Din datele wall-street.ro, băncile care au comunicat până în acest moment măsuri referitoare la amânarea ratelor sunt Banca Transilvania, CEC Bank, Raiffeisen Bank, BCR, BRD, Garanti Bank, ING Bank și Banca Românească. Vă redăm mai jos felul în care a abordat fiecare bancă situația:

Banca Transilvania

Clienţii care au dificultăţi temporare la plata ratelor - fie de natură medicală, carantină, izolare, fie din cauza situaţiei economico-financiare conjuncturale - sunt îndrumaţi să contacteze banca pentru identificarea soluţiei potrivite. Facilităţile se aplică la solicitarea clienţilor afectaţi de actualul context, prin apelarea echipei Customer Care, disponibilă 24h/24 la numărul de telefon 0264 308 080.

Din punct de vedere operaţional, implementarea soluţiilor de amânare prevăd prelungirea perioadei de creditare, fără niciun fel de costuri suplimentare, cu numărul de luni aferent. Excepţie este creditul Prima Casă, unde amânarea înseamnă redistribuirea ratelor lunare amânate pe perioada rămasă de creditare, în contextul actual al legislaţiei. Banca a pregătit fluxuri de lucru care să elimine deplasarea clienţilor la bancă.

Încă de săptămâna trecută, Banca Transilvania a anunţat o serie de măsuri. Pentru cei peste 500.000 de posesori de carduri de credit s-a prelungit perioada de graţie până în 25 mai. Clienţii nu au nicio obligaţie de plată în martie şi aprilie a.c., prima fiind în luna mai a.c.

BT a început, de asemenea, preluarea solicitărilor de amânare la plata ratelor pentru clienţii credite imobiliare care au dificultăţi financiare cauzate de actualul context.

Află de AICI și ce IFN-uri au anunțat măsuri asemănătoare.

Raiffeisen Bank anunță că se poate apela la opțiunea ”vacanță trei rate” pe care creditele standard acordate de către bancă o are stipulată în contract.

,,În acest moment facem ceea ce e de făcut în această situație. Deocamdată nu avem situații deosebite nici pe partea de depozite, nici pe cea de credite. Nu intenționăm să schimbăm programul de lucru actual din rețeaua de unități sau sediile noastre (s-a schimbat programul în 11 agenții, deoarece sunt în centre comerciale aglomerate, dar nu noi am decis asta, ci mall-urile), întrucât simțim importanța serviciilor oferite clienților noștri. Monitorizăm în continuare cu atenție evoluția situației și vom lua măsurile potrivite, în funcție de context. Dacă există situații de carantină, autoizolare sau alte situații speciale și consideră clientul că va avea probleme cu plata la timp a ratelor la credite, poate suna la 0800800555 (de luni până vineri între 9.00-20.00). În plus, creditele standard acordate de Raiffeisen Bank au, prin contract, opțiunea „vacanță trei rate”, de care clienții pot beneficia în această situație - asta înseamnă că pot opta să amâne rata la credit o lună, două sau trei”, precizează Raiffeisen Bank România pentru wall-street.ro.

Află de AICI care sunt măsurile anunțate de Guvern.

Banca Românească

Clienții persoane fizice de la Banca Românească pot beneficia de suspendarea temporară, de până la 2 luni, a plății ratelor datorate. Astfel, pentru credite ipotecare, consum cu ipotecă sau nevoi personale, pe baza solicitărilor clienților făcute prin call center la numărul de telefon 021 304 81 00 sau pe site-ul băncii AICI, plata ratelor poate fi amânată pentru una sau două luni. Acest lucru înseamnă că ratele nu vor deveni scadente în perioada solicitată.

Pentru clienții care dețin unul dintre produsele “Card de credit MasterCard Standard” sau “Card de credit MasterCard Gold”, Banca Românească extinde automat, până pe 15 mai 2020, perioada de grație.

BRD

Pentru clienții persoane fizice ale căror venituri sunt afectate temporar de efectele pandemiei de Covid-19, banca are pregătite proceduri de amânare la plată pentru 1-3 rate, în concordanță cu nevoile lor. De asemenea, a fost creată o adresă de mail dedicată clienților care au nevoie să beneficieze de astfel de măsuri. Aceștia sunt rugați să scrie la: impreuna@brd.ro sau să contacteze banca online, în secțiunea special creată AICI.

Și pentru micro-companiile (companii cu cifra de afaceri sub 1 milion de euro) și clienții Persoane Fizice Autorizate care sunt afectați temporar de efectele pandemiei de Covid-19, BRD a pregătit măsuri de sprijin care susțin continuarea fără întreruperi a activității, aplicate la cerere, în funcție de situația individuală a acestora:

  • Prelungirea cu 3 luni a facilităților de credit pe termen scurt care expiră în următoarele 3 luni,
  • Amânarea ratelor împrumuturilor pe termen mediu și lung, pentru o perioadă de până la 3 luni,
  • Clienții micro-companii și Persoane Fizice Autorizate sunt rugați să îi contacteze în acest scop, prin e-mail sau telefon, pe responsabilii lor de clientelă.

De asemenea, pentru a evita drumurile în agenții si pentru a gestiona mai bine bugetul în această perioadă dificilă, BRD oferă noi facilități posesorilor de carduri de credit:

  • Amână cu 30 de zile termenul de plată pentru extrasele emise în perioada 24 martie – 23 aprilie 2020. Amânarea se face atât pentru plata ratei, în cazul cardurilor de credit care au această opțiune, cât și pentru suma minimă obligatorie. Clienții pot rambursa suma în acest interval de 30 de zile dacă își doresc și dacă situația financiară le permite sau pot aștepta extrasul următor când se va actualiza obligația de plată a acelei luni.
  • Extinde cu 30 de zile perioada de grație pentru plata noilor cumpărături. Astfel, toate achizițiile făcute cu plata integrală, fără rate, după data de 24 martie vor beneficia de dobânda zero în perioada de grație extinsă.
  • Pentru cardurile de credit cu plata în rate, extinde numărul ratelor fără dobândă de la 6 la 18. Extinderea se aplică pentru toate cumpărăturile făcute la comercianții (magazine fizice sau online) de oriunde din lume, din 24 martie până pe 31 mai 2020. Clienții pot alege opțiunea de rate extinse chiar în momentul plății sau, ulterior, printr-un simplu SMS. Astfel își pot planifica mai eficient bugetul și eșalona cheltuielile pe o perioadă mai lungă.

Află de AICI ce spune Banca Națională a României despre situația creată de răspândirea COVID-19.

ING Bank

Pentru clienții persoane fizice cu credite de nevoi personale și imobiliare care sunt afectați în mod tranzitoriu de pandemia de COVID-19 și care solicită în mod direct măsuri de sprijin, ING Bank susține că poate aplica amânarea plății ratelor până la 2 luni, dar durata creditului va fi extinsă în concordanță, pentru a păstra același nivel pentru ratele lunare.

Clienții care au nevoie să apeleze la această opțiune sunt rugați să trimită un email la adresa: contact@ing.ro.

"Pentru clienții persoane fizice care resimt un impact direct și de durată prin circumstanțe ca pierderea locului de muncă sau probleme grave de sănătate, vom proceda ca întotdeauna în astfel de situații, cu grijă și responsabilitate, încercând să găsim pentru fiecare caz în parte soluția potrivită reeșalonării creditului", se mai arată în comunicatul ING Bank.

În cazul IMM-urilor și microîntreprinderilor, ING Bank anunță că va înlesni aprobarea reînnoirii pe 3 luni a facilităților de finanțare a capitalului circulant, fără a fi nevoie ca ei să se prezinte la bancă. Măsura se aplică clienților cu scadență la facilitățile de credit în următoarele 3 luni și care nu se află deja într-un proces de remediere sau de restructurare a creditelor existente.

"În cazul unei afectări semnificative a businessului în contextul pandemiei COVID-19, în care măsura de mai sus nu este suficient de acoperitoare, rugăm clienții aflați într-o astfel de situație să ne contacteze, pentru a identifica cele mai potrivite soluții", se arată în comunicatul ING.

De asemenea, referitor la informarea trimisă către IMM-uri în data de 11.03.2020, privind modificarea comisioanelor percepute comercianților pentru încasările la POS de la 1 aprilie 2020, banca olandeză a amânat și în acest caz cu 3 luni implementarea acestei măsuri, dat fiind contextul COVID-19.

Află de AICI ce măsuri a luat ANAF.

Credit Europe Bank

În cazul clienților persoane fizice care dețin credite ipotecare și sunt afectați direct de epidemia de COVID-19 cu privire la plata ratelor, Credit Europe Bank oferă soluții de la caz la caz, în baza cererilor, iar clienții sunt informați de bancă de pașii și documentația necesară pentru fiecare solicitare primită.

Credit Europe Bank recomandă totodată clienților utilizarea canalelor online alternative (cum ar fi Internet Banking) pentru a evita deplasarea la unitățile CEB unde este permisul accesul a maximum 3 clienți în același timp în contextul dat și apelarea serviciului de call center CEBLine la 0801.000.000 (număr apelabil din reţeaua Telekom România) sau 0750.000.000 (număr apelabil din orice reţea de telefonie fixă sau mobilă, inclusiv internaţional), disponibil non-stop.

BCR

Măsurile anunțate de BCR sunt:

  • perioadă de grație de trei luni la plata ratelor de credit,
  • reducerea ratei la credit pe o perioadă limitată de timp,
  • extinderea perioadei de derulare a creditului, pentru a diminua suma lunară de plată.

”În cazul întreprinderilor mici și mijlocii, în linie cu autoritățile de reglementare, vom prelungi facilitățile de creditare pentru capital de lucru care au scadență până la sfârșitul lunii iunie, astfel încât să le ajutăm să își desfășoare activitatea normal în această perioadă dificilă”, precizează reprezentanții băncii.

Garanti BBVA

Pentru persoanele fizice, cu credite ipotecare sau de nevoi personale, daca sunt în carantină, auto-izolare sau afectați temporar de COVID-19, pot contacta banca prin e-mail la contact@garantibbva.ro. În baza cererilor, banca le poate amâna plata ratelor cu până la 3 luni.

Pentru persoanele juridice, daca sunt în carantina, auto-izolare sau întampină alte probleme ce le împiedică să achite la timp creditele, acestea sunt rugate să contacteze agenția de care aparțin prin telefon sau e-mail pentru a găsi împreună o soluție favorabilă.

Află de AICI ce spune mediul de afaceri despre măsurile anunțate de Guvern.

CEC Bank

CEC a anunțat amânarea pentru 30 de zile a plății ratelor la creditele acordate persoanelor fizice. Măsura se aplică automat tuturor clienților care nu dispun în conturile deschise la Bancă, la data scadenței, de sumele aferente plății ratelor la credite și limite de credit prin carduri, fără a fi necesare demersuri suplimentare și este valabilă pentru toate creditele: pentru locuințe, pentru consum sau pentru limite de credit prin carduri.

În același timp, Banca sfătuiește clienții care au acces la soluții de plăți la distanță (internet banking sau/și mobile banking), să își ramburseze ratele chiar și în această perioadă, având în vedere că la următoarea scadență vor avea o presiune mai mare asupra bugetului, având de rambursat și rata amânată, dar și rata scadentă din luna respectivă.

Astfel, clienții persoane fizice vor putea să-și plătească ratele oricând, în termen de maximum 30 de zile de la scadență. Pentru perioada de amânare de 30 de zile, nu se vor aplica penalități, iar clienții nu vor fi raportați la Biroul de Credit. Durata contractului va rămâne neschimbată, deci nu va fi necesară semnarea unor acte adiționale.

Sursa foto: SFIO CRACHO / Shutterstock.com