Luna trecuta pe vremea asta, wall-street.ro statea de vorba cu trei dintre, pe atunci, membrii formatiei Roadkill Soda: Mihnea Ferezan (chitara, liderul trupei), Mircea Petrescu (voce) si Mihai Nicolau (tobe). Exact acum o saptamana, pe pagina de Facebook a formatiei era publicat un anunt: ”A venit timpul sa anuntam cateva schimbari in line-up-ul RoadkillSoda. Din cauza unor aspiratii si alegeri personale, Mircea ”Hotshot Eagle” si Mihai ”Baby Jesus” nu vor mai face parte din echipa noastra”. Si eu ce fac acum, mai scriu articolul despre RoadkillSoda? Sigur ca da, de ce sa nu-l mai scriu? Pana la urma, povestea de pana acum a formatiei nu se schimba cu nimic si vom vedea ce va fi in viitor.

22 ianuarie 2018, ora 18:25. Ajung la J`ai Bistrot din Bucuresti, pentru interviul cu trei dintre membrii formatiei RoadkillSoda: Mihnea ”Panda Elixir” Ferezan (chitara, liderul trupei), Mircea ”Hotshot Eagle” Petrescu (voce) si Mihai ”Baby Jesus” Nicolau (tobe). Victor ”Vava” Ferezan (chitara bas), fratele si colegul de trupa al lui Mihnea Ferezan, nu a putut ajunge la interviu. Intru in pub, Mihnea este deja acolo. Ne salutam si stam un pic de vorba, pana vin si ceilalti doi membri ai trupei. Mircea Petrescu si Mihai Nicolau ajung amandoi in acelasi timp, dupa cum aveau sa paraseasca amandoi in acelasi timp trupa RoadkillSoda, doar trei saptamani mai tarziu. De altfel, cei doi sunt si colegi de serviciu, nu doar de trupa: lucreaza la o firma de productie si postproductie media, The Candy Shop. ”Noi suntem prieteni inca de dinainte de a fi colegi de munca si colegi de munca inainte sa fim colegi de trupa, ne stim de cand eram mici, din cartier”, spune Mihai Nicolau.

RoadkillSoda, o istorie rock&roll

Trupa nu este la prima schimbare de componenta din istoria sa – de-a lungul timpului, din RoadkillSoda au mai facut parte Mihnea Blidariu (voce la primul album RoadkillSoda, ”A Fucked Up Trip Gone Bad”, 2011; voce, chitara si trompeta in trupa Luna Amara; Mihnea Ferezan a facut parte din Luna Amara in perioada 2009-2011 ), Alex Para Ghita ”Raptor America” (tobe, 2011-2015) si Sebastian Stancu ”The Colonel” (voce, 2012-2015). In ciuda acestor modificari, RoadkillSoda a avut o evolutie permanent ascendenta, ajungand sa cante pe scena unor festivaluri importante precum Exit din Serbia si sa aiba turnee in afara tarii, in special in Grecia, unde exista o comunitate importanta de fani ai stilului stoner rock.

roadkillsoda, Mihnea Ferezan, therockbusiness

”Organic, fee-urile noastre au crescut pe masura ce am cantat in locuri din ce in ce mai ok si pe masura ce am scos material nou. Trupa a sunat din ce in ce mai bine si pentru ca am tot investit la nivel de echipament audio”, spune Mihnea Ferezan, fondatorul RoadkillSoda, absolvent de studii muzicale si economice (Academia de Studii Economice Bucuresti).

The Rock Business: Cum sa...
Citeste si: The Rock Business: Downshifting in underground cu The Sonic Taste

Anul trecut, trupa a sustinut in jur de 40 de concerte, numar caracterizat de Mihnea Ferezan drept ”mic pentru ce am vrea noi”, unul din motive fiind faptul ca 2017 a fost unul dificil din punct de vedere organizatoric, concret din perspectiva entitatii care se ocupa pe atunci de booking.

”Noi vrem sa cantam foarte mult, pentru ca o formatie traieste si exista numai cantand. Altfel poti sa stai in apartament si sa astepti sa ajungi la un fee despre care ti se pare tie ca merita sa iesi din casa, dar asta nu se intampla niciodata. Decat sa ai un concert pe an la fee-ul pe care ti-l doresti tu, mai bine ai 50 de concerte la fee-uri mai mici, pentru ca oricum iti aduc bani si cresc cota formatiei. Anul asta am decis sa ma ocup eu de booking, am mai facut-o in trecut, dar colaboram si cu diverse entitati, punctual. Pana cum lucrurile sunt pozitive. Avem, de-a lungul intregului an, deja antamate cantari”, explica Mihnea Ferezan, liderul formatiei RoadkillSoda.

Colaborarea RoadkillSoda cu Vita de Vie

Pana acum, trupa a scos cinci albume: A Fucked Up Trip Gone Bad (2011, caseta), Oven Sun (2013, caseta si CD), Yo No Hablo Ingles (2014, dublu CD si vinil), Space Echo & Time (2016, Vinil) si Mephobia (2017, CD si vinil). Cele mai recente albume RoadkillSoda au, fiecare, cate o poveste: Space Echo & Time este un album acustic care a fost inregistrat intr-o noapte, iar Mephobia a starnit, prin fotografia de pe coperta, o discutie demna de vremurile bune ale rock&roll-ului.

Pentru a putea urmari acest video te rugam sa accepti plasarea de cookie-uri de marketing. Accepta toate cookie-urile.

”Am lansat in 2016 albumul acustic, pe care l-am inregistrat intr-o cabana in Busteni, toti impreuna, nu era nimic pregatit si a fost tras intr-un week-end, intr-o noapte, de sambata spre duminica. Eram toti cu nevestele, cu cainele, cu copilul, o super fantezie. L-am scos DIY, l-am scos pe vinil, apoi pe digital anul trecut, apoi in ianuarie 2017 au urmat trei saptamani in Grecia, in turneu. Am tot lucrat pe artwork, pe coperti, cu Costin Chioreanu. La albumul acustic am apelat la Alexandru Das, care se ocupa de coperti de albume, dar in special de coperti de carti de povesti si ne-a facut o coperta foarte frumoasa si un pic diferit fata de ce am avut noi pana acum. Iar albumul electric, Mephobia, este primul album cu coperta-poza, fotografiile sunt facute de Valeriu Catalineanu, asamblarea lui e facuta de Costin Chioreanu”, spune Mihnea Ferezan, fondatorul RoadkillSoda, precizand ca, in istoria rock-ului, au existat intotdeauna controverse legate atat de muzica, cat si de copertele albumelor.

The Rock Business: A fi sau a...
Citeste si: Cat este de rentabil sa organizezi turnee de rock underground?

Mephobia a marcat un alt moment important pentru RoadkillSoda, si anume colaborarea cu Adi Despot, vocalistul trupei Vita de Vie, care detine, impreuna cu tobosarul Sorin ”Pupe” Tanase, un studio de inregistrari.

roadkillsoda, Mihnea Ferezan, Vava Ferezan, therockbusiness

”Am tot cautat un studio unde sa inregistram totul si ajunsesem la trei studiouri din Grecia, voiam sa inregistram analog, pe banda si pana la urma am inregistrat in tara la Vita de Vie. Noi ii apreciam deja foarte mult pe ei, iar aceasta apreciere a crescut cunoscandu-i ca muzicieni si oameni. Am inregistrat in august, a fost multa munca, tras tot odata, doua zile si o piesa.Apoi am mai cantat in Grecia la un festival in august si eram in drum spre festival, albumul fusese mixat, primeam master-uri, ascultam in duba cu care ne deplasam. Rectificarile se faceau in functie de EQ-ul casetofonului dubei – le-am transmis modelul dubei, modelul casetofonului, ca sa-si ia ca reper. Albumul a fost masterizat in New York cu MASTERvargas, un studio de masterizari pe care-l recomanda Vita de Vie si a sunat extraordinar de bine. E o inregistrare mai curata, ca sa obtii tot sunetul ala vintage, dar il obtii corect. Apoi am cautat casa de discuri in afara, erau cateva variante, dar noi ne doream foarte mult sa scoatem albumul in toamna si toate planurile financiare ale caselor de discuri erau inchise pentru 2017 si, intr-o conjunctura fericita, ne-am reintalnit si readunat sufleteste cu Universal Music Romania, cu Vlad Busca si am scos albumul cu Universal, pe 14 noiembrie, intr-un concert la Expirat, sold out”, povesteste Mihnea Ferezan.

Cum a atins RoadkillSoda break even-ul?

Din punct de vedere financiar, primii trei ani de existenta ai trupei au fost sustinuti de Mihnea Ferezan – ”Fiind ideea mea si povara mea, am zis ca daca o sa fie un «total bust» macar sa fie la mine in curte si sa nu se simta nimeni lezat” –, break even-ul fiind atins dupa ce in RoadkillSoda au venit Mircea Petrescu si Mihai Nicolau.

The Details: Povestea...
Citeste si: Un muzician roman vrea sa invie un gen muzical din anii `60
Pentru a putea urmari acest video te rugam sa accepti plasarea de cookie-uri de marketing. Accepta toate cookie-urile.

”In prezent scoatem banii pe care-i bagam in formatie, e o perioada de tampon, ca in orice alta investitie. Perioada de recuperare a scazut insa, fiind mai multe evenimente si la un alt nivel e mai usor sa iti recuperezi. Sunt foarte multe costuri ascunse la o formatie, sunt investitii pe care, daca le privesti strict ca desfasurare de fonduri, reprezinta o cantitate de bani destul de mare pe care o dai o data si tendinta este sa zici «Wow». Sunt insa investitii care, in cazul nostru, avand in vedere concertele pe care le avem si faptul ca mergem la concerte cu tot ce inseamna backline al nostru (tobe, amplificatoare etc) ar necesita un mijloc de transport, pe care trebuie sa-l inchiriezi. Daca iti cumperi o duba, cu sumele pe care nu le mai dai pe inchiriat, iti amortizezi imvestitia respectiva in foarte putin timp, echivalentul a 30-40 de concerte. E ca atunci cand ai un apartament pe care-l scoti la inchiriat ca sa-ti platesti rata la el”, explica Mihnea Ferezan, cu referire la achizitia unei dube cu care trupa merge la concerte, investitie realizata anul trecut.

Cea mai importanta sursa de venit pentru formatia RoadKillSoda este reprezentata de fee-urile din concerte, dar si de merchandise-ul furnizat, prin Universal Music Romania, la concerte. Iar importanta merchandise-ului in cash flow-ul formatiei ar putea creste, odata cu cererea in crestere, din partea publicului, pentru concertele live.

”Intotdeauna a fost cerere pentru live-uri, dar dupa ce s-a intamplat acum doi ani (tragedia din Colectiv – n.red.) s-a dat un reset. Stii cum e cand pierzi pe cineva drag si te gandesti tot timpul ca ai fi dorit sa-i spui cat de mult il apreciezi la momentul cand ai fi putut, sa-l fi vazut mai des, sa-l fi sunat mai des. Lumea vine mai mult la concerte si isi arata aprecierea fata de formatii. Nu stiu daca s-a reiterat perioada 2007-2009, cand era full de concerte, dar clar vad o crestere. La noi vine public din toate categoriile de varsta, avem pusti care vin cu parintii la concerte si avem si oameni de 60 de ani care se distreaza si fac referiri la formatii si artisti precum Led Zeppelin, Jimi Hendrix, Black Sabbath”, spune Mihnea Ferezan, fondatorul formatiei RoadkillSoda.

RoadkillSoda, numarul de like-uri si importanta muzicii

Baza de fani a trupei a crescut in ultimii doi ani, insa nu a fost deloc usor, in conditiile in care promovarea este facuta aproape exclusiv prin intermediul retelelor de socializare (Facebook, Instagram) si al YouTube.

”Din nefericire, iar s-a ajuns la punctul la care un organizator de evenimente se uita la doua lucruri cand ii scrii: numarul de like-uri la pagina si numarul de view-uri pe Youtube. Eu inteleg, am lucrat in domeniu, ii intereseaza puterea de vanzare a formatiei, adica eu te chem pe tine, dar vreau sa-mi vinzi atatea bilete, ca sa-ti pot da fee-ul. E un cerc vicios: daca nu ajung acolo ca sa cant si sa auda lumea de mine, n-am cum sa ajung acolo sa-ti vand”, spune Mihnea Ferezan.

Mihai Nicolau il completeaza si spune ca ”s-a ajuns la situatia in care nu mai e suficient sa canti bine, ci trebuie sa apelezi la tot felul de trucuri de social media ca sa afle lumea ce esti tu si ce faci tu, exact ca-n advertising, pentru ca asta faci, iti vinzi produsul si trebuie sa te folosesti strategiile de marketing aplicate de toate companiile. Trebuie sa faci content video, marketing, targetare, si trebuie sa faci toate astea doar ca sa te auda publicul ca tu canti bine, nu mai e suficient doar sa canti. Tu poti sa canti si prost si ai sanse sa te auda mult mai multa lume decat daca ai canta bine sau ai o istorie de sapte ani si cinci albume scoase”.

Un mesaj direct de la RoadkillSoda

Si, pentru ca a venit vorba despre cum ajungi la public, Mihnea Ferezan, fondatorul trupei RoadkillSoda, are un mesaj extrem de direct, pe care precizeaza in mod special ca l-ar vrea introdus in materialul de fata.

roadkillsoda, Mihnea Ferezan, Vava Ferezan, therockbusiness

”Sunt formatii romanesti foarte bune, la care se lucreaza mai mult decat la formatiile din afara. Atata vreme cat ne vom sustine formatiile romanesti intr-un context in care canta una din afara si una romaneasca – macar sustineti-le din start in mod egal! –, lucrurile vor creste. Daca ne c...m pe noi, scuzati-mi exprimarea, ca vine o formatie de liga a 16-a din Statele Unite sau de undeva din Europa si o ridicam in slavi, desi nu suna mai bine si nu-si dau silinta mai mult, n-o sa facem nimic. E mentalitatea romanului, e sindromul de inferioritate: eu nu pot sa fiu bun. Ba poti sa fii bun, trebuie doar sa-i dai bataie inainte pana cand isi da si restul lumii seama ca esti bun. Noi, in afara, momentan ne lovim de un perete, daca ne ducem si cantam intr-o tara din vest, aia isi popularizeaza si isi sustin formatiile lor si atunci e foarte dificil sa patrunzi tu, din exterior. Daca aceeasi formatie vine insa si canta in Romania,la noi n-o sa fie ca la ei, sa zica: ”Promovam formatia noastra si apoi pe baietii aia din afara”, ci o sa zica: ”Promovam formatia din afara”. De asta ne lovim, dar nu este o amareala. Singura problema la orice formatie, este ca trec anii si incerci – suntem ultimii oameni care asteapta un platou aurit cu sansa, noi cautam sansa, alergam dupa ea si ea e intr-un autobuz cu usile inchise care merge cu 60 de la ora si noi totusi alergam dupa ea –, dar ajungi intr-un punct in care nu mai stii ce sa faci”, spune Mihnea Ferezan, fondatorul RoadkillSoda.

Planul pe termen mediu al RoadkillSoda este, potrivit lui Mihnea Ferezan, care are si un business propriu cu reparatii de chitare, in parteneriat cu Guitar Shop, existenta unui turneu in primavara si a unuia in toamna, in Europa, iar in timpul verii festivaluri in tara si in afara, iar in rest, punctual, concerte. Vor deveni realitate toate aceste obiective, avand in vedere recentele plecari din formatie? O privire asupra istoriei trupei de la infiintare si pana in prezent, sapte ani in care trupa a trecut prin diverse schimbari de componenta, dar si-a continuat evolutia ascendenta, conduce spre un raspuns afirmativ.

Sursa foto: Contemporary Establishment

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Lifestyle »



Citeste si
Cum au dat mana cu mana rock-ul alternativ si muzica simfonica