti acolo (raportul dintre - n.r.) costurile si primele brute incasate este de 130%. Deci exista o instabilitate a pietei data de niste costuri neacoperite. De aici, rezulta (pericolul - n.r.) ca daunele nu pot fi acoperite. Este un deficit de finantare si o diferenta intre primele brute incasate si costuri. Din acest raport noua ne-a iesit ca 30-40% sunt costuri de distributie. Noi trebuie sa intervenim pe costurile de distributie".
  • Al doilea considerent este practica internationala pe un produs gata facut, ale carui comisioane sunt de 3-5% in alte tari europene.
  • "Costurile de distributie pentru RCA sunt minime pentru ca produsul este simplu, comod, pe care il poti vinde si la colt de strada. Este adevarat ca aceste produse detin ponderea cea mai mare in activitatea brokerilor."
  • Legiuitorul roman a avut deja intentia sa limiteze costurile de distributie si intermediere la produse de asigurari obligatorii la PAD (asigurari obligatorii de locuinte - n.r.), unde acesta este de 10%.
  • Un alt motiv este eficientizarea costurilor. "Noi prin acest exercitiu dam un exemplu. Piata are 3 participanti la asigurari obligatorii - consumatorii, companiile de asigurari si intermediarii. Fiecare dintre acesti participanti trebuie sa faca un efort ca sa stabilizeze piata. Noi toti trebuie sa participam solidari la reechilibrarea pietei."

Analizand cheltuielile inregistrate de asiguratori in legatura cu asigurarea RCA la finele primului trimestru, potrivit datelor ASF, se constata un procent mediu la nivelul pietei de 32%. O pondere impotanta a cheltuielilor o reprezinta cheltuiala de achizitie, respectiv cheltuielile cu comisioane brokerilor la nivelul intregii piete reprezinta 18,45% din primele brute incasate.

Citeste si:

Astfel, prin reducerea comisioanelor RCA, autoritatea de supraveghere ASF mizeaza pe ideea ca s-ar strange mai multi bani la asiguratori, ceea ce in mod firesc ar conduce spre plata mai rapida a daunelor si spre anularea anumitor blocaje de plata si cu service-urile auto.

Si daca tot am mentionat de service-uri auto, trebuie spus ca acestea au fost acuzate recent de catre societatile de asigurari de "supradimensionarea costurilor cu reparatiile, in conditiile in care devizele de reparatii emise de unele unitati reparatoare contin tarife de manopera si cu piesele de schimb de doua cu pana la peste 5 ori mai mari fata de mediile practicate de catre unitatile de specialitate autorizate de producatorii de vehicule."

Service-urile auto "incarca" chiar si de 5 ori costurile reparatiilor

Service-urile auto "incarca" chiar si de 5 ori costurile reparatiilor

Asiguratorii spun ca "incarcarea artificiala a costurilor cu reparatiile nu genereaza niciun beneficiu pentru consumatorul roman. Dimpotriva, efectele se vor resimti, inainte de orice, in tarife RCA mai mari, pentru ca incarcarea nejustificata a notei de plata pentru reparatii pe polite RCA contribuie la cresterea artificiala a pretului acestor asigurari obligatorii.".

In replica, service-urile auto au transmis sesizari la o serie de institutii ale statului cu privire la "fenomenul evaziunii fiscale in domeniul reparatiilor auto, generat de anumite societati de asigurari care subevalueaza despagubirea RCA prin asa-numitul sistem «regie proprie»".

Service-urile auto arunca bomba: RCA sustine o evaziune de 57 MIL. EUR

Service-urile auto arunca bomba: RCA sustine o evaziune de 57 MIL. EUR

Unitatile reparatoare mentioneaza ca "peste 88.000 de pagubiti RCA au fost despagubiti in acest fel in ultimul an in Romania, acestia reparand autovehiculele avariate in unitati reparatoare clandestine. In timp ce statul roman a pierdut taxe si impozite in valoare de peste 57 de milioane de euro in ultimul an, prin acest mod de acordare a despagubirii, care nu se intoarce in economia reala, societatile de asigurari care practica acest sistem au inregistrat «salvari de la plata daunei» in valoare de peste 68,7 milioane de euro/an".

Privita din exterior, piata asigurarilor de raspundere civila auto (RCA) pare dominata de societati de asigurare in moarte clinica, iar autoritatea de supraveghere refuza sa semneze cetificatul de deces, dupa cum aprecia recent si fostul presedinte al UNSAR, Cristian Constantinescu. Fiind o asigurare auto obligatorie, automat RCA dispune de o cuprindere foarte mare, masina reprezentand, de multe ori, bunul cel mai de pret al romanului. In consecinta, piata asigurarilor RCA s-a transformat treptat intr-o "vaca de muls" pentru majoritatea actorilor implicati in subscriere si nu numai. In final, singurul perdant nu este altul decat consumatorul final.

Fost sef UNSAR: Principala problema la Astra este portofoliul de risc de catastrofa

Fost sef UNSAR: Principala problema la Astra este portofoliul de...

Ca arata unul dintre cei mai importanti indicatori

Este important ca societatile de asigurare sa-si revizuiasca periodic performanta de daune fata primele incasate, pentru a se asigura ca primele raman adecvate riscurilor si ca practicile de subscriere sunt aliniate cu stabilirea cotelor de prima, astfel incat riscurile pe care le preia compania sa fie conforme cu cele in baza carora s-au stabilit preturile.

Cel mai bun mod prin care se poate face acest lucru in asigurarile generale este folosirea ratei combinate. Aceasta rata este raportul dintre cheltuieli si daune, pe de-o parte, si prime, pe de alta, si poate fi folosita pentru a monitoriza cat de bine a stabilit compania preturile produselor sale (relativ la planul sau de afaceri), precum si eficienta tehnicilor sale de subscriere in potrivirea corecta a riscurilor pe structura preturilor.

Daca rata combinata este sub 100%, prima perceputa este suficienta pentru acoperirea platilor si apare un profit din subscriere. Daca rata combinata este peste 100%, compania va inregistra o pierdere din activitatea de subscriere. Totusi, procesul de subscriere va fi diferit de la un asigurator la altul, in functie de nivelul de risc pe care sunt dispusi sa-l accepte. Potrivit ASF, rata combinata la nivelul intregii piete RCA la 30 iunie 2014 a fost 131%, in crestere fata de perioada similara a anului trecut cand s-a inregistrat 117%.

Sursa foto: Shutterstock / Two Drivers Arguing After Traffic Collision