Cristina Pasat se afla la conducerea uneia dintre principalele companii de recrutare de pe piata locala, Professional. Ocupand functia de director general, Pasat a dus compania in 2007 la afaceri de 5,7 milioane de euro, avand in subordine 69 de angajati. Pasat are o viziune interesanta despre ideea de manager femeie: stilul natural al femeilor nu le recomanda neaparat pentru pozitii de conducere, facand din ele mai degraba niste foarte buni executanti.
Wall-Street: La ce valoare s-au ridicat afacerile Professional in 2007?

Cristina Pasat:
In 2007 agentia noastra a inregistrat o cifra de afaceri de 5,7 milioane de euro, iar pentru 2008 consideram ca vom inregistra o crestere la nivelul tuturor serviciilor.

Wall-Street: In ce masura va implicati angajatii in luarea deciziilor?

Cristina Pasat: Stilul meu este unul participativ, incerc in mod constant sa implic colegii din pozitii cheie in luarea deciziilor, chiar a deciziilor strategice sau de importanta majora. In luarea unei decizii, in masura in care timpul o permite, incerc sa documentez cat mai bine concluzia finala, sa analizez mai multe opinii si interpretari, astfel incat, atunci cand adopt un punct de vedere, acesta sa imi fie propriu, sa cred in el cu adevarat, sa il pot argumenta convingator pentru mine insumi. Incerc sa imi stimulez in permanenta colegii sa isi exprime parerea si tin cont de parerile lor, ii incurajez sa isi sustina cu argumente punctele de vedere, astfel incat chiar daca intentia mea initiala era de a proceda intr-un anume fel, pot fi convinsa cu argumente sa procedez diferit.

Wall-Street: Aveti anumite principii care va ghideaza in conducerea companiei?

Cristina Pasat: Consider ca, in conducere, principiul esential este respectul reciproc si promovez sustinut aceast principiu in relatiile din cadrul companiei mele. Imi respect foarte mult colegii si imi tin intotdeauna cuvantul fata de ei.

Un alt element care cred ca ma defineste este de asemenea exigenta, atat fata de ceilalti cat si fata de mine insumi. Nu incerc sa-mi judec colegii prin comparatie cu mine dar plec de la premisa ca munca defineste intr-o mare masura omul, astfel incat calitatea muncii pe care o facem este o datorie a fiecaruia fata de sine insusi. Munca are o valoare intrinseca, independenta de evaluarea celor din jur, si imi doresc ca si colegii mei sa fie la fel de mandri de munca lor.

Wall-Street: In ce masura este potrivita o femeie pentru o pozitie de conducere?

Cristina Pasat: Stilul natural al femeilor nu le recomanda neaparat pentru pozitii de conducere, facand din ele mai degraba niste foarte buni executanti. De aceea consider ca doar femeile cu o personalitate puternica ajung in pozitii de conducere, nu pentru ca societatea le-ar pune bariere ci deoarece majoritatea nu isi doresc o astfel de pozitie.

O pozitie de conducere presupune pe langa responsabilitate, un volum de munca si un stres suplimentar, o tensiune permanenta, o oarecare duritate fiind obligatorie pentru a face fata acestei pozitii. Datorita faptului ca sunt mai comunicative, femeile ocupa in general pozitii care sa valorifice acest aspect. Femeile mai au insa si alte calitati naturale, cum ar fi o mai buna organizare si capacitate de analiza, atentie la detalii, manualitate mai buna decat barbatii, etc. Exista insa si aspecte care se intalnesc mai rar la femei, cum ar fi mobilitatea, capacitatea de a gestiona conflictele, capacitatea de sinteza, etc.

Nu cred ca se poate stabili o regula asupra potrivirii femeilor in general in functii de conducere, cred ca pentru fiecare situatie exista o femeie care poate fi foarte potrivita la fel de bine cum un barbat poate fi cel mai indicat pentru activitatea respectiva.

Wall-Street: Cate femei angajat numara Professional?

Cristina Pasat: In cadrul firmei pe care o conduc, femeile reprezinta peste 90% din totalul personalului. Asta se datoreaza si faptului ca activitatea noastra se desfasoara in domeniul consultantei in resurse umane, un domeniu majoritar feminin. Avem si cativa colegi care reprezinta exceptia de la regula, dar ponderea va fi detinuta, probabil, in continuare de femei.

Wall-Street: Cum reusiti sa va motivatii angajatii? In cazul acesta mai mult angajatele.

Cristina Pasat: Consider ca cel mai important este respectul. Am incercat sa ii determin pe colegi sa creada in ceea ce fac si sa doreasca sa isi puna amprenta asupra activitatii pe care o desfasuram impreuna. Incerc sa dau exemplu in ceea ce inseamna calitatea muncii si nu cer niciodata unui coleg sa faca ceva ce eu nu as face sau nu am facut cel putin o data. Ma straduiesc in permanenta sa impun respectarea unor principii morale si plec de la premisa ca dincolo de faptul ca suntem colegi si muncim impreuna, suntem oameni.

Munca este un element extrem de important in viata fiecaruia, dar nu este singurul. Dincolo de statutul pe care ti-l confera profesia si functia pe care o ocupi, te definesti ca om prin respectarea unor reguli generale cum ar fi corectitudinea, intelegerea sau generozitatea. Desigur ca pragmatismul nu trebuie sa lipseasca din ecuatie dar nu e obligatoriu sa fie in permanenta pe primul plan.

Wall-Street: Trebuie sa fie managerul un model pentru angajatii sai?

Cristina Pasat: Cred ca mai degraba un conducator trebuie sa ii inspire pe cei pe care ii conduce. Conducerea nu este un demers in intregime calculat, metodic si parametrizabil. Este important sa tii cont de aspiratiile si idealurile oamenilor pe care ii conduci, acele elemente subiective care dau coeziunea unui grup si contribuie la producerea unor rezultate bune impreuna, ca si echipa. O buna capacitate de comunicare dar si rabdarea si dorinta de a-i asculta pe cei din jur vor ajuta un manager sa inspire oamenii, sa le imprime anumite aspiratii profesionale, sa ii determine sa fie mandri de munca pe care o fac.

Wall-Street: Daca ne referim la piata locala de recrutare care vor fi tendintele dominante in 2008?

Cristina Pasat: Anul 2008, asa cum a si inceput, va fi un an al dinamismului al schimbarilor rapide si de continut al reactiilor si mai rapide, dar si al dezvoltarii anumitor tendinte ce au inceput deja sa se manifeste pe piata muncii.

Consider ca evolutia serviciilor de administare, recrutare si selectie de personal se va mentine, ponderea acestora fiind echilibrata. De asemenea, vom asista si la o evolutie mai rapida a serviciului de Executive Search odata si cu marirea interesului companiilor catre acest tip de serviciu.

Un fenomen prezent care se accentueaza este cel al "crizei de forta de munca". Aceasta criza se raporteaza la nivelul agentiei de recrutare la un excedent de oferte de locuri de munca fata de nivelul optim pentru a avea un echilibru pe piata fortei de munca. Rezultate imediate? Schimbarea expectantelor aplicantilor in sensul cresterii acestora, fluctuatia crescuta de personal, dificultatea identificarii intr-un interval scurt a aplicantilor cei mai buni. Cu alte cuvinte, "aplicantul bun" a devenit o valoare volatila si instabila.

Se observa tot mai mult o distantare intre sistemul educational si evolutia economiei. Acest proces are ca rezultat neadecvarea crescuta a pregatirii aplicantilor fata de cerintele organizatiilor angajatoare. Pe de alta parte, disponibilitatea de timp si resurse pe care organizatiile sunt dispuse sa le aloce pentru un nou angajat pana la momentul obtinerii primelor este din ce in ce mai redusa. Corelarea acestor doua tendinte reprezinta un semnal de alarma.

Wall-Street: Cum ati exemplifica aceasta tendinta?

Cristina Pasat: Asteptarile angajatorilor in ceea ce priveste eficienta muncii angajatului au crescut considerabil. Spre exemplu disponibilitatea unui angajator de a explica unui nou angajat dintr-o pozitie administrativa la ce se foloseste un computer este din ce in ce mai scazuta. Se va simti din ce in ce mai mult nevoia unui efort personal de pregatire pentru viata profesionala a viitorilor angajati dar si a unor strategii la nivel macro menite sa intervina in mod pozitiv prin training vocational, orientare profesionala si alte actiuni.

Aceasta tendinta de crestere a sistematizarii se reflecta si asupra duratei de acomodare a noului angajat in cadrul unei organizatii, perioada care se afla in scadere. In raport cu aceste cerinte angajatul va trebui sa produca rezultatele asteptate de anagajator intr-un interval mai scurt de timp si nu va mai beneficia de sprijin pe dezvoltarea unor deprinderi ce incep a fi considerate ca fiind de baza (operarea computerului sau cunoasterea limbii engleze), in special in cazul pozitiilor de nivel midlle management.

Wall-Street: Ati mentionat de asemenea, ca si tendinta, cresterea serviciilor de executive research. Cum explicati acest fenomen?

Cristina Pasat: Aceasta „goana” dupa specialisti a aparut in mod firesc datorita aparitiei unor pozitii noi atat din punctul de vedere al expertizei teoretice cat si a experientei acumulate si isi va continua trendul acendent si in 2008. Un aspect interesant al acestei tendinte este regionalizarea. In acest sens, Professional colaboreaza adesea cu agentii de recrutare, in secial pentru proiecte de Executive Search, cu organizatii partenere din reteaua Cornerstone la care suntem afiliati. In acest tip de proiecte sunt esentiale reteaua de recrutare directa folosita si reputatia avuta in piata.

Wall-Street: Ce planuri de dezvoltare are Professional pentru 2008?

Cristina Pasat: Ca si anul trecut, in 2008, Professional isi va continua strategia de dezvoltare organica. Firma pe care o conduc a crescut de la an la an, atat ca cifra de afaceri si ca numar de angajati, cat si ca volum de activitate si teritoriu acoperit. Acest lucru s-a produs in mod organic, prin sporirea numarului de clienti derulati. Este destul de probabil ca in 2008 vom deschide noi birouri, extinzand si mai mult aria de acoperire a serviciilor noastre.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri