Ramona Manea era in al doilea an de studiu al Facultatii de Arte, sectia de Moda, cand s-a angajat intr-un bar si si-a dat seama ca are nevoie de o borseta. Si-a croit singura un model si a fost suficient ca sa ii convinga pe ceilalti colegi. A inceput sa produca si pentru acestia, mai intai ca un hobby, iar ulterior, dupa ce a lucrat in atelierele Moja Concept Store si Portobello, s-a gandit sa-si transforme pasiunea intr-un business de borsete handmade.

Si-a dat seama ca intra pe o nisa neexploatata pana atunci asa ca a investit in materiale cat mai interesante, cu culori stridente si inscriptii autentice. Daca la inceput cumpara pattern-uri de pe internet, in timp a ajuns sa colaboreze cu diversi artisti, ale caror desene sunt printate intr-un atelier din Bucuresti. Materialele sunt importate din China.

Ramona Manea BumbagR

“Eu nu am pornit-o ca o afacere, a fost mai mult ca o necesitate, un hobby, in care am ajuns ulterior sa investesc”, spune Ramona. La inceput, nu a fost nevoita sa investeasca foarte mult, fiindca detinea o masina de cusut, iar costurile se rezumau doar la materiale si imprimarea desenelor. In prezent, investitia pentru o noua colectie de borsete se ridica la 3.000 de lei, suma care include procurarea materialelor, accesorii si imprimarea.

De obicei, BumbagR are doua colectii, de vara si iarna, dar de cativa ani, antreprenoarea lanseaza si o mini-colectie de toamna, care cuprinde borsete uni, preferate de segmentul masculin. Fiecare colectie are in jur de sapte modele a cate zece bucati fiecare si nu de multe ori stocul se epuizeaza inainte de termen. Atunci, continua sa printeze in functie de comenzile primite. Daca totusi ramane cu borsete pe stoc, acestea se vand in perioada reducerilor, in ianuarie.

In 30 de minute croieste si confectioneaza o borseta.

BumbagR a avut de la inceput vanzari mari, “pentru ca eram cam singurul om care facea asta, iar apoi brandul a devenit mai cunoscut si evident vanzarile au fost din ce in ce mai bune”, povesteste Ramona. In momentul de fata, nu este zi in care cel putin o borseta BumbagR sa nu se vanda, iar tanara antreprenoare estimeaza ca are vanzarile lunare de aproximativ 4.000 de lei.

Un festival si o borseta merg mana in mana

Luna iulie a fost una de foc pentru BumbagR: datorita regulii stabilite la Untold si apoi la alte festivaluri de muzica, participantilor nu li s-a mai dat voie cu ghiozdane sau genti mari. “Nu neaparat mi-au crescut vanzarile, dar brandul a devenit si mai popular", spune Ramona, care a produs pentru festivalul Untold 150 de borsete, iar pentru Electric Castle 60.

Citeste si:

Borsete BumbagR

In schimb, vanzarile cele mai mari au loc in preajma sarbatorilor de iarna, atunci cand Ramona participa la diverse targuri de Craciun, precum Marchee du Noel, Made in Ro, NOD.

Pentru ca publicul-tinta al BumbagR este format, in mare parte, din adolescenti, Ramona s-a temut ca pretul borsetelor va fi ridicat. Daca initial a pornit cu un pret 50 de lei, treptat a urcat la 80 si apoi la 100 de lei: “Am inceput sa investesc mai mult, am inceput sa fac si alte accesorii si genti si a trebuit sa ma diferentiez de concurenta care a inceput in ultimii ani sa apara”, spune Ramona.

Un lucru cu care s-a evidentiat a fost colaborarea cu tineri artisti din Romania, studenti ai Facultatii de Arte: “Sunt foarte mandra ca am facut asta pentru ca nu s-a gandit nimeni sa o faca si fix asta era ideea: sa promovezi copii talentati, cu viziune artistica. Le-am propus sa-mi dea desenele lor contra-cost, iar eu le-am imprimat pe materialele din care realizez borsetele. La inceput, multi dintre ei au fost reticenti, dar ulterior au fost bucurosi sa o faca. E super fain sa mergi pe strada si sa vezi ca cineva iti poarta desenul”, spune Ramona.

Daca la inceput vindea borsete prin recomandarile cunoscutilor si prin intermediul Facebook, in urma cu trei ani a lansat magazinul online BumbagR. Obiectivul Ramonei pentru urmatorii ani este sa-si extinda gama de accesorii, la care deja a inceput sa lucreze si sa produca genti, rucsacuri si chiar haine. Totodata, isi doreste sa deschida un magazin fizic, iar pentru acest lucru ia in considerare posibilitatea de a angaja o croitoreasa si de a obtine finantare din fonduri europene.