Povestea lui Lucian pare desprisa din povestile motivationale si tocmai de aceea a ales sa o impartaseasca, dupa ani in care a pastrat discretia: sa inspire si sa incurajeze tinerii sa ia calea antreprenoriatului, indiferent de domeniul si competentele pe care le au.

A inceput cu un internet cafe, SEO si imobiliare

Luci, cum prefera sa i se spuna, a devenit antreprenor inca din copilarie: la 12 ani isi dorea foarte mult un computer, dar nu dispunea de resursele necesare. Originar din Costinesti, cu o mama croitoreasa, iar tatal bucatar la Disco Ring, la 12 ani a inchiriat doua computere, cu bani imprumutati de la un unchi, si a facut un internet cafe in magazinul alimentar detinut de parintii sai.

“Imi amintesc ca la finalul verii am reusit sa scot suficienti bani pentru a returna banii imprumutati si mi-au si ramas pentru computer. Era perioada cu Mirc, iar eu ma pricepeam si la ceva SEO, la nivelul care se facea la vremea aceea. Dupa doi ani ajunsesem la 25 de computere, deci aveam deja mica mea afacere, iar in paralel m-am ocupat si de publicitate online”, povesteste Lucian.

Cum s-a intamplat? O matusa de-a sa l-a rugat sa o ajute sa vanda un teren pe internet, ceea ce a si facut in scurt timp si a primit un bonus de 500 de euro, in semn de multumire.” In acel moment am inteles ca as putea face bani din asta si le-am propus parintilor mei sa incepem o afacere imobiliara. Era perioada aceea in care domeniul imobiliar era in formare, se cumpara mult, preturile cresteau peste noapte. Am amenajat un birou pe holul apartamentului in care locuiam cu ai mei si acolo se intampla tot, erau zile in care aveam si cate 8 vanzari pe zi. A fost o perioada buna pentru ca se cumparau terenuri, exista interes pentru asta. Preturile cresteau de la o zi la alta, tin minte chiar ca la un moment dat am vandut si cumparat acelasi teren de vreo 6 ori. Asa am ajuns la 9 sedii imobiliare si peste 50 de agenti imobiliari in toata zona Dobrogei, din Mamaia pana in Vama Veche”, povesteste Lucian.

Vegis.ro investeste 600.000...
Citeste si: Vegis.ro investeste 600.000 euro intr-un nou depozit

Colaborarea cu Inna

Dupa SEO si afaceri imobiliare a urmat extinderea in industria muzicala, la 18-19 ani, cand a cunoscut pe Alexandra sau, cum avea sa devina cunoscuta publicului mai tarziu, Inna. Frecventau acelasi grup, mergeau la karaoke, stia ca ii place sa cante, dar nu se gandea la ce avea sa urmeze.

“Mi se parea ca orice este posibil si deja imi demonstrasem ca se poate. Intr-o seara eram in masina, ne intorceam acasa si ea a inceput sa fredoneze o melodie de la radio. Si atunci i-am spus ca nu inteleg de ce nu este artist, pentru ca e frumoasa, are voce, are carisma, e muncitoare, are tot ce ii trebuie. Ea mi-a spus ca e foarte greu, ca a incercat, dar ca in domeniul asta se reuseste greu. Atunci mi-am propus sa incerc domeniul muzicii, a venit cumva natural, mai ales ca perioada boomului imobiliar incepuse sa paleasca. A fost pura coincidenta”, povesteste Lucian.

A inceput sa caute producatori si asa a ajuns in studioul baietilor de la Play&Win cu care a inceput o lunga colaborare. „Tin minte ca m-am duc acolo intr-o zi, am urcat la etaj, la parter era o croitorie, am intrat si am spus atat: Vreau si eu o piesa. Dupa un an si jumatate de incercari, a aparut melodia „Hot”, piesa care a devenit rapid un hit si a consacrat-o pe Inna”, spune Lucian.

O melodia costa atunci 600 de dolari, iar la nici trei saptamani de la lansarea Hot, piesa era locul 1 atat in Romania, iar apoi si in afara. Au aparut si solicitarile pentru concerte, insa artista avea o singura melodie. A urmat apoi lansarea primului album in care Lucian a investit 10.000 de dolari. Intr-o saptamana, impreuna cu baietii de la Play&Win au realizat zece piese, pe aceeasi linie, creand astfel o amprenta si un stil muzical specific Innei. „Pe vemea aceea nu ne gandeam ca unul dintre ingredientele succesului este acesta. Sa ai un stil propriu, sa gasesti vocea potrivita pe stilul potrivit. Insa inca de atunci am inteles ca cel mai important lucru in mzica este muzica”, spune Lucian.

Interviu. "David Garrett,...
Citeste si: Interviu. "David Garrett, care este secretul, care e magia?"

Am plecat la drum cu un gand: sa ajung cel mai influent om din lume in muzica.

Extinderea in industria muzicala

Ani la randul INNA a continuat sa scoata piese si sa devina tot mai cunoscuta, mai ales in afara granitelor. Insa nu s-a intamplat peste noapte si nu fara multa munca in spate. Lucian isi aminteste cum la inceput facea de toate: „Am fost si tour manager, am facut si marketing, am fost producator, am carat bagaje. Ajungeam in cate doua, trei, uneori chiar patru tari pe saptamana, pentru concerte. Am muncit enorm in acea perioada”.

Cand proiectul muzical Inna a capatat amploare, Lucian s-a mutat in Statele Unite ale Americii, in Los Angeles; acolo a produs si a colaborat cu artisti precum Pitbull, Daddy Yankee, J. Balvin, dar si cu producatori de renume international.

Cel mai important lucru din muzica este muzica. Poti sa ai cel mai bun artist, cel mai bun manager, cea mai buna imagine, cel mai bun PR, daca muzica nu este potrivita, nu faci nimic, nu vei avea fani adevarati. In muzica, cea mai importanta este muzica.

Hub-uri de antreprenoriat:...
Citeste si: Hub-uri de antreprenoriat: Spatiile de coworking din intreaga Romanie

Desi numele de Global Records este relativ nou, business-ul muzical dateaza inca de la inceputurile carierei lui Inna, sub diverse forme si denumiri, de la Global Music Management, Global Management. “Insa Global Records efectiv ca structura de business exacta si mai clara a prins contur acum trei ani de zile, cand m-am intors din SUA in Romania si am inceput sa intram serios in subiect. A fost perioada in care am avut relasari cu Carla’s Dreams, Nicoleta Nuca, Delia, Antonia, pe langa INNA, proiect la care lucram de ceva timp”, povesteste Lucian.

Cei mai multi se tem ca ideea lor nu va merge si gasesc un milion de motive sa nu o aplice. Eu mereu am crezut ca se poate. Reusitele pe care le-am avut cand eram mai mic mi-au aratat ca orice e posibil. Oricine poate reusi, dar problema este ca nu incearca suficient.

De la muzica, la booking si influenceri

Cum mediul virtual a stat la baza multor afaceri de-ale sale, Lucian a continuat sa se axeze pe online si sa dezvolte alte proiecte conexe. Asa a luat nastere in acest an Global Influencers, prima agentie de online influencers de la noi, in parteneriat cu Matei Dima (BRomania) si Razvan Munteanu. Practic, agentia aduce impreuna creatorii de continut din social media si brandurile. Din portofoliul Global Influencerc fac parte peste 50 de content creators, bloggeri, vloggeri si artisti.

Tot de curand, Lucian si echipa sa au lansat o alta agentie, de micro-influencers de aceasta data, cu un continut nisat: Trending Influencers: “Vrem sa utilizam online-ul la potentialul sau maxim in platforme care nu s-au mai facut pana acum. Avem in momentul acesta peste 250 de influenceri”.

Pe langa agentiile de influencers, din business-ul Global fac parte casa de discuri Global Records si agentia de impresariat Global Booking, care intermediaza circa 1.000 de evenimente anual, singurele show-uri realizate inhouse fiind PsiheDelia si concertele Carla’s Dreams de la Arenele Romane. De altfel, ultimul segment reprezinta 20% din business, mare parte din cifra de afaceri provenind din domeniul muzical, dar si din zona de imagine si endorsement.

Anul trecut, cifra de afaceri a Global Records a fost de 15,3 milioane euro (cca 3,5 milioane de euro), de aproape 10 ori mai mare decat in anul precedent, iar profitul a fost de aproximativ 1,5 milioane lei. Pentru anul in curs, estimarile omului de afaceri se ridica la cinci milioane de euro cifra de afaceri.

Muzica Global Records

Desi este o casa de discuri relativ noua in Romania, Lucian se mandreste cu performantele Global Records: dela momentele in care este lider in topul label-urilor locale romanesti, la artistii noi care ajung in decurs de un an consacrati, cum este cazul The Motans sau Carla’s Dreams.

Pe piata locala de label-uri, Global Records se afla pe a treia pozitie: “Daca excludem Universal si Warner Music, care sunt mereu pe primul loc pentru ca vin cu cataloage internationale si nu ai nicio sansa sa ii bati, suntem sub Roton si Cat Music. Daca ne uitam la label-urile locale si punem 100 activi pe primul loc, ma refer la muzica noua, lansata in decurs de un ciclu de cinci ani, suntem pe locul trei. Dar ia timp, nu poti sa ajungi pe primul loc, pentru ca jumatate din muzica difuzata la radio este veche, ori noi nu am avut cum sa generam atat continut. Pe cifra de afaceri, in schimb, si nu pe air-play, suntem pe primul loc: noi castigam multi bani din zona de imagine, endorsement, merchandising pe care celelalte case nu o au”, explica Lucian.

Cel mai “profitabil” artist pentru Global Records ramane INNA, care de asemenea este si actionar impreuna cu Lucian in afacere, insa acest aspect variaza foarte mult de la an la an, in functie de evenimente, imagine sau asocierei cu branduri. “Anul acesta a fost anul INNEI care s-a asociat cu cateva branduri mari, dar si ceilalti, Carla’s, Delia, Antonia. In muzica, banii nu se fac punctual, vorbim de un catalog in care lansam 120 de produse pe an, muzica, videoclipuri, poate ca nu sunt nume mari, dar sunt proiecte pe care cand le aduni – licente internationale, streaming, downloads, genereaza sume. Daca iau punctual proiectul Carla’s Dreams si il compar cu restul lansarilor, e nimic fata de cat inseamna cifra si profitul overall lansari”, explica Lucian.

Daca atunci cand a inceput business-ul o piesa costa 600 de dolari, in prezent investitia ajunge pana la 3.500 de euro pe piata romaneasca, in timp ce in afara tarii ajunge chiar si la 35.000 de euro. Insa acesta reprezinta doar masterfee-ul, suma necesara pentru a inchiria studioul, a remunera producatorii si compozitori si nu determina succesul comercial.

“Pretul nu e important, banii vin din drepturi de autor, tu iti doresti ca si compozitor sa ai o piesa care sa fie locul 1 pe radio, care sa iti genereze bani din drepturi de autor, acolo sunt banii reali, eventual din drepturi de autor la nivel international, ca sa te bucuri pana la capat. Daca esti un artist mic sau la inceput de drum, interesul autorului sa iti vanda tie o piesa este foarte scazut pentru ca multe proiecte care nu sunt inca expuse poate sa traga foarte mult o piesa in jos. Daca ideea era cu cati bani iti cumperi o piesa si poate sa aiba o succes, nu functioneaza asa, nu are nicio legatura. Stiu multe proiecte in afara unde sunt milioane de euro investite in muzica si in orice altceva si nu functioneaza” explica Lucian.

Cum vede piata romaneasca si ce ar imbunatati

Considera ca fata de acum zece ani industria muzicala a evoluat, muzica s-a imbunatatit si in mare parte s-a datorat accesului catre muzica din vest. “Azi, dupa ani de filtrare si de internet, lumea are acces sa compare muzica romaneasca cu cea de afara, productii mari din Vest, iar tu trebuie sa te asezi cumva. Daca nu ai un nivel de calitate bun nu o sa placa fanului. Pentru ca nu poate sa iti placa un anumit tip de muzica straina pe care o asculti zilnic pe internet si in aceelasi timp sa auzi la radio muzica de proasta calitate", considera Lucian.

Spune ca ca o evolutie s-a inregistrat si in ceea ce priveste colaborarea intre artisti; daca in urma cu zece ani fiecare lucra pe cont propriu, acum o melodie are si 2,3 autori, dar si pe zona de colectare de drepturi de autor, unde exista cateva societati care isi fac treaba bine. “Piata se dezvolta, muzica suna din ce in ce mai bine, suntem pe drumul cel bun, dar mereu e loc de imbunatatit”, spune Lucian.

Ce model extern ar vrea sa se aplica in industria romaneasca? “Sesiunile de writing, in SUA e foarte clara ideea de ziua si piesa, scriitorii au un program clar, la noi nu functioneaza asa si cumva ritmul in care se produce ar trebui sa fie mai intens si aici avem scuza ca nu sunt inspirat azi, dar poti fi inspirat cinci minute, ideea e sa fii la locul potrivit, adica in mediul de lucru”, considera Lucian.

Despre consumul gratuit de muzica, proprietarul Global Records gaseste justificare in nivelul economic al populatiei si mai putin in nivel de educatie si propune aplicatii de streaming precum Youtube, unde se poate asculta muzica gratuit, iar artistii castiga bani din advertising. “Daca tu castigi 1.500 lei pe luna si ai o chirie pe care o imparti cu un coleg, e foarte greu sa iti permiti sa dai 50 de lei pe un album sau pe un film. Nu ii incurajez sa pirateze, dar ar fi bine sa apara mai multe solutii de streaming fara bani. In acest fel poti sa consumi content intr-un mod legal, iar artistul si oamenii de business castiga din reclama expusa. Incurajez sa apara cat mai multe astfel de sisteme”.

Pe piata de online, insa, Lucian este mult mai optimist: „In cinci ani de zile piata se va aseza, se va filtra, vor aparea influenceri din ce in mai buni, iar ceilalti vor deveni si mai buni. In cinci ani si audienta va fi mai inteligenta in zona de online, dar si creatorii de content vor fi mai buni. Piata o sa se reglementeze si o sa se stabilizeze. O sa se stie clar cat costa un reach, o postare. O sa avem informatii-cheie pe care sa le cuantificam, comparand cu TV-ul, radio sau cu alte medii de publicitate. Va fi o crestere exponentiala in zona de influencers marketing, ne asteptam ca la anul sa fie dubla sau tripla. Multi inca nu au aflat si nu stiu ca se pot castiga sume importante in zona aceasta. Este o piata noua, unde este foarte mult loc”, spune Lucian.

Planurile Global Records

Lucian isi propune ca in urmatorii doi ani sa-si dubleze volumul de muzica produsa si implicit, businessul, insa are planuri mari de extindere si pe piata internationala. Unul dintre acestea este Global Records Latin, care are semnati 4 artisti latini, ce vor fi lansati anul viitor. Colaborarile includ nume precum Alicia Keys si Jason Derulo.
Nu in ultimul rand, Lucian Stefan pregateste o platforma dedicata unui nou mod de recrutare plus altele doua nisate – una de beauty si ala de evenimente.

“In muzica, focusul va fi pe international, vrem in Romania sa continuam sa avem un sunet cool, diferit de ce-i pe piata, sa fim trendsetter si acum avem atatea produse lansate care ne supun la un risc, in care vrem sa schimbam cumva trendul si sa mergem catre altceva si e posibil sa avem cateva piedici de la anumiti parteneri strategici de promovare, dar luptam pentru asta, vrem sa sune bine, diferit si sa venim mereu cu ceva ce nu s-a facut pana acum", incheie Lucian Stefan.