Art Safari Bucuresti, cel mai cunoscut eveniment de arta din Romania, a ajuns la cea de cincea editie, in cadrul careia expune lucrari de arta in valoare de 10 milioane de euro si asteapta 50.000 de vizitatori. Insa nu a fost intotdeauna asa: am stat de vorba cu Ioana Ciocan, cea care se afla in spatele festivalului de arta, care ne-a povestit inceputurile Art Safari si cum a ajuns sa simbolizeze consumul de arta din Romania.

„Art Safari a aparut in urma cu patru ani din nevoia, neacoperita la acel moment, de a avea in Romania un eveniment amplu dedicat artei care sa deschida un dialog intre colectionari, critici de arta, artisti si oamenii care iubesc arta. Un pavilion de arta care poposeste in diverse locuri din oras cu incarcatura simbolica si le reda publicului prin intermediul artei. Si pentru ca misiunea evenimentului era sa atraga categorii cat mai diverse de oameni – de la studenti, pana la corporatisti si pensionari, conceptul trebuia sa fie surprinzator. Asa ca inca de la inceput, Art Safari a insemnat o expozitie centrala dedicata artei contemporane, curatoriata in fiecare an de un expert international prestigios, o expozitie muzeala, cu opere de patrimoniu, din muzee din toata tara, precum si din colectii private nationale si internationale, un program de arta internationala, realizat in parteneriat cu ambasadele si un program educational, dedicat copiilor si familiilor”, povesteste Ioana, care a fost implicata de la bun inceput in eveniment, insa nu din pozitia de director.

In vara lui 2014, curatorul Diana Dochia, directorul Art Safari 2014, a invitat-o pe Ioana sa preia conducerea Pavilionului de Arta Bucuresti – Art Safari. „Recunosc, a fost o decizie foarte dificila. Eram constienta ca piata de arta din Romania era foarte mica, dar pe de alta parte, mai stiam si ca avem artisti dornici sa-si vanda lucrarile si un public curios. Chiar daca acest public nu era obisnuit sa viziteze expozitii, avea un potential fantastic de imprietenire cu arta. In plus, a contat si oportunitatea de a schimba ceva la nivel de strategie a autoritatilor, astfel incat cultura si arta sa nu mai fie mereu Cenusareasa. Am acceptat aceasta provocare si am inceput pregatirile pentru editia Art Safari Bucuresti in garajul Ciclop, in mai 2015. La inceput, nu ne-a crezut nimeni, pentru ca parea imposibil sa organizam o expozitie de arta de mare amploare intr-un garaj dezafectat! In schimb, am avut un succes rasunator atunci - 20.000 de vizitatori”, isi aminteste Ioana.

Urmatorul an a organizat cea mai mare expozitie dedicata Centenarului Dada din Romania, cu lucrari din patrimoniul a 16 muzee si din 21 de colectii private din Romania si din strainatate, care a bifat 25.000 de vizitatori. „Si programul Art Safari Kids, dedicat copiilor a inregistrat o crestere extraordinara – de la 2 copii participanti in 2015, la Ciclop, am ajuns la 2.000 de copii participanti la editia 2017 de la Galeriile Kretzulescu. De la editie la editie, numarul vizitatorilor a crescut, la fel si numarul de parteneriate, iar Primaria Municipiului Bucuresti ne-a acordat patronajul. Anul acesta, fiind editie aniversara de 5 ani, ne-am intors in Piata George Enescu, acolo unde a avut loc prima editie”, spune directorul Art Safari.

De-a lungul celor patru editii, festivalul de arta aproape si-a numarul de vizitatori, anul trecut ajungand la 29.000 de oameni care au vizitat lucrarile expuse in cadrul Art Safari. „Acest lucru a trezit interesul Ministerului Culturii si Identitatii Nationale, care a dorit sa afle de ce avem mai multi vizitatori decat un muzeu, iar Art Safari Bucuresti a facut, anul trecut, obiectul unui studiu de caz, alaturi de Muzeul National de Arta Contemporana (MNAC), pe baza caruia s-a stabilit Barometrul de Consum Cultural in Romania. Studiul a aratat ca avem un public tanar, curios, care doreste sa achizitioneze arta”, povesteste Ioana.

De altfel, desi pare ca romanii nu sunt mari consumatori de arta, directorul Art Safari considera ca Romania se indreapta spre directia buna: romanii sunt tot mai dornici sa descopere arta si sa o achizitioneze. „Si cred ca aplecarea spre colectionism va continua. Avem in Romania public care colectioneaza arta de patrimoniu (Grigorescu, Luchian, Tonitza etc.), operele semnate de marile nume ale artei romanesti fiind cele mai dorite de colectionari, dar si arta contemporana si super contemporana. Incep sa se formeze noi generatii de colectionari care ii descopera pe marii maestri romani – Aman, Luchian, Tonitza - si achizitioneaza si arta super contemporana romaneasca – Arantxa Etcheverria, Razvan Boar, Serban Savu”.

Piata de arta romaneasca a crescut in ultimii ani, ajungand sa concureze atat cu tarile din regiune, cat si cu tarile dezvoltate. In 2017, a fost evaluata la 16 milioane de euro, cu perspective de crestere de 35% in 2018-2019. Acest lucru se vede si in numarul de tranzactii nationale si internationale de arta, care au crescut si continua sa creasca. Numarul colectionarilor pasionati de arta romaneasca este, de asemenea, in crestere, si au aparut tot mai multe galerii noi, al caror program expozitional este urmarit pe o scena internationala foarte competitiva. In plus, avem artisti romani prezenti in colectii internationale relevante, in muzeele Tate Modern, Guggenheim, Pompidou si la Fundatia Louis Vuitton din Paris. In acest moment, putem afirma ca Romania este aliniata la scena internationala de arta contemporana si avem tot mai multe dovezi ale interesului crescut pentru arta postbelica, contemporana si supercontemporana (2008-prezent). In 2016, Artmark a inregistrat vanzari totale de arta postbelica si contemporana in valoare de 900.000 de euro - o crestere spectaculoasa, raportat la piata regionala.

Art Safari Bucuresti 2018

Editia din acest an sarbatoreste Centenarul si 100 de ani de arta romaneasca si are un concept conturat in jurul colaborarii cu parteneri internationali de renume: Louis Vuitton Foundation si Muzeul Pompidou. Timp de zece zile in centrul Capitalei vor fi expuse lucrari ale unor artisti precum Mircea Cantor, Constantin Brancusi (prin intermediul parteneriatului cu Muzeul Pompidou vor fi expuse o selectie a filmelor artistului roman, dar si o lucrare a acestuia), Ion Tuculescu, Nicolae Tonitza, Grigorescu, Luchian, Corneliu Baba.

O alta premiera pentru Art Safari este expunerea unei parti extinse a colectiei BCR – „50 de pictori impresionist din colectia BCR”, precum si o expozitie surpriza – „Altceva despre Ceausescu”. Nu in ultimul rand, Art Safari va avea loc intr-un pavilion expozitional spectaculos, al carui concept arhitectural este semnat de arhitectul Attila Kim, comisarul Romaniei la Bienala de Venetia - editiile 2016 pana in prezent.

Directorul Art Safari estimeaza 50.000 de vizitatori in cadrul editiei din acest an. Valoarea totala a lucrarilor ce sunt expuse in editia aniversara se ridica la 10 milioane de euro, in crestere fata de anul trecut, cand valoarea operelor a fost de aproximativ 7 milioane de euro. Cea mai valoroasa lucrare din cadrul Art Safari Bucuresti 2018 este o lucrare de Constantin Brancusi, in imprumut de la un colectionar privat.

Ce provocari intampina Art Safari Bucuresti

Ioana Ciocan spune ca cele mai mari provocari pentru un astfel de festival sunt legate de spatiu si echipa, care necesita curatori de renume atat romani, cat si internationali.

„An de an, dupa ce mai incheiem o editie Art Safari Bucuresti, incepem o cautare cu adevarat safariana, cum ne place noua sa spunem, de spatii in care sa poposim la urmatoarea editie. Construim, amenajam, apoi strangem tot, ca si cand nu am fi fost niciodata acolo. Respectarea standardelor de depozitare si expunere a lucrarilor din cadrul Art Safari Bucuresti este o preocupare maxima la fiecare editie. Cautarea operelor, transportul lor, asigurarea lucrarilor sunt iarasi operatiuni dficile. Transportul operelor este probabil unul dintre cele mai stresante momente in organizarea Art Safari, pentru ca vorbim in unele cazuri de tezaur, motiv pentru care este asistat si de autoritati, fiind bunuri ale statului”, explica Ioana.

Art Safari Bucuresti este sustinut de Primaria Municipiului Bucu­resti, care este partenerul principal prin Creart, alaturi de mai multi partenerti din zona privata.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Andra Imbrea
Andra Imbrea s-a alaturat echipei Wall-Street in 2015. A studiat jurnalismul si economia, pe care incearca sa le imbine in cadrul materialelor sale despre industria de fashion, retail&FMCG si Media&Advertising. Iubitoare de pisici, carti si festivaluri de muzica.   

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Media & Pub »


Setari Cookie-uri