„Cred ca printre principalele probleme intampinate de tinerii antreprenori, aflati la inceput de drum, se numara accesul dificil la finantare si educatia antreprenoriala precara, precum si birocratia si aspectele fiscale. Pornind de la aceste lucruri, consider ca programele cu finantare nerambursabila dedicate antreprenorilor, fie ca sunt finantate de stat sau din fonduri europene, reprezinta un sprijin important pentru tinerii care doresc dezvoltarea unei afaceri", precizeaza Bogdan Hossu, fondator Wise Finance Solutions.(foto)

Acesta mai adauga faptul ca programe precum Start-up nation si Bucharest Start-up City finanteaza, pe langa echipamentele si dotarile necesare in desfasurarea activitatii, si cheltuielile de functionare din perioada de implementare a proiectului precum: costurile salariale pentru persoanele angajate in cadrul proiectului, cheltuielile cu utilitatile, chiria spatiului in care se realizeaza proiectul, ceea ce reprezinta un sprijin important pentru o societate la inceput de drum.

De asemenea, se pot deconta in anumite limite si costul serviciilor de consultanta pentru intocmirea unui astfel de proiect, cursuri de antreprenoriat, realizarea unei pagini web pentru prezentarea si promovarea activitatii solicitantului, elemente care vin in sprijinul tinerilor antreprenori pentru ca afacerea sa devina functionala.

"Pentru intocmirea documentatiei necesare pentru obtinerea finantarii prin programele mentionate anterior sfatuiesc tinerii antreprenori, care poate inca nu au cunostinte temeinice in domeniu, sa apeleze la firme de consultanta care au o experienta dovedita in spate, pentru a asigura succesul proiectului si practic obtinerea finantarii, cu atat mai mult cu cat costurile de consultanta pot fi eligibile. Sprijinul unui consultant este foarte important atat in perioada de elaborare a proiectului cat mai ales in implementarea acestuia cand beneficiarul se poate confrunta cu o birocratie excesiva, care fara sprijinul unui consultant poate fi cu greu dusa la bun sfarsit”, precizeaza Bogdan Hossu.

Bucharest Start-up City

Bucharest Start-up CityPentru start-up-urile din Municipiul Bucuresti care doresc dezvoltarea unei afaceri in Capitala, va fi disponibil in perioada imediat urmatoare, un program de finantare similar programului Start-up Nation. Pana pe data de 25 aprilie 2019 se afla in dezbatere publica proiectul de hotarare privind aprobarea schemei de ajutor de minimis aferenta programului de interes public local ”Bucharest Start Up City”.

Finantare nerambursabila. Bucharest Start-up City: Ce fonduri vor fi disponibile si cati beneficiari va avea programul

Potrivit proiectului de hotarare aflat in dezbatere publica, programul Bucharest Start-up City vizeaza sustinerea a minimum 200 de beneficiari (start-up-uri), cu o valoare maxima a ajutorului de minimis de 50.000 euro per start-up, respectiv 236.985 lei, suma care poate reprezenta maximum 90% din valoarea cheltuielilor eligibile. Bugetul estimativ al schemei de minimis pentru anii 2019-2020 este de 10.000.000 euro, echivalent in lei: 47.397.000 lei (la cursul BNR din data de 04.03.2019 – 1 euro = 4,7397 lei).

Programul Bucharest Start-up City se aplica exclusiv la nivelul Municipiului Bucuresti si este implementat de Primaria Municipiul Bucuresti in parteneriat cu Consiliul National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania (CNIPMMR).

Cine va putea aplica la Bucharest Start-up City si cum se va face departajarea

Vor putea aplica in cadrul acestui program de finantare societatile infiintate dupa data de 1 ianuarie 2019, pe raza Municipiului Bucuresti. Locatia de implementare a proiectului trebuie sa fie de asemenea in municipiul Bucuresti.

Departajarea aplicatiilor se va realiza printr-un proces amplu de selectie, structurat in 3 etape distincte, principalul element de diferentiere a aplicatiilor fiind calitatea lor si implicarea asociatilor in dezvoltarea respectivei afaceri. Concret, selectia aplicatiilor se va realiza in urma verificarilor administrative si de eligibilitate (faza A), a evaluarii tehnico-financiare (faza B, conform grilei de evaluare), si a fazei de interviuri (faza C). In faza C a evaluarii vor participa doar primele 250 de aplicatii selectate in urma ordonarii din faza B a procesului de evaluare.


Pot aplica in cadrul programului IMM-urile care respecta urmatoarele cerinte:
  • au capital social integral privat
  • au sediul social / punct de lucru exclusiv la nivelul Municipiului Bucuresti
  • codul CAEN pentru care solicita finantare este eligibil in cadrul programului
  • sunt infiintate de catre persoane fizice incepand cu data de 1 ianuarie 2019
  • nu au datorii la bugetul general consolidat si la bugetele locale
  • nu au depasit plafonul de minimis de 200.000 euro pe durata a trei exercitii financiare consecutive
  • nu se afla in stare de dizolvare, reorganizare judiciara, lichidare, insolventa, faliment sau suspendare temporara a activitatii

De asemenea, actionarii societatii aplicante trebuie sa nu aiba / sa nu mai fi avut calitatea de actionar / asociat intr-o alta societate care desfasoara sau a desfasurat aceeasi activitate autorizata pentru care solicita finantare, in anul anterior sau in anul curent pana la deschiderea sesiunii de inscriere. Nu trebuie sa existe legaturi de rudenie intre structurile actionariatului solicitantului si personalul implicat in mod direct in gestionarea programului si sot/sotie, afini si rudele acestora pana la gradul II inclusiv.

Societatea va infiinta cel putin un loc de munca cu norma intreaga pe perioada nedeterminata, dupa intrarea in vigoare a acordului de finantare.


Programul va finanta atat activitati din categoria Industrii creative, cat si din sectorul productie, servicii si comert (conform listei de coduri CAEN eligibile anexa la proiectul de hotarare privind aprobarea schemei de ajutor de minimis aferenta programului de interes public local ”Bucharest Start Up City”).

La criteriul de punctaj Domeniul de activitate, cel mai mare punctaj (20 puncte) va fi acordat proiectelor care propun activitati din categoria Industrii creative, apoi proiectele care propun activitati de productie si servicii vor primi 10 puncte, iar proiectele referitoare la activitati de comert nu vor primi punctaj la acest criteriu. Prin urmare sanse mai mari de finantare vor avea proiectele axate pe industrii creative. Bineinteles ca va conta foarte mult si punctajul obtinut la celelalte criterii de punctaj, un proiect putand obtine maxim 100 puncte, conform precizarilor facute de reprezentantii Wise Finance Solutions.

sursa foto: By Ioan Panaite / Shutterstock.com

Startup Nation 2019

Startup Nation 2019Programul Start-up Nation este destinat societatilor infiintate dupa data de 30 ianuarie 2017. Ajutorul nerambursabil pe care il poate primi un solicitant este de 200.000 lei/ beneficiar, suma care poate reprezenta 100% din valoarea cheltuielilor eligibile (inclusiv TVA pentru societatile neplatitoare) aferente proiectului.

Pentru anul 2018 bugetul alocat acestui program a fost de 2.000.000.000 lei si prin implementarea programului se estimeaza acordarea de ajutor de minimis unui numar maxim anual 10.000 de beneficiari. Bugetul estimativ al schemei de minimis pentru anii 2019 si 2020 este de 2.000.000.000 lei anual. Sesiunea de depunere aferenta anului 2018 s-a desfasurat in perioada 27.12.2018 - 12.02.2019. Data de lansare a unei noi sesiuni pentru anul 2019 nu se cunoaste la acest moment.

Startup Nation 2019: ce conditii trebuie sa respectati pentru a accesa programul

Pot aplica pe acest program de finantare microintreprinderi, intreprinderi mici si mijlocii care respecta urmatoarele conditii:
  • au capital social integral privat
  • sunt infiintate de catre persoane fizice dupa data de 30 ianuarie 2017
  • codul CAEN pentru care solicita finantare este eligibil in cadrul Programului
  • nu au datorii la bugetul general consolidat si la bugetele locale
  • nu au depasit plafonul de minimis de 200.000 Euro pe durata a trei exercitii financiare consecutive
  • nu se afla in stare de dizolvare, reorganizare judiciara, lichidare, executare silita, inchidere operationala, insolventa, faliment sau suspendare temporara a activitatii
  • nu au fost subiectul unei decizii emise de catre Comisia Europeana / AIMMAIPE / alt furnizor de ajutor de stat / Consiliul Concurentei, de recuperare a unui ajutor de stat/de minimis.
De asemenea, societatea trebuie sa fie infiintata de catre persoane fizice care nu au sau nu au avut calitatea de actionar sau asociat intr-o alta intreprindere mica sau mijlocie care desfasoara sau a desfasurat aceeasi activitate autorizata pe care aplica in cadrul programului in anul anterior inscrierii sau in anul inscrierii pana la deschiderea sesiunii de inscriere. Firma trebuie sa creeze cel putin un loc de munca cu norma intreaga pe perioada nedeterminata dupa intrarea in vigoare a acordului de finantare si sa mentina locul de munca ocupat, in locatia de implementare a proiectului cel putin 2 ani dupa finalizarea implementarii proiectului, conform precizarilor facute de reprezentantii Wise Finance Solutions.

Start-up Nation 2019: cum se va face admiterea in program

Admiterea in Program se va face in ordinea descrescatoare a punctajului obtinut la evaluarea planurilor de afaceri online. La punctaje egale va prevala:
- numarul de locuri de munca ce urmeaza a fi create in cadrul programului;
- numarul de locuri de munca ocupate de persoane din categoria persoane defavorizate / absolventi dupa anul 2012 / someri;
- punctajul obtinut la criteriul ponderea valorii echipamentelor tehnologice din valoarea totala a proiectului (sectiunea D din criteriile de evaluare);
- data si ora inscrierii in program.

sursa foto: By Rawpixel.com / Shutterstock.com

Sprijin pentru instalarea tinerilor fermieri (submasura 6.1. PNDR)

Sprijin pentru instalarea tinerilor fermieri (submasura 6.1. PNDR)Pot beneficia de acest program de finantare persoanele care indeplinesc conditia de a fi tanar fermier, respectiv, persoana cu varsta de pana la 40 de ani inclusiv (pana cel mult cu o zi inainte de a implini 41 de ani) la momentul depunerii cererii de finantare, care detine competentele si calificarile profesionale adecvate si care se stabileste pentru prima data intr-o exploatatie agricola ca sef al respectivei exploatatii.

Forma de organizare a solicitantului poate fi PFA, intreprindere individuala, intreprindere familiala, SRL cu asociat unic si administrator tanar fermier sau persoana juridica, cu mai multi actionari unde un tanar fermier (asa cum a fost definit anterior) detine majoritate absoluta (50%+1) si este administrator. Indiferent de forma de organizare, solicitantii trebuie sa respecte incadrarea in categoria microintreprinderi sau intreprinderi mici.

Tanarul fermier solicitant al sprijinului de instalare nu trebuie sa detina parti sociale/ actiuni in alte societati care desfasoara activitati agricole sau in alte forme de organizare constituite conform OUG 44/2008, cu exceptia cooperativelor agricole si grupurilor de producatori.

Sprijinul public nerambursabil se acorda pentru o perioada de maxim trei/ cinci ani (perioada de cinci ani se aplica doar pentru sectorul pomicol) si este de: 50.000 de euro, pentru exploatatiile cu o dimensiune economica intre 30.000 S.O. si 50.000 SO, respectiv 40.000 de euro pentru exploatatiile intre 12.000 S.O. si 29.999 SO, conform reprezentantilor Wise Finance Solutions.

Sprijinul pentru instalarea tinerilor fermieri se acorda sub forma de suma forfetara in doua transe, astfel: 75% din cuantumul sprijinului la semnarea Contractului de finantare; 25% din cuantumul sprijinului se va acorda in functie de implementarea corecta a Planului de afaceri, fara a depasi trei ani (cinci ani pentru exploatatiile pomicole), de la semnarea contractului de finantare.

sursa foto: by Production Perig / Shutterstock.com

Investitii in exploatatii agricole, Submasura 4.1. PNDR

Investitii in exploatatii agricole, Submasura 4.1. PNDRProgramul Investitii in exploatatii agricole, Submasura 4.1. PNDR finanteaza infiintarea / extinderea / modernizarea fermelor vegetale, inclusiv capacitati de stocare, conditionare, sortare, ambalare a productiei vegetale pentru cresterea valorii adaugate a produselor, precum si infiintarea / extinderea / modernizarea fermelor zootehnice.

Pot solicita finantare intreprinderile mici, mijlocii sau mari, in activitate sau nou-infiintate.

Valoarea ajutorului nerambursabil poate fi cuprinsa intre: 100.000 euro - 2.000.000 euro, in functie de dimensiunea economica a fermei, de activitatile propuse prin proiect si de tipul solicitantului.

Rata sprijinului public nerambursabil poate fi 30% - 50% - 70% - 90% din valoarea cheltuielilor eligibile, rate care se stabilesc in functie de dimensiunea economica a fermei si de indeplinirea anumitor conditii suplimentare precum:
  • investitiile sunt realizate de tineri fermieri, cu varsta pana la 40 de ani, inclusiv la data depunerii cererii de finantare, care detin competentele si calificarile profesionale adecvate si care se stabilesc (instaleaza) pentru prima data ca sef al unei exploatatii in exploatatia agricola vizata de proiect,
  • investitiile sunt realizate in zone care se confrunta cu constrangeri naturale si cu alte constrangeri specifice.

Ultima sesiune de depunere a proiectelor s-a desfasurat in perioada 3 septembrie 2018 - 31 martie 2019. Data de lansare a unei noi sesiuni pentru anul 2019 nu se cunoaste la acest moment.

sursa foto: Fotokostic / Shutterstock.com
Sursa foto: Jacob Lund / Shutterstock.com