Pentru Shachar Shaine 1 ianuarie va reprezenta finalul unui mandat de 6 ani la sefia United Romanian Breweries Bereprod (URBB), producatorul Tuborg. Recesiunea economica a fost cea mai mare provocare profesionala, managerul de origine israeliana, dar cu o romana aproape perfecta, realizand ca viziunea despre viitor nu poate fi doar optimista.
Venea in Romania in urma cu 11 ani si primul impuls pe care l-a avut a fost sa iasa in oras, sa observe oamenii. Tara, in ansamblul ei, nu era inca dezvoltata, insa avea potential, isi aminteste Shachar Shaine. S-a obisnuit greu cu birocratia si vremea din Romania, mult mai friguroasa decat in Israel.

In prezent, se afla in fata unei decizii la fel de greu de luat in privinta planurilor de viitor. "M-am atasat foarte mult de Romania. Am primit oferte de a fi CEO in alte tari, pe care le-am refuzat", spune Shaine.

Shachar Shaine va preda stafeta la 1 ianuarie lui Hezy Ovadia, cu o experienta de peste 19 ani in industria bunurilor de larg consum.

Wall-Street.ro: Care a fost prima reactie pe care ati avut-o cand ati ajuns prima oara in Romania in 1999?
Shachar Shaine:
Primul impuls pe care l-am avut a fost sa ies in oras, sa observ oamenii care sunt foarte calzi si primitori. Sunt atribute care caracterizeaza „spiritul romanesc” si m-au ajutat sa ma obisnuiesc mai usor cu schimbarea. In mod contrar, nivelul de trai era unul scazut, tara in ansamblul ei nu era inca dezvoltata, dar avea un potential de crestere care s-a dovedit in toti acesti 11 ani care au trecut.

Wall-Street.ro: Cu ce aspecte v-a fost greu sa va obisnuiti la inceput?
Shachar Shaine:
Birocratia; trebuie sa completezi in mod frecvent sute de formulare care, evident, incetinesc procesele unei companii. Un alt aspect cu care mi-a luat multa vreme sa ma acomodez este vremea, care e mult mai friguroasa decat in Israel.

Wall-Street.ro: Ce lucruri va vor lipsi dupa retragerea din URBB?
Shachar Shaine:
Tineri, entuziasti si motivati, oamenii de la Tuborg au fost partenerul meu de nadejde in tot acest timp. De aceea, cel mai important lucru care imi va lipsi este echipa.

Wall-Street.ro: Ce vi s-a parut atipic la mediul de afaceri din Romania in urma cu 11 ani?
Shachar Shaine:
Atipic pentru atunci era inflatia crescuta si fluctuatia cursului valutar care influenta pretul produselor fara sa ofere vreo siguranta. Motiv pentru care predictibilitatea nu putea reprezenta un aspect semnificativ in stabilirea strategiei de business.

Wall-Street.ro: Care erau la vremea respectiva principalele probleme de care se lovea un investitor strain?
Shachar Shaine:
Lipsa de stabilitate a pietei care nu permitea realizarea unor previziuni realiste.

Wall-Street.ro: Cum arata industria de bere in urma cu 11 ani?
Shachar Shaine:
In 1999 erau 55 de berari, acum sunt in jur de 20, iar Tuborg Romania ocupa locul 13 pe piata. E un indicator forte pentru evolutia la nivel de industrie. Piata pe atunci era consolidata cu marci regionale, consumul la sticla returnabila inregistra cel mai mare procent iar sistemul de retail era simplu, existand doar retailul tarditional. Pe piata existau si numeroase marci necalitative.

Wall-Street.ro: Care era cifra de afaceri a URBB la vremea respectiva?
Shachar Shaine:
13 milioane de euro.

Wall-Street.ro: La ce nivel se situa consumul de bere per capita?
Shachar Shaine:
45-50 l per capita.

Wall-Street.ro: Cel mai dificil moment prin care ati trecut in calitate de presedinte al URBB?
Shachar Shaine:
Recesiunea economica, una dintre cele mai mari provocari profesionale.

Wall-Street.ro: Principalele 3 lectii pe care le-ati invatat din experienta romaneasca.
Shachar Shaine:
Puterea echipei in crearea unei companii de anvergura URBB, implicarea in societate trebuie sa insoteasca filosofia de business a oricarei companii, oamenii sunt cea mai importanta resursa a unei organizatii.

Wall-Street.ro: Ce greseli faceati inainte de criza, mai demult, fara de care poate altfel ar fi fost acesti 2 ani?
Shachar Shaine:
In perioada dinaintea crizei, vorbeam de o crestere a pietei de bere cu doua cifre anual, in care principalul obiectiv era cresterea capacitatii de productie pentru a putea face fata cererii. Au fost facute puternice investitii in capacitatea de productie, fara a lua insa in calcul ca pot exista si alte optiuni, precum analiza tarilor dimprejur si posibilitatea de a produce intr-o alta tara. Mai mult, am realizat ca viziunea despre viitor nu poate fi doar optimista si ca e important sa ai un plan bine pregatit.

Wall-Street.ro: Cel mai dureros adevar pe care l-ati aflat: despre Romania, despre mediul de business, despre relatia cu angajatii?
Shachar Shaine:
Cel mai dureros adevar a fost sa descopar ca din punct de vedere legislativ exista situatii in care apar initiative legislative fara sens economic, aparute fara o consultare in prealabil a mediului de afaceri. In Romania se fac prea usor ordonante de urgenta ceea ce duce la lipsa de predictibilitate in mediul de afaceri.

Relatia cu angajatii este o reala provocare deoarece ei nu inteleg mereu ca angajatorul le vrea binele, dar ca in acelasi timp trebuie sa se gandeasca si la binele organizatiei. O companie trebuie sa vina cu solutii pentru toti stakeholderii sai, fapt ce o pune intr-o pozitie usor “ingrata”.

Wall-Street.ro: Se spune ca limitele ti le cunosti insa doar atunci cand iti sunt testate: Ce limite si-a descoperit Shachar Shaine in acesti doi ani? Cum?
Shachar Shaine:
Cand te afli intr-o pozitie de top management, lucrurile pe care le ai de facut se diminueaza. Componenta de leadership si de comunicare te ajuta sa faci lucrurile sa se intample. Desigur, cu asumarea riscului ca de cele mai multe ori, am pierdut mai mult timp spunand oamenilor ce sa faca decat daca le-as fi facut singur.

Wall-Street.ro: Dati-mi exemplu de o schimbare de strategie pe care ati initiat-o, care implementata a avut rezultate.
Shachar Shaine:
Una dintre ele a fost strategia de eficientizare a proceselor de efectuare a cheltuielilor care se impart, in perioada de criza, in "must have", cele absolute necesare, si "nice to have", cele pe care le faci atunci cand situatia iti permite.

Un alt exemplu relevant este orientarea companiei spre alte segmente de consum din ultimii trei ani, prin intrarea pe piata bauturilor racoritoare si a apelor minerale. Aceasta strategie a avut ca efect stabilizarea business-ului.

Wall-Street.ro: Ce planuri aveti in continuare?
Shachar Shaine:
Imi este greu sa iau o decizie in acest moment pentru ca m-am atasat foarte mult de Romania. Am primit oferte de a fi CEO in alte tari, pe care le-am refuzat. In consecinta, sunt in procesul de a lua o hotarare in ceea ce privesc planurile de viitor.

Wall-Street.ro: Ce evolutie preconizati pentru industria locala de bere in 2011?
Shachar Shaine:
O stabilizare in materie de scadere a consumului de bere per capita.

Wall-Street.ro: Care a fost cel mai bun an pentru piata de profil inainte de debutul crizei financiare si in cat timp estimati ca ne vom intoarce la nivelul respectiv?
Shachar Shaine:
2008 a fost cel mai bun an pentru piata berii. Estimez ca in 2011 vom asista la o recuperare usoara a pietei, iar in ceea ce priveste revenirea pietei la acest nivel estimez o perioada de cinci ani.

Wall-Street.ro: Care sunt solutiile pe care le propuneti pentru relansarea consumului in sectorul in care activati?
Shachar Shaine:
Ca si solutii as enumera: revenirea TVA-ului la 19%, incurajarea consumului prin usurarea conditiilor de creditare si simplificarea Codului Muncii cu scopul de a impulsiona investitorii straini. Mai mult decat atat, investitia in export si concentrarea eforturilor tuturor jucatorilor de pe piata berii din Romania cu scopul de a intelege consumatorul mai bine ca oricand pot fi solutii viabile in contextul socio-economic actual.

URBB a raportat pentru 2009 afaceri in stagnare la nivelul anului 2008, respectiv aproximativ 93 mil. euro. Portofoliul companiei cuprinde marcile internationale de bere - Tuborg, Tuborg Strong, Tuborg Christmas Brew, Carlsberg, Skol, Guinness, Holsten si Kilkenny si bauturile racoritoare - Orangina si Granini, respectiv apa minerala Bilbor. Compania are peste 800 de angajati.

Industria berii din Romania a scazut cu aproximativ 11% in primul semestru al acestui an, fata de perioada similara din 2009, intregul sector inregistrand in prezent un volum de 8 milioane hl, arata datele Asociatiei “Berarii Romaniei”.

Principalii competitori ai URBB sunt Ursus Breweries, Bergenbier SA, Heineken Romania si Romaqua Group.

Cititi cateva din cele mai importante declaratii ale lui Shachar Shaine

Producatorul Tuborg intra oficial in hora apelor minerale cu brandul Bilbor

Romania e cu 15 ani in urma Ungariei in privinta infrastructurii

Nu vom vedea crestere in piata berii nici in primele sase luni din 2010

Criza-O alta perioada in care fiecare trebuie sa vada cum poate supravietui
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri