Tinerii din generatia Y cauta joburi care sa le asigure o experienta de un an sau doi, nu angajamente pe termen lung, si au nevoie de lideri puternici. Pentru generatia X, munca este un contract intre el si angajator. Cei din generatia Baby-Boomers sunt "workaholici", pentru ei munca este o obligatie, iar seful trebuie respectat si admirat. Despre principalele diferente de asteptare si raportare la munca dintre generatiile active pe piata muncii a vorbit Gabriela Puskas, Managing Partner Performance Group, intr-un interviu pentru wall-street.ro.

Gabriela Puskas este unul dintre speakerii prezenti la Conferinta HR 2.0., organizata de wall-street.ro. Evenimentul, ajuns la a saptea editie, pune fata in fata specialisti de top in resurse umane, antreprenori, manageri, experti in domeniu si consultanti, intr-o discutie dinamica despre tendintele din piata muncii, provocarile oamenilor din resurse umane, deficitul de talente, nevoia de lideri si noile pozitionari ale angajatorilor in raport cu angajatii si invers. Inscrie-te aici pentru a participa GRATUIT.

Trei generatii complet diferite sunt active pe piata muncii. Sarcina specialistilor in resurse umane este sa inteleaga fiecare generatie in parte, sa ii cunoasca particularitatile si se sa adapteze cerintelor lor. Gabriela Puskas a facut o scurta descriere a fiecarei generatii

"Baby-Boomers sau Traditionalistii vad in munca un sacrificiu care trebuie facut de dragul familiei. Munca este o obligatie pentru ei, nu o optiune iar placerea manifestata in acest proces este un concept cu totul strain. Termenul de “workaholic” ii defineste. Acesti oameni respecta autoritatea, ii arata sefului deplin respect si se inclina in fata “titlului”. Pentru acesti rebeli ai timpului lor, cariera este importanta si a urca pe scara ierarhiei corporative este ceva de pretuit si admirat", a spus Gabriela Puskas. "In cazul membrilor generatiei X, abordarea este radical diferita. Pentru ei munca este un contract: eu muncesc pentru angajtor, ofer timpul, energia si eforturile mele iar el imi plateste un salariu. Sunt independenti, se bazeaza preponderent pe fortele proprii. Sunt cei care au inventat expresiile “formare profesionala” si “planificarea carierei”, avand un bagaj important de cunostinte privind activitatea organizatiei si o viziune aparte referitor la birocratia interna. Multi dintre cei mai experimentati sunt familiarizati cu produsele si, in acelasi timp, detin portofolii semnificative de contacte si relatii. Pe de alta parte, spre deosebire de cei dinaintea lor care isi propuneau relaxarea abia dupa iesirea la pensie, reprezentantii generatiei X isi doresc echilibrul acum. De unde si greutatea pe care a capatat-o sintagma moderna “echilibrul munca – viata”, a completat aceasta.

Cu Generatia Y, lucrurile stau cu totul si cu totul diferit. Millennialii au idei noi si diverse, dintre care unele nu sunt intelese de cei din celalalte generatii.

Citeste si:
Tot ce trebuie sa faci inainte de interviul de angajare
Opt lucruri pe care trebuie...

Integrarea celor cu “indicativul” Y este si va fi o provocare si in viitor, deoarece ei au o mentalitate diferita in termeni de angajament fata de organizatie. Datorita faptului ca se simt mai liberi si cu mai putine obligatii familiale, ei cauta joburi care sa le asigure o experienta de un an sau doi, nu angajamente pe termen lung. Este generatia care accepta multi-taskingul, pentru ei este importanta viteza cu care se realizeaza ceva. Acesti oameni vor ca toate lucrurile de care au parte sa li se potriveasca. Ei inteleg ca fiecare este unic si are o singura viata. Daca sunt nevoiti sa plece mai devreme de la locul de munca, li se pare cat se poate de firesc sa deschida laptop-ul acasa si sa lucreze pana dupa miezul noptii

Gabriela Puskas

In plus, tinerii din generatia Y au nevoie de feedback din partea angajatorului. "Evaluarea anuala a activitatii este insuficienta pentru ei, de aceea feedback-ul in timp real va fi un ingredient critic in relatia cu acestia", a mai spus aceasta.

Millennialii vor sa lucreze in echipa, sa colaboreze, sa impartaseasca informatii si sa se asocieze cu oameni care au aceeasi mentalitate.

Citeste si:
Cum angajezi fosti detinuti: Ce spune un CEO despre recrutare
Aproape jumatate dintre...

"Nu am toate raspunsurile insa ceea ce am realizat in experienta directa cu liderii este ca modul in care erau obisnuiti sa isi formeze si gestioneze angajatii din alte generatii nu mai functioneaza cu cei din generatia Y. Faptul nu trebuie perceput ca fiind unul negativ, fiindca aduce oportunitatea de a trece la urmatorul nivel de leadership si la o mai buna strategie de recrutare si integrare a reprezentantilor generatiei Y", a completat Gabriela Puskas.

"Tinerii vor sa ajunga presedinti dupa 5-6 luni pe post"

Angajatorii care nu fac suficiente eforturi pentru a-i intelege pe millenniali intretin o serie de mituri legate de relatia acestor tineri cu locul de munca.

Reprezentantii Generatiei Y sunt indolenti sau lenesi. "Este evident faptul ca cei din generatia Y nu inteleg prea bine care este corelatia dintre munca sustinuta si succes. Ceea ce nu vor ei sa admita – si noi sustinem ca nu vor – este faptul ca ei trebuie sa fie neaparat “prezenti” intr-un spatiu anume ca sa fie productivi. Generatia Y este in stare sa munceasca sustinut, daca nu chiar mai sustinut decat toate celelalte – insa nu in cadrul schemei traditionale a orarului de munca. Sunt considerati lenesi fiindca au tendinta de a pune intrebari, sa ceara parerea superiorilor, sa caute pe internet, lucru care poate fi interpretat ca o tendinta de a folosi scurtaturi sau refuzul de a face efort pentru gasirea propriilor raspunsuri. In realitate ei considera ca adresarea de intrebari este o tehnica eficace. Daca e cineva care stie un raspuns si organizatia incurajeaza comunicarea deschisa, atunci este firesc ca ei sa puna intrebari. Prin urmare, cei din generatia Y asteapta de la lideri sa faca ceea ce afirma in declaratia de misiune a organizatiei", a declarat Gabriela Puskas.

Vor totul fara ca ei sa faca nimic. Vor sa ajunga presedinti dupa 5-6 luni pe post. "Auzim de zeci de ori de la antreprenori, manageri si directori ca tinerii “vor totul fara ca ei sa faca nimic“ sau “vor sa ajunga presedinti dupa 5-6 luni pe post”. Este oare adevarat ca ei isi doresc ca aceste lucruri sa se intample instantaneu? Sau sa devina senior-manageri din primul an? Cu siguranta nu, iar raspunsul mai complet are 2 parti. In primul rand ei au inclinatia spre rapiditate, catre o munca interesanta si plina de seminficatie. Se simt atrasi de organizatiile care au „grile de cariere”. Prin urmare daca primesc sarcini plictisitoare, administrative nelegate de vreun proiect interesant, nu vor munci la adevaratul lor potential si se vor parea lensi, nepasatori si poate chiar vor parasi organizatia pana la urma", a mai spus aceasta.

Citeste si:
Cele mai mari provocari ale specialistilor in resurse umane
Cele mai mari provocari ale...

Millennialii sunt neloiali. "Un alt mit des intalnit in conversatiile noastre cu liderii, este faptul ca tinerii din generatia Y sunt neloiali si au tendinta sa „sara” dintr-o slujba in alta. In realitate, ei nu-si doresc sa plece dintr-o companie in alta decat daca simt ca le este blocata dezvoltarea carierei. Ei au dorinta profunda sa creasca si sa se dezvolte. In opinia noastra chiar daca cei din categorie au tendinta sa se plictiseasca usor, sa caute oportunitati mai bune si chiar sa plece inainte de a dobandi vreo competenta, liderul trebuie sa ii ajute sa inteleaga ca maiestria profesionala se poate atinge doar prin practica si determinarea de a duce o sarcina pana la capat", a adaugat Gabriela Puskas.

Tinerii din Generatia Y sunt egocentrici si narcisisti. "Aud des de la unii manageri ca reprezentantii generatiei Y sunt egocentrici si narcisisti, insa putem observa ca acest grup cuprinde mult mai multi voluntari decat toate generatiile precedente. Ei nu sunt pasivi la problemele comunitatii, asteptand de la companiile lor sa arate grija fata de altii. Ei vor sa contribuie in comunitate si in lume in general", a mai precizat aceasta.

Cum crede un tanar cu care Gabriela Puskas a avut sesiuni de coaching ca ar trebui sa arate locul de munca? "O atmosfera placuta la munca, sprijin pentru cresterea profesionala si personala; oportunitati de avansare; recompense corecte si program de munca flexibil; un lider puternic si sa fac parte dintr-o echipa performanta".

Citeste si: Coach: Multi angajatori au o atitudine negativa si prejudecati legate de tinerii din Generatia Y

Sursa foto: Shutterstock

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Cariere »



Citeste si
CEO Ebury, despre impactul pe care il are fintech-ul pe piata HR