Desi in aprilie 2007 Andrei Marin lucra la Siemens Germania de un an si noua luni, actualul antreprenor a dorit sa isi lanseze propria afacere alaturi de sotia sa, Cristina, care anterior mai lucrase ca analist de business IT la Orange Romania. Acest lucru nu trebuia sa fie foarte dificil, avand in vedere ca ambii au absolvit Facultatea de Automatica si Calculatoare din cadrul Universitatii Politehnice din Bucuresti.

Astfel, in septembrie 2007, au lansat Cuponix, un site de cupoane de reduceri, dar Andrei Marin spune ca momentul nu a fost tocmai cel potrivit. Explicatia? Romanii nu sunt pregatiti pentru a-si face astfel cumparaturile, un model de busines precum Cuponix fiind capabil de a avea succes abia in cinci ani.

Chiar daca aparitia crizei a mai taiat din avantul romanilor de a mai calatori, in ultimul timp tot mai multi antreprenori romani au lansat site-uri de calatorii, iar unii dintre acesti antreprenori sunt Cristina si Andrei Marin. Ei au dezvoltat Symbolya.com, un site de impartasit amintirile din vacanta prin simboluri, adica utilizatorii site-ului pot atasa pe o harta deja construita diferite semne care sa semnifice locurile vizitate sau activitatile din excursii.

”Ideea ne-a venit cand ne-am intors dintr-o calatorie in 2005 din Sri Lanka. Am incercat sa ne scriem amintirile pe un site de calatorii, dar nu am terminat niciodata povestea pentru ca iti lua timp si iti trebuia o anumita stare sa scrii. Prin simboluri este mult mai usor si mai rapid. Am inceput sa lucram la el in octombrie 2008 si a devenit public dupa un an”, a declarat, pentru Wall-Street, Andrei Marin, co-fondatorul Symbolya.

Desi nu a declarat care a fost investitia exacta in proiectul pentru care lucreaza sase oameni, antreprenorul a afirmat ca aceasta a fost de cateva zeci de mii de euro.

Cei doi fondatori ai site-ului nu obtin inca venituri din Symbolya, dar pe viitor vor sa vanda publicitate pe site. Insa modalitatea principala prin care vor ca Symbolya sa se autosustina va consta intr-o afiliere cu SlimElephant.com, un site pe care il vor lansa in curand si prin care vor incerca sa vanda suveniruri.

In acest proiect a fost atras drept partener si Viorel Spinu, antreprenorul in online care a lansat Sety, o companie de servicii de dezvoltare software cu ajutorul tehnologiei Java si TaskWriter.com, o aplicatie de gestiune a sarcinilor realizata pe principiul "Getting Things Done".

"La SlimElephant iti creezi foarte usor suveniruri de calatorie personalizate. Tu spui pe site cateva cuvinte care marcheaza lucrurile importante din calatorie de care vrei sa iti amintesti. Spre exemplu, daca ai fost la Paris poti scrie nume cuvinte precum: Eiffel Tower, Monet, La Defence (n.red.: numele cartierului de business din Paris), Moulin Rouge, Notre Dame, French Chef, shopping. Apoi, noi iti oferim iconite care sa iti aminteasca de toate aceste locuri ori activitati pe care le poti pune pe un tricou, o cana, gentuta sau alte astfel de produse”, explica Andrei Marin, adaugand ca, pana acum, pentru Symbolya si implicit SlimElephant au fost create pana in 5.000 de simboluri.

Pentru a furniza obiectele comandate de viitorii clienti, Cristina si Andrei Marin au semnat un parteneriat cu site-ul american Zazzle.com pentru ca furnizarea suvenirurilor din Romania costa de cateva ori mai mult.

Desi 5.000 de semne pare un numar foarte mare, exista si situatii cand utilizatorii isi doresc anumite simboluri care inca nu exista pe site, iar in unele cazuri cei doi fondatori decid sa le realizeze.

Cristina si Andrei Marin isi doresc sa faca din SlimElephant o platforma care sa fie folosita si de alte site-uri de calatorii sau chiar de agentii de turism. Astfel, acestea vor putea sa-si trimita utilizatorii catre site si sa castige bani. Tocmai de aceea in urmatoarea perioada antreprenorii vor sa atraga cat mai multi afiliati, iar la finalul anului cele doua proiecte sa fie pe profit.

Un factor important pentru dezvoltarea celor doua site-uri este investitia de 90.000 de euro pe care Arnia Software, companie romano-franceza cu afaceri de 145.000 de euro in 2008, urmeaza sa o faca in urmatorii doi ani in Symbolia si SlimElephant.


Banii vor fi investiti in marketing, in dezvoltarea site-ului, dar si in marirea colectiei de simboluri. Promovarea se va face ca si pana acum, prin retelele sociale de tipul Facebook, Twitter, prin intermediul blogurilor sau prin participarea la conferinte sau competitii care sustin start-up-urile online de tipul Mini Seedcamp, unde anul trecut Symbolya a fost aleasa printre cei 20 de finalisti.

Toate aceste eforturi pentru a dezvolta propria afacere aduc mai multe satisfactii decat cele ale unui loc de munca clasic, dar pe de alta parte aduc si mai multi bani.

Tocmai pentru a creste foarte mult, ambele site-uri au fost dezvoltate in ”.com” , tinta fiind piata globala. Acum numarul de utilizatori este impartit, jumatate dintre utilizatori fiind romani, iar restul din strainatate. Andrei Marin isi doreste ca cele doua site-uri sa creasca mai ales pe piata externa, utilizatorii straini calatorind mai mult si fiind dispusi sa dea mai multi bani pentru a-si cumpara diferite suveniruri.

Chiar daca fiecare antreprenor este atasat de afacerea sa, pana la urma un business inseamna bani, iar Andrei Marin nu exclude posibilitatea ca peste ani sa vanda afacerea.

”Cred ca o astfel de afacere poate ajunge la o valoare de ordinul milioanelor de euro in 5-10 ani”.