Ca piata imobiliara romaneasca a cunoscut in ultimii ani o evolutie foarte dinamica este un fapt binecunoscut si aprobat atat de specialisti, cat si de marii jucatori. Referindu-ne la profitabilitatea investitiilor imobiliare pe o piata in plin proces de maturizare, Romania sta foarte bine la acest capitol.

Estimand profitul pentru urmatorii 10 ani din industria real estate, firma de consultanta PriceWaterHouseCoopers situeaza Romania in fruntea topului celor mai profitabile 20 de state europene. In acest peisaj, era inevitabila o explozie a agentiilor imobiliare, care trec usor de 5.000 de unitati, si implicit o crestere a numarului de agenti imobiliari.

Standardele nu sunt intotdeauna prioritatea

"O agentie care respecta anumite standarde de calitate va putea fi intotdeauna un consilier indispensabil in procesul de achizitionare al unui imobil", ne-a declarat presedintele Asociatiei Romane a Agentiilor Imobiliare (A.R.A.I.), Ruxandra Cleciu.

Cu toate ca agentia ar trebui sa fie un garant al indepartarii "viciilor ascunse de natura legala ale proprietatii" pentru cumparator, nu intotdeauna se intampla asa. Faptul ca "exista inca agentii care nu respecta anumite standarde de calitate, de conduita, de etica profesionala" duce la reticenta romanului fata de implicarea agentului imobiliar in tranzactiile pe care le intreprinde, a adaugat presedintele A.R.A.I.

Daca plecam urechea la zvonurile de pe piata imobiliara locala, abia iesita din fasa, romanul se teme de o asa-zisa practica a agentiilor de a jongla cu preturile dupa bunul plac.

Ruxandra Cleciu ne asigura ca totul se reduce la "un anume standard de profesionalism in ceea ce priveste serviciile oferite", iar "daca o agentie este dedicata unor reguli care sa o recomande drept un partener de incredere, atunci nu se va ajunge la o manipulare a preturilor".

Agent versus consultant

Lipsa de contact dintre agent si client, cat si capacitatea redusa de a intelege natura cererii si ofertei lansate de cel din urma sunt principalele neajunsuri ale unui agent imobiliar, ne-a declarat Artur Silvestri, consultant international si profesor de gestiune imobiliara - Bruxelles.

Faptul ca "agentul nu intelege problema in esenta" este urmarea lipsei "capacitatii profesionale propriu-zise, care este innascuta, nu dobandita in mod obligatoriu prin invatamant", a adaugat Silvestri.

"Pentru a depasi statutul de agent si pentru a reusi sa fie un adevarat consultant imobiliar, agentul de vanzari din cadrul unei agentii imobiliare trebuie sa nu se rezume la o simpla intermediere intre cumparator si vanzator", a subliniat presedintele A.R.A.I. Din cei peste 20.000 de agenti imobiliari prezenti pe piata imobiliara locala, "cateva sute dintre ei sunt foarte buni".

Faptul ca detin "cunostinte juridice, de marketing, de promotii de piata, sunt initiati in tehnica negocierii, tehnica vanzarilor, au cunostinte de arhitectura, de constructii, in speta, aspecte care tin de urbanism" face dintr-un agent imobiliar bun, ale carui capacitati profesionale sunt innascute, unul de talie inalta, considera Artur Silvestri.

Responsabil doar de serviciile platite

Faptul ca agentul imobiliar roman are un rol dual reprezinta un avantaj daca tinem cont "ca are intotdeauna o viziune de ansamblu asupra tranzactiei, putand oferi o opinie obiectiva asupra modalitatii de derulare a acesteia", este de parere Ruxandra Cleciu.

Un agent imobiliar trebuie sa poata oferi clientului informatii "corecte si verificate" despre oferta pietei, sa informeze proprietarii despre solicitarile cumparatorilor, "sa asiste si sa reprezinte cumparatorul in cadrul negocierilor necesare incheierii tranzactiei".

In ceea ce priveste responsabilitatile, Artur Silvestri ne-a declarat ca "in aceasta materie nu pot exista responsabilitati manifestate decat atunci cand exista servicii platite. In principiu, nu este responsabil in transferuri de proprietate, gestionarea si administrarea documentelor sau spalare de bani".

"Consiliere in privinta demersurilor legale necesare pentru buna incheiere a tranzactiei", dar si oferirea consultantei in ceea ce priveste piata, sunt responsabilitati ce il insarcineaza pe agent.

Un agent bun este dator "sa ofere informatii de calitate asupra pietei imobiliare, sa poata sprijini printr-o opinie avizata clientul pentru ca acesta sa ia decizia corecta in ceea ce priveste tranzactia pe care urmeaza sa o intreprinda", a conchis presedintele A.R.A.I.

1.000 de familii deservite de agentul britanic

In Marea Britanie, rolul agentului imobiliar este foarte important in primul rand pentru speculatorii pietei.

Un agent imobiliar deserveste aproximativ 1.000 de familii, aproape toate tranzactiile imobiliare din Insula desfasurandu-se prin intermediul agentiilor imobiliare. In Germania, un agent imobiliar, din cei 15.000 existenti, reprezinta in medie 2.300 de familii. Pietele imobiliare ale acestor tari functioneaza pe principiul exclusivitatii.

Daca agentii englez si german au un rol important in tranzactiile imobiliare, nu se poate spune acelasi lucru si despre cel italian. In Italia, rolul agentului imobiliar este de mediator si deserveste aproximativ 4.000 de familii. Atributiile acestuia se limiteaza la aranjarea intalnirii mai multor persoane in vederea incheierii unui contract. Agentul francez nu are un rol foarte bine definit. El reprezinta aproximativ 3.500 de familii si poate fi atat mediator, cat si reprezentant exclusiv al uneia dintre parti.

Comisioane europene

Agentul francez este cel mai norocos in ceea ce priveste remuneratia obtinuta in urma unei tranzactii imobiliare. Cele mai mari comisioane obtinute in Europa sunt cuprinse intre 8% si 10% din pretul tranzactiei.
Comisioanele practicate in Italia sunt de 5%-7%, mai mari decat cele practicate in Marea Britanie, unde un agent imobiliar primeste maximum 3% din valoarea tranzactiei.

In Romania, cei peste 20.000 de agenti, care au statut de reprezentant dual, primesc comisioane cuprinse intre 5 si 6%, atat de la proprietar, cat si de la cumparator.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Imobiliare și construcții »


Setari Cookie-uri