Lidl România se așteaptă la afaceri cu peste 20% mai mari în anul financiar care s-a încheiat în luna februarie 2019, după deschiderea a 24 de magazine, ajungând la un total de 261. Compania se așteaptă să mențină ritmul de creștere și anul acesta, când vrea să deschidă peste 20 de noi unități, a declarat Frank Wagner, CEO al Lidl, într-un interviu pentru wall-street.ro.

Wall-street.ro (WS.): Ce cifră de afaceri ați avut în 2019?

Frank Wagner (F.W.): Anul financiar 2019 se încheie pentru noi pe 29 februarie. Anul a fost extraordinar, am reușit să creștem de patru ori mai puternic decât media de piață, care, în prezent, este de este 5,5% - 6%. Asta înseamnă că suntem undeva peste 24%. Anul trecut am deschis 24 de magazine, mai mult decât ne-am propus. Inițial am vrut să deschidem minimum 15 magazine, dar am depășit cu nouă magazine. De asemenea, deschiderile au depins și de autorizațiile de construcție.

WS.: Câte magazine intenționați să deschideți anul acesta și ce cifră de afaceri estimați?

F.W.: Din punctul de vedere al cifrei de afacere, vrem să continuăm trendul din ultimii cinci-șase ani, când am depășit media de creștere a pieței. În general, suntem optimiști și pentru anul viitor în ceea ce privește creșterea cifrei de afaceri. Pe partea de magazin, vrem să trecem de 15-20 de magazine noi, dar depinde dacă primim toate autorizațiile din timp. Dacă avem noroc cu vremea, vrem să deschidem peste 20 de magazine. Anul trecut am intrat în multe orașe noi, precum Jimbolia sau Negrești Oaș. Anul viitor (2019-2020 – n.r.) o să fim în Urlați, spre exemplu. Noi, în general, ne uităm la orașele cu peste 15.000 de locuitori.

WS.: Ați anunțat că vreți să angajați 1.000 de oameni, anul acesta. În contextul crizei de forță de muncă, veți aduce personal din străinătate?

F.W.: Nu există o strategie să aducem oameni din străinătate pentru Lidl România. Angajații străini care sunt în magazinele noastre sunt deja în România, iar noi doar i-am recrutat, nu i-am angajat printr-o agenție de forță de muncă. Nu există o politică a companiei prin care noi „să importăm” în vreun fel sau altul forță de muncă. Noi vrem să recrutăm intern, cum am făcut și până acum.

WS.: Cum funcționează Lidl Tour?

F.W.: Am crescut de la o persoană care se ocupa de proiect, în urmă cu cinci ani, când am început, la o echipă de trei-patru oameni. Aproape 12.000 de turiști au călătorit cu Lidl Tour în 2018-2019. Eu sunt sigur că o să creștem cu aproape 50% comparativ cu anul trecut. Vindem foarte bine pachetele de circuit. Strategia este să aducem mai multe pachete, mai multe oferte și să îmbunătățim, practic, toată oferta. Vom veni cu destinații neobișnuite, foarte interesante.

WS.: Care au fost cele mai vândute categorii de produse în anul financiar care se încheie în februarie 2019?

F.W.: Există un trend în general, pe partea de fructe și legume proaspete. Dacă facem o comparație între piața din România și piețele vestice, viitorul este reprezentat de alimentele proaspete. Remarcăm trendul în direcția bio, care o să fie la fel de puternic sau mai puternic. De asemenea, este și tendința clienților de a analiza reputația unei companii și a remarca dacă investește în sustenabilitate.

WS.: Veți extinde segmentul bio în magazin?

F.W.: În urmp cu șase ani am adus produsele bio în magazine și în fiecare an am crescut acest segment, dar a fost destul de greu să explicăm ce înseamnă produsele bio, pentru că au fost confundate cu produsele din piață. Oamenii au învățat ce înseamnă bio, iar noi extindem acest sortiment în toate magazinele și vom crește și numărul de articole.

WS.: Ce procent din totalul de sortimente este reprezentat de mărcile proprii?

F.W.: Cam 80% și asta rămâne cel mai puternic atuu al nostru, în relația calitate-preț și nu avem de gând să schimbăm acest aspect, pentru că oamenii au înțeles beneficiul de marcă proprie. În plus, o parte dintre mărcile proprii au intrat atât de mult în mentalul colectiv al consumatorilor noștri și sunt percepute ca branduri, precum Pilos. Cele mai populare mărci proprii ale noastre sunt Lupilu, marca pentru copii, lactatele de la Pilos, nucile de la Alesto și înghețata de la Gelatelli.

WS.: Cu câți producători locali colaborați în prezent?

F.W.: În prezent avem 400 de furnizori români de produse, în creștere față de anul financiar 2018. Vrem să creștem și numărul de produse din România. Noi venim cu partea de know-how către producători, le prezentăm ce avem nevoie pentru certificări și facem împreună un audit, ca să vedem care sunt punctele critice ale furnizorilor și să vedem care sunt planurile de business pe termen lung.

WS.: Pe partea de digitalizare, vreți să introduceți case self-scan în magazine?

F.W.: În momentul de față există discuții pentru a vedea în ce fel putem să introducem și noi un serviciu adăugat. Trebuie, însă, să stabilim dacă este un serviciu pentru client sau o pedeapsă. După ce am remarcat la competitori, nu pot să spun cu siguranță dacă este o pedeapsă sau este un beneficiu. Anul acesta vom testa în peste cinci magazine casele de marcat self-scan, dar trebuie să vedem dacă îi ajută pe clienții noștri sau îi încurcă mai mult pentru a lua decizia implementării. De asemenea, ați observat că angajații de la casă sunt destul de rapizi așa că trebuie să analizăm dacă este o ideea bună să reducem numărul caselor de marcat tradiționale și înlocuirea acestora cu cele self-scan.

WS.: Veți deschide un magazin online anul acesta?

F.W.: Nu avem în plan să deschidem un magazin online. În momentul de față avem 261 de magazine și vedem foarte multe oportunități pe partea de offline pentru noi, pentru că nu suntem în toate orașele din România. Dacă există oportunitate, analizăm partea de online, dar în acest moment nu există un magazin online pe piețele din Vest care funcționează. Livrarea este foarte scumpă comparativ cu prețul unui produs. În general, cea mai mare provocare este calitatea produselor. În plus, dacă lucrăm cu o companie care asigură un serviciu de livrări, nu mai avem sub control calitatea produselor și există riscul de stricare al fructelor și legumelor.

WS.: Veți investi anul acesta în designul magazinelor?

F.W.: Noi investim în numărul de magazine noi și ne uităm la magazinele existente, în primul rând, la structură. Pentru anul viitor vizăm șase magazine, unde fie vom muta afacerea într-un alt spațiu, de ultimă generație în ceea ce privește eficiența energetică. Anul viitor, două sau trei din șase magazine o să fie demolate și reconstruite de la zero în același loc, pentru a le aduce la un standard foarte înalt pe partea de folosire a resurselor și eficiență energetică. În plus, vrem să investim și în magazinele existente, înlocuind frigiderele și extinzând zona rece.

WS.: V-ați gândit la înființarea unui nou concept de magazin?

F.W.: Suntem flexibili. Strategia noastră este să avem magazine standard, dar putem merge și în magazine în chirie, în mall sau în alte suprafețe mai mici, unde trebuie să ne adaptăm la o suprafață mică. Nu vrem să avem un concept precum Lidl Shop&Go sau un hipermarket Lidl. Acesta nu este o direcție bună pentru noi, pentru că noi ne focusăm pe ce știm foarte bine, să avem cele mai bune produse la cel mai bun preț, iar clienții să cumpere cel mai repede și cel mai ușor.

WS.: Ce părere aveți despre deschiderea unui restaurant într-un magazin?

F.W.: Nu avem de gând să deschidem un restaurant, pentru că suprafața din magazin este necesară clienților, pentru cumpărături, iar aceasta este deja extrem de optimizată. Astfel, nu putem micșora magazinul, pentru că fluxul de clienți este foarte mare. Nici în viitoarele magazine pe care le vom construi nu vrem să deschidem un restaurant.

WS.: Cum s-a schimbat compoartamentul consumatorului Lidl în ultimii ani?

F.W.: Clienții au înțeles mai bine partea de marcă proprie și beneficiile mărcii proprii. Dacă în urmă cu cinci sau șase ani nu au fost siguri pe partea de calitate și care este filozofia de discount a firmei noastre, acum au înțeles asta foarte bine. De asemenea, vânzările articolelor din frigider au crescut și se remarcă un trend: să ajungem mai aproape de piețe vestice, asta înseamnă focus pe partea de articol proaspăt și segment bio. Aceste zone s-au dezvoltat în ultimii ani și sunt sigur că viitorul o să fie la fel, cu focus pe articol fresh, chiar segmentul de pește. În plus, crește constant segmentul de produse ready to eat. Mai mult, observăm un trend și pe partea produselor vegane.

Sursa foto: Lidl România

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Anca Olteanu
Sunt redactor coordonator al publicației Retail.ro, parte din InternetCorp. Înainte am lucrat la site-urile Ziare.com și Wall-street.ro și la agenția de presă Mediafax, unde am fost reporter al departamentului Economic. Am absolvit Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării a Universității din București.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri